Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Klippt bana i Tannefors?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Klippt bana i Tannefors?

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Vägen har nyligen byggts om (den är faktiskt inte 100% klar än, mitträckena saknades ännu senaste gången jag passerade) så det blir väl ett psykologiskt hinder för den som beslutar... Dessutom har vägen en svag svacka där redan idag. Bifogar länk till Google, ombyggnaden pågår på bilden, riktning mot Linköping. Den nya banänden för flyget slutar ungefär i raksträckans riktning ett par hundra meter bortom vänsterkurvan, vägen hade tidigare en högerkurva så det är rv35 gamla sträckning man ser där. Google Street View
    "Frågetecknet" skulle komma ut ur skogen till vänster och fortsätta över fälten till höger.
    Verkar som att Trafikverkets vägdel och kommunen gaddar sig samman mot att släppa fram järnvägen. Dåligt!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Verkar som att Trafikverkets vägdel och kommunen gaddar sig samman mot att släppa fram järnvägen. Dåligt!
    Det har varit många turer. Plockar följande ur minnet, så det är med stark reservation för dåligt minne:

Först fanns ett projekt där Stångådalsbanan skulle få en fly-over över stambanan (och egen bro över Stångån har jag för mig) strax öster om nuvarande sträckning. Anledningen var att slippa korsa stambanespåren, Stångådalsbanans spår var och är på nordsidan på Linköping C.

Detta projekt lades ner, när en ny sträckning föreslogs (den jag kallar "frågetecknet") med en östlig böj runt flygplatsen och anslutning till stambanan vid Köpetorp. Jag känner inte till att man gjort någon djupare utredning av denna sträckning.

När Råbergaleden byggdes (rv 35 från Saab upp till gamla E4-infarten) blev rv 35 försedd med en extra plankorsning. Det som sades då var att med tanke på kommande omläggning av Stångådalsbanan öster om flygplatsen var det dumt att kosta på en planskildhet. Fortfarande fanns dock inte mycket tecken på att denna omläggning skulle bli av.

Därefter har kommunen och statliga myndigheter liksom kommunen och Saab bråkat kring bullret från flygplatsen. Det kan vara avsevärt när Saab testar sina plan. Det har lagt en död hand över ytor omedelbart öster och nordöst om centrala staden. Därför uppstod projektet att flytta ut rullbanan genom att bygga ut den 600 m i den östliga änden, och ta bort 600 m i den västliga. Trafikverket hade planer på ombyggnad av rv 35 mellan Grebo och Linköping, och ritade en ny sträckning av rv 35 runt den nya rullbanan (som korsar den gamla sträckningen) och påbörjade ombyggnaden i linköpingsänden (vilket inte var planerat från början).
    Ingenstans i beskrivningarna av dessa byggen har jag sett att man ens diskuterat påverkan på den tilltänkta nya sträckningen av Stångådalsbanan - här började jag bli lite orolig.

Om detta är för att kommunen och Trafikverkets vägdel gaddat sig samman mot järnvägen som du säger, eller om det är för att den östliga böjen ("frågetecknet") bara varit ett skissat förslag som aldrig varit seriöst utrett, eller om det är olika delar av kommun/Trafikverk som inte kommunicerat med varandra låter jag vara osagt. Jag sysslar inte med samhällsplanering, så jag vet inte hur samordning brukar skötas - jag vet att den kan brista ibland (nyrenoverad gata som grävs upp för att renovera rör under gatan).

Nu är rullbaneflytten och den nya sydligare böjen av rv 35 ett faktum. Plus Linköpings kommuns utbyggnad av Köpetorp med ett område för flygrelaterad verksamhet. Ska man lägga Stångådalsbanan med en östlig böj har man att förhålla sig till det. Passagen av rv 35 blir antagligen varken svårare eller lättare, söderifrån blir det en aning längre, det som blir bökigt blir dragningen norr om rv 35 och att försöka ansluta till stambanan i riktning mot Linköping i ett område som kryllar av fornlämningar och flera berörda gårdar med mycket mark. Kanske därför som det talats om "mot Norrköping" - men att komma nästan till Linköping och åka förbi verkar ju tämligen vansinnigt så jag har svårt att tro att det var vad som avsågs.

Min personliga favoritlösning (innan kostnadsberäkningar och sånt kommit upp på bordet..) är att banan grävs ner en bit med början i samband med kurvan mellan Hackefors och Tannefors hpl, att nuvarande sträckning behålls och att man gör planskildheter med en smula höjd väg och anslutning till nya banan i enlighet med den lilla snabeln som Trafikverket ritat ut från korridoren för Ostlänken. Mycket går att göra etappvis (lättare att klämma in ett delprojekt i en budget), man behåller möjligheten att arbetspendla till Tannefors hållplats, man sparar på den fina åkermarken öster om staden. Korsningen med Vetegatan är väl det som blir lite bökigt att få till på ett bra sätt. Och sedan vet jag förstås inte om markförhållandena gör att den lösningen skulle bli problematisk. I höjd med Tannefors hpl är det inte mycket höjdskillnad mellan banan och Stångåns vattenyta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kom på en lösning till - om man behåller nuvarande sträckning helt intakt inklusive bron över Stångån, sedan gör en böj upp norrut och kommer in med 90 graders vinkel mot stambanan till den nya stationen. Söder om den nya stationen får man anlägga en förbindelse mellan banorna. En billig lösning, men den ser till att de barriäreffekter som kommunen vill ha bort blir ännu värre

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kom på en lösning till - om man behåller nuvarande sträckning helt intakt inklusive bron över Stångån, sedan gör en böj upp norrut och kommer in med 90 graders vinkel mot stambanan till den nya stationen. Söder om den nya stationen får man anlägga en förbindelse mellan banorna. En billig lösning, men den ser till att de barriäreffekter som kommunen vill ha bort blir ännu värre
    Spåret redan draget

https://www.google.se/maps/@58.42032...7i16384!8i8192

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Man kanske ska tolka det som att kommunen försöker måla in sig i det hörn där tunnel är enda lösningen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men behöver väl inte anlägga någon förbindelse utan man bygger bara tjust/stångådalsplattformen som en bro över stambanestationer. Lite som Flintholm eller Ny Ellebjerg i Köpenhamn.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Men behöver väl inte anlägga någon förbindelse utan man bygger bara tjust/stångådalsplattformen som en bro över stambanestationer. Lite som Flintholm eller Ny Ellebjerg i Köpenhamn.
    Man kanske vill ha möjlighet att köra godstrafik?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Det har varit många turer. Plockar följande ur minnet, så det är med stark reservation för dåligt minne:
    Tack för många intressanta inlägg.

Angående vad som menas med "mot Norrköping" samt frågan hur Trafikverket tänker, så hoppas jag att du försöker få kontakt med Trafikverket och få svar på de frågorna. Du får väl beskriva dig som järnvägsintresserad och Östgöte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    När det är fråga om ett par hundra meter för att man ska kunna ha utbyte av fordon mot stambanan istället för att behöva köra via Hultsfred-Nässjö tror jag att även en snål projektbudget skulle innehålla ett förbindelsespår. Jag tänker alltså på ett spår för växlingsrörelser, ev. för framtida gods.
    Men plattformen för persontåg mot Bjärka-Säby och bortom tänker jag mig vinkelrätt mot stambaneplattformarna. I plan eller planskilt, beroende på lösning för stambanestationen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •