Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Klippt bana i Tannefors?

Passagerare
    Medlem
    mar 2020

Sv: Klippt bana i Tannefors?

Jag kan ha missat något när jag tänker men hur är det meningen att godstrafik skall kunna fungera med en sådan lösning?

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Enligt dagens lokalblaska ( Corren ) utreder just nu Trafikverket om man ska klippa Stångådalsbanan/Tjustbanan vid Tannefors.

Övriga varianter som utreds är den sträckning som ritades in till Ostlänkens nya stationsläge i Linköping, bana till det gamla stationsläget i Linköping, eller bana åt öster, och i så fall anslutning till dagens stambana - mot Norrköping!

Det verkar som det ursprungliga "frågetecknet" på kartan med en från söder först ostlig böj sedan stor kurva in mot Linköping inte är med i utredningsunderlaget.

Att tanken ens uppstår är lätt att ha konspirationsteorier kring eftersom "frågetecknet" bara försvann när flygplatsens bana förlängdes och rv 35 lades om.

Kalmar län vill förstås ha en anslutning till nya banan, de funderar också på möjligheterna till ev. framtida återupptagen godstrafik. Citerar ang Trafikverket:

"Trafikverket har å sin sida svarat att banornas funktion ska behållas. Just ordet funktion spelar nu en central roll i Trafikverkets utredning. Frågan är om man kan anse att Stångådalsbanans funktion bibehålls om Tannefors blir slutstation, med bussanslutning till nya resecentrum."

Hela artikeln (betalvägg)
    Syftet med att ta med ett sådant här tokalternativ är att skapa förhandlingsutrymme för att få igenom det näst billigaste alternativet, nämligen att behålla befintligt spår och ett spår genom nuvarande Linköping C. På så sätt pacificerar man Linköpings kommun från att ställa krav på dyra linjeomläggningar när de ställs inför hotet om en kapad bana. Jag tror inte att Trv på allvar har tänkt sig att kapa banan i Tannefors.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Syftet med att ta med ett sådant här tokalternativ är att skapa förhandlingsutrymme för att få igenom det näst billigaste alternativet, nämligen att behålla befintligt spår och ett spår genom nuvarande Linköping C. På så sätt pacificerar man Linköpings kommun från att ställa krav på dyra linjeomläggningar när de ställs inför hotet om en kapad bana. Jag tror inte att Trv på allvar har tänkt sig att kapa banan i Tannefors.
    I så fall är det underligt att man inte har med det tidigare inplanerade alternativet "frågetecknet". Det behöver ju flyttas på eftersom flygplatsen med sin utflyttade banände nu är ivägen, men det är ju ett seriösare alternativ än att köra mot Norrköping (hejdå arbetspendlare) och torde inte vara väsentligt kostsammare än norrköpingsalternativet. Eller så har TrV bestämt sig för korridoren Tannefors-nya stationsläget och så gäller det att ha utredningsalternativ som man vet kommer att falla bort... (hej alla konspirationsteoretiker!)

Ska man fortsätta att köra genom Tannefors vete sjutton om det inte skulle vara vettigare att gräva ner banan tre meter, höja vägarna med knappt tre meter och göra broar av plankorsningarna. Vetegatan får man göra någon skojig abrovink för (Gamla Tanneforsvägen på bro längs med banan med en korsning ovanpå?), Tannefors Center stänger man och gör en infart från Vetegatan, vid Hagalundsvägen får banan vara nedgrävd djupare medan den är på väg att gå under vid gamla E4-infarten innan den möter den nya stambanan.
    Men man kan börja en nergrävning vid dagens korsning vid Tannefors Center och norrut och skjuta resten framför sig som man redan gjort och behålla de två plankorsningarna med rv35 i väntan på att ha råd att bygga resten (= blir aldrig av i praktiken, likt Roslagsbanan till Rimbo).

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av LäserMerÄnSkriver Visa inlägg
    Jag kan ha missat något när jag tänker men hur är det meningen att godstrafik skall kunna fungera med en sådan lösning?
    Triangelspår i Bjärka Säby och Hultsfred och sedan via Nässjö?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av LäserMerÄnSkriver Visa inlägg
    Vilken godstrafik då ? Där går ju ingen…

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I så fall är det underligt att man inte har med det tidigare inplanerade alternativet "frågetecknet". Det behöver ju flyttas på eftersom flygplatsen med sin utflyttade banände nu är ivägen, men det är ju ett seriösare alternativ än att köra mot Norrköping (hejdå arbetspendlare) och torde inte vara väsentligt kostsammare än norrköpingsalternativet. Eller så har TrV bestämt sig för korridoren Tannefors-nya stationsläget och så gäller det att ha utredningsalternativ som man vet kommer att falla bort... (hej alla konspirationsteoretiker!)

Ska man fortsätta att köra genom Tannefors vete sjutton om det inte skulle vara vettigare att gräva ner banan tre meter, höja vägarna med knappt tre meter och göra broar av plankorsningarna. Vetegatan får man göra någon skojig abrovink för (Gamla Tanneforsvägen på bro längs med banan med en korsning ovanpå?), Tannefors Center stänger man och gör en infart från Vetegatan, vid Hagalundsvägen får banan vara nedgrävd djupare medan den är på väg att gå under vid gamla E4-infarten innan den möter den nya stambanan.
    Men man kan börja en nergrävning vid dagens korsning vid Tannefors Center och norrut och skjuta resten framför sig som man redan gjort och behålla de två plankorsningarna med rv35 i väntan på att ha råd att bygga resten (= blir aldrig av i praktiken, likt Roslagsbanan till Rimbo).
    Vad gäller egentligen i fallet med anslutningen till stambanan öster om Linköping? Det går ju lika bra att svänga vänster som höger när den kommer fram til stambanan. För en eventuell anslutningen blir väl vid Tallboda?
    Hjulsbro - Tallboda med en sväng runt motorstadion.

https://www.google.se/maps/@58.39664...!3m1!1e3?hl=sv

Senast redigerat av Ville den 2022-09-14 klockan 12:28:18.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Vad gäller egentligen i fallet med anslutningen till stambanan öster om Linköping? Det går ju lika bra att svänga vänster som höger när den kommer fram til stambanan. För en eventuell anslutningen blir väl vid Tallboda?
    Hjulsbro - Tallboda med en sväng runt motorstadion.

https://www.google.se/maps/@58.39664...!3m1!1e3?hl=sv

Jag vill minnas att ursprungstanken med "frågetecknet" var att banan skulle gå ut mellan Hackefors industriområde och motorstadion. Den vägen är nu stängd eftersom rullbanan på flygplatsen sträcker sig 600m längre österut. Som du säger måste man nu runda motorstadion ansluta till stambanan lite ostligare eftersom Köpetorps industriområde växt österut.
    Av någon anledning som jag inte känner till tänker sig alltså TrV att det är anslutning mot Norrköping som gäller i så fall (källa tidningen), men det ser fullt möjligt ut att ansluta mot Linköping. Ett antal gårdar blir drabbade i vilket fall. Det dyraste blir väl att korsa rv 35, men det blir ett antal kilometer nyanlagd järnväg på prima åkermark så det hade inte varit en billig lösning ens utan 35:an. Får väl se vad TrV kommer fram till.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Om tidningens läsare får bestämma. En omröstning på sidan.
    Vilka av alternativen föredrar du?
    - Ny station (gemensam med Ostlänken) 61 %
    - Tannefors blir ändstation 10%
    - Svänger av före Linköping och ansluter till stambanan 16%
    - Ett spår behålls in till dagens resecentrum 13%
    Jag är ju inte tidningens läsare, och inte insatt, så jag undrar en del.

Kan någon förklara skillnaden mellan det första alternativet och det tredje? Är det samma upplevelse för resenärerna?
    Går det första i befintligt läge till gamla Linköping C och sen svänger det upp till Steningestationen? Medan det tredje svänger av rakt norrut någonstans i trakterna av Tannefors (eller Hjulsbro?)? Kommer det första in till alla spår i Steninge, eller bara till ett eget stickspår?

Kan du länka till någon beskrivning av detta "frågetecken" eller kort beskriva hur det ser ut och skillnaden mot alternativet Tannefors-Steninge?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag är ju inte tidningens läsare, och inte insatt, så jag undrar en del.

Kan någon förklara skillnaden mellan det första alternativet och det tredje? Är det samma upplevelse för resenärerna?
    Går det första i befintligt läge till gamla Linköping C och sen svänger det upp till Steningestationen? Medan det tredje svänger av rakt norrut någonstans i trakterna av Tannefors (eller Hjulsbro?)? Kommer det första in till alla spår i Steninge, eller bara till ett eget stickspår?
    Håller med om att det är oklart. Tror detta är tidningens försök till att reda ut saken. Trafikverkets hemsida hur ju inget.
    För både 1 och 3 måste ju anslutningen bli till stambanan. Nya stationen får ju spår både för stambanan och Ostlänken.

Alternativ 1 går som idag hela sträckan fram till dagens stambaneanslutning. Därifrån till stambanans nya sträckning. Fram till Max Burgers ungefär. Lite bortom kommer väl de nya spåren längs Kallerstadsleden att byggas.

Kan du länka till någon beskrivning av detta "frågetecken" eller kort beskriva hur det ser ut och skillnaden mot alternativet Tannefors-Steninge?
    Vet inte om denna sväng runt flygplatsen har varit Trafikverkets eller om det var kommunens plan. Långt innan flygplatsens förlängning av landningsbanan, alltså.

Senast redigerat av Ville den 2022-09-14 klockan 16:39:51.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Problemet med det är att för medborgarna i Linköpings kommun är den avkortade banan inget problem då det är få av dem som har anledning att åka med tjust och stångådalsbanan alls och för de så har lika gärna kan åka direkt till Tannefors-stationen istället för till Linköping C.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Problemet med det är att för medborgarna i Linköpings kommun är den avkortade banan inget problem då det är få av dem som har anledning att åka med tjust och stångådalsbanan alls och för de så har lika gärna kan åka direkt till Tannefors-stationen istället för till Linköping C.
    Exakt! Det är Trafikverket som måste försvara möjligheten att byta mellan tåg på Tjust/Stångådal och SSB. Och möjligen grannkommunerna som vill försvara möjligheterna att pendla till Linköping.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Håller med om att det är oklart. Tror detta är tidningens försök till att reda ut saken. Trafikverkets hemsida hur ju inget.
    För både 1 och 3 måste ju anslutningen bli till stambanan. Nya stationen får ju spår både för stambanan och Ostlänken.

Alternativ 1 går som idag hela sträckan fram till dagens stambaneanslutning. Därifrån till stambanans nya sträckning. Fram till Max Burgers ungefär. Lite bortom kommer väl de nya spåren längs Kallerstadsleden att byggas.

Vet inte om denna sväng runt flygplatsen har varit Trafikverkets eller om det var kommunens plan. Långt innan flygplatsens förlängning av landningsbanan, alltså.
    Jag förstår nu lite mer och hittade en karta hos Trafikverket, som jag gissar visar alternativ 1 (om man förstorar upp), där spåret där det idag når stambanan i fortsättningen följa det mot öster för att sen snart svänga upp mot norr mot Max.

Kan det vara så att alternativ 3 är just Jonas frågetecken? Då svänger man mot norr strax norr om Hjulsbro och sen passerat nordost om landningsbanan för att nå stambanan. Och missar Tannefors helt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bjarnulf Visa inlägg
    Vilken godstrafik då ? Där går ju ingen…
    Men normalt är ju inom samhällsplanering att ge möjlighet till framtida godstrafik, även om det inte går någon just nu.
    Det är ju högst tänkbart att det kommer godstrafik i framtiden. Framförallt med tanke på hållbart transportsystem.

Man gjorda många missar förr i tiden när man rev upp järnvägar. Man gjorde helt enkelt en dålig analys av framtida möjlig trafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag förstår nu lite mer och hittade en karta hos Trafikverket, som jag gissar visar alternativ 1 (om man förstorar upp), där spåret där det idag når stambanan i fortsättningen följa det mot öster för att sen snart svänga upp mot norr mot Max.

Kan det vara så att alternativ 3 är just Jonas frågetecken? Då svänger man mot norr strax norr om Hjulsbro och sen passerat nordost om landningsbanan för att nå stambanan. Och missar Tannefors helt.
    Ritat in frågetecknet i grönt på Trafikverkets underlag (väldigt grovt, bara för att visa principen). Alternativ 3 går ut som den röda linjen till stambanan. Men det är alltså från tidningsuppgiften att alternativet var en sväng mot öster som ansluter till stambanan mot Norrköping - kanske avser tidningen bara att peka på att det är stambanan öster om Linköping utan att peka ut en riktning för anslutningen, men jag tolkade "mot Norrköping" som det jag ritat med rött.

Och mycket riktigt försvinner då hpl Tannefors som idag främst används för arbetspendling för de som arbetar på Saab.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Ritat in frågetecknet i grönt på Trafikverkets underlag (väldigt grovt, bara för att visa principen). Alternativ 3 går ut som den röda linjen till stambanan. Men det är alltså från tidningsuppgiften att alternativet var en sväng mot öster som ansluter till stambanan mot Norrköping - kanske avser tidningen bara att peka på att det är stambanan öster om Linköping utan att peka ut en riktning för anslutningen, men jag tolkade "mot Norrköping" som det jag ritat med rött.

Och mycket riktigt försvinner då hpl Tannefors som idag främst används för arbetspendling för de som arbetar på Saab.
    Det fåniga med nuvarande dragning är att den två gånger korsar Åtvidabergsvägen/Råbergaleden. Vore ju bättre att låta väg och järnväg byta plats, innebär visserligen att den ändå måste vara en plankorsning (mot Braskens bro), men en är mindre än två och dessutom förmodligen med mindre trafik.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Tack, då klarnar det.
    Den röda svängen mot Norrköping hoppas jag bara är en dålig formulering av tidningen, för det verkar jättekonstigt annars.

Vad är skälet att frågetecknet går så långt mot öster? Borde inte banan kunna dras precis öster om nya banslutet, sen gå på ena sidan om gården Bökestad, och sen sikta på Köpetorp och där ansluta till stambanan, som strax efter viker av i ny riktning? Namn enligt Lantmäteriets Min karta, inzoomad.

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Självfallet är detta ett politiskt spel med många parter. Linköpings kommun kommer inte vara ensamma om att ställa krav. Påtryckningar kommer ske från alla håll i olika riktningar. Det är dock främst Linköping som kan vilja förorda en dyr linjeomläggning. Om sådana krav hotar banans fortsatta existens, lär nog Linköping få besked om det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack, då klarnar det.
    Den röda svängen mot Norrköping hoppas jag bara är en dålig formulering av tidningen, för det verkar jättekonstigt annars.

Vad är skälet att frågetecknet går så långt mot öster? Borde inte banan kunna dras precis öster om nya banslutet, sen gå på ena sidan om gården Bökestad, och sen sikta på Köpetorp och där ansluta till stambanan, som strax efter viker av i ny riktning? Namn enligt Lantmäteriets Min karta, inzoomad.
    Först får jag upprepa att det är grovt inritat, lite fritt ur minnet från den sträckning jag sett tidigare. Högerkurvan norrut från Hjulsbro blir inte ett gathörn som det ser ut där jag ritade...
    Nåväl. Det behövs en bank för att få höjd och en bro över rv 35, främst på norra sidan av vägen. Det kan inte bli en bank för nära banslutet, den borde åtminstone hamna utanför inflygningsljusen. På lantmäteriets karta är inte rullbanan flyttad österut, den slutar nu ungefär ovanför "ie" i "Sviestad" (banänden har flyttats 600 m, det hela var en operation för att få bullret längre bort från staden och därmed frigöra mark för bostäder). Sedan sträcker sig inflygningsljusen en bit till.
    Terrängen söder om rv 35 gör det opraktiskt att försöka gräva ner sig under vägen, blir det bana där tror jag alla gånger på en bro över rv 35.
    Köpetorp håller på att bli utbyggt, det pågår ett projekt kallat Linköping Aviation Park. Därmed tror jag inte att kommunen vill ha någon bana mellan Bökestad och Metsjö (där gick f ö Ringstorpsbanan!)
    Redigering, tillägg: Det är också en f-rb-nn-d massa fornminnen ivägen så det blir inte lätt att hitta en lämplig sträckning om man rundar Metsjö.
    Så en skaplig östsväng blir det.

Senast redigerat av Jonas Lind den 2022-09-15 klockan 11:33:08. Anledning: Tillägg

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Först får jag upprepa att det är grovt inritat, lite fritt ur minnet från den sträckning jag sett tidigare. Högerkurvan norrut från Hjulsbro blir inte ett gathörn som det ser ut där jag ritade...
    Nåväl. Det behövs en bank för att få höjd och en bro över rv 35, främst på norra sidan av vägen. Det kan inte bli en bank för nära banslutet, den borde åtminstone hamna utanför inflygningsljusen. På lantmäteriets karta är inte rullbanan flyttad österut, den slutar nu ungefär ovanför "ie" i "Sviestad" (banänden har flyttats 600 m, det hela var en operation för att få bullret längre bort från staden och därmed frigöra mark för bostäder). Sedan sträcker sig inflygningsljusen en bit till.
    Terrängen söder om rv 35 gör det opraktiskt att försöka gräva ner sig under vägen, blir det bana där tror jag alla gånger på en bro över rv 35.
    Köpetorp håller på att bli utbyggt, det pågår ett projekt kallat Linköping Aviation Park. Därmed tror jag inte att kommunen vill ha någon bana mellan Bökestad och Metsjö (där gick f ö Ringstorpsbanan!)
    Redigering, tillägg: Det är också en f-rb-nn-d massa fornminnen ivägen så det blir inte lätt att hitta en lämplig sträckning om man rundar Metsjö.
    Så en skaplig östsväng blir det.
    Det borde inte vara uteslutet att sänka riksvägen något för att inte behöva höja järnvägen så väldigt mycket. I och med att vägar kan klara större lutningar bör det bli billigare även om det innebär byggnation av ny väg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det borde inte vara uteslutet att sänka riksvägen något för att inte behöva höja järnvägen så väldigt mycket. I och med att vägar kan klara större lutningar bör det bli billigare även om det innebär byggnation av ny väg.
    Vägen har nyligen byggts om (den är faktiskt inte 100% klar än, mitträckena saknades ännu senaste gången jag passerade) så det blir väl ett psykologiskt hinder för den som beslutar... Dessutom har vägen en svag svacka där redan idag. Bifogar länk till Google, ombyggnaden pågår på bilden, riktning mot Linköping. Den nya banänden för flyget slutar ungefär i raksträckans riktning ett par hundra meter bortom vänsterkurvan, vägen hade tidigare en högerkurva så det är rv35 gamla sträckning man ser där. Google Street View
    "Frågetecknet" skulle komma ut ur skogen till vänster och fortsätta över fälten till höger.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •