Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 51 av 51

Ämne: Malmbanan byggs om till finländsk spårvidd!

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Malmbanan byggs om till finländsk spårvidd!

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Detta att växla spänning på ett spår finns på Aachen Hbf, och även i Pontresina på RhB samt tydligen flera ställen i London.

Varianten med halva spårets längd har jag nog inte uppfattat (jag trodde man fick rulla på hela spåret), men när jag läser tyska Wikipedia så är det så man gör, t.ex. i Brennero och andra Italienska passager.

(men bägge varianter är ju krångliga och inget behov verkar finnas i Haparanda)
    Nej, i Haparanda är det nog inte aktuellt.

En variant finns i Šapjane vid den kroatisk-slovenska gränsen där det avgående loket sköter knuffandet. (Åtminstone var det så när jag åkte.)

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag har för mig att vi har kommit fram till att finsk kontaktlednings lägsta tillåtna höjd är högre än svensk kontaktlednings högsta tillåtna höjd, så det blir svårt, men vill man krångla till det kan man naturligtvis ha en kontaktledning som inte bara ändrar spänning utan också höjd.
    Nej, så är det inte. Svenska och finska loks strömavtagare kan mycket väl beröra samma kontaktledningstråd inom gällande toleranser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Nej, i Haparanda är det nog inte aktuellt.

En variant finns i Šapjane vid den kroatisk-slovenska gränsen där det avgående loket sköter knuffandet. (Åtminstone var det så när jag åkte.)
    Är inte det en mycket vanlig variant? Sparar ju ett lok mot att växla undan det ankommande elloket med särskilt diesellok.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Är inte det en mycket vanlig variant? Sparar ju ett lok mot att växla undan det ankommande elloket med särskilt diesellok.
    Jag tycker det vore bekvämt med omställbar spänning.
    Ankommande lok kan lossas, och gå självt via parallellt spår till ett parkeringsspår på egna sidan.
    Spänningen byts och det nya loket körs fram och kopplas.

Med principen att avgående lok drar ankommande lok, så måste loken kopplas, köra till parallellt spår, lossas, avgående lok knuffar okopplat ankommande lok och bromsar så det rullar över nollsektionen.
    Ett diesellok gör det enklare för elloken men kräver extra lok och förare.

nederländska wikipedia finns en lista över de två varianterna omställningsbart och inte omställningsbart på stationer,
    dock bara sådana i eller nära Nederländerna.

Omställningsbara finns i
    Quévy, Belgien, gräns mot Frankrike
    Venlo, Nederländerna, gräns mot Tyskland
    Jeumont, Frankrike, gräns mot Belgien
    Aachen, Tyskland, gräns mot Belgien
    Bad Bentheim, Tyskland, gräns mot Nederländerna
    Luxemburg, har blandat med linjer avseende spänning.

Klart vanligare är icke omställningsbart på gränsstationer.
    Nederländerna, Belgien och Luxemburg har alla olika jämfört med varandra och grannländer.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-09-19 klockan 21:40:05.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Ankommande lok kan lossas, och gå självt via parallellt spår till ett parkeringsspår på egna sidan.

Med principen att avgående lok drar ankommande lok, så måste loken kopplas, köra till parallellt spår, lossas, avgående lok knuffar okopplat ankommande lok och bromsar så det rullar över nollsektionen.
    nederländska wikipedia finns en lista över de två varianterna omställningsbart och inte omställningsbart på stationer,

Omställningsbara finns i

Nederländerna, Belgien och Luxemburg har alla olika jämfört med varandra och grannländer.
    För Haparanda tror jag det är helt meningslöst att ha svenskt 15kV system öster om Haparanda till Torneå.
    Allt tyder på att godsomlastning och tågbyten i persontrafik kommer framgent att ske enbart i Haparanda och normalspår öster om Haparanda kan avvecklas eller ligga som någon reserv.
    För Luxemburg som nämns kan ju sägas att man nu nästan uteslutande har 25kV systemet och Luxembourg-Arlon (Belgien) är under ombyggnad till 25kV (om det inte rentav redan är klart). Mot Tyskland finns skiftet på linjen vid landsgränsen öster om Wasserbillig och kan alltså bara trafikeras av flersystemsfordon. Det senare blir nu allt vanligare för trafik över systemgränserna i stället för lokbyte och vi har det ju på Öresundsbron.
    Ett lite originellt systemskifte är i Ventimiglia. Från början hade Ventimiglia trefas, senare ändrat till det italienska 3000V systemet. När Frankrike elektrifierade längs Rivieran mot Italien valde man 25kV systemet men det gick inte att få plats med det på Ventimiglia. Så man valde att sänka spänningen på Ventimiglia station till franskt 1500V likström.
    Det gick bra för italienska tåg i låg hastighet och de flesta franska lok och motorvagnar är byggda för flersystem.

Medlem
    nov 2017

Men personen som sköter kopplet behövs i alla fall och hen kostar nog detsamma oavsett om hen gör det två gånger eller fyra. För övrigt lär frågan bli allt mindre relevant. Hur mycket billigare kan ett ensystemslok vara när man ändå köper nytt?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Men personen som sköter kopplet behövs i alla fall och hen kostar nog detsamma oavsett om hen gör det två gånger eller fyra. För övrigt lär frågan bli allt mindre relevant. Hur mycket billigare kan ett ensystemslok vara när man ändå köper nytt?
    Numera är det vanligt att föraren sköter kopplet utan hjälp av en rangerare.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Numera är det vanligt att föraren sköter kopplet utan hjälp av en rangerare.
    Även i Šapjane, Brenner och Tarvisio?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Omställningsbara finns i

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    För Haparanda tror jag det är helt meningslöst att ha svenskt 15kV system öster om Haparanda till Torneå.
    Allt tyder på att godsomlastning och tågbyten i persontrafik kommer framgent att ske enbart i Haparanda och normalspår öster om Haparanda kan avvecklas eller ligga som någon reserv.
    För Luxemburg som nämns kan ju sägas att man nu nästan uteslutande har 25kV systemet och Luxembourg-Arlon (Belgien) är under ombyggnad till 25kV (om det inte rentav redan är klart). Mot Tyskland finns skiftet på linjen vid landsgränsen öster om Wasserbillig och kan alltså bara trafikeras av flersystemsfordon. Det senare blir nu allt vanligare för trafik över systemgränserna i stället för lokbyte och vi har det ju på Öresundsbron.
    Ett lite originellt systemskifte är i Ventimiglia. Från början hade Ventimiglia trefas, senare ändrat till det italienska 3000V systemet. När Frankrike elektrifierade längs Rivieran mot Italien valde man 25kV systemet men det gick inte att få plats med det på Ventimiglia. Så man valde att sänka spänningen på Ventimiglia station till franskt 1500V likström.
    Det gick bra för italienska tåg i låg hastighet och de flesta franska lok och motorvagnar är byggda för flersystem.

Jag begriper inte varför ens dessa platser nämns som Luxemburg, eller Italien osv. Samtliga av dessa är gränser med en och samma spårvidd. Alltså jämförbara med Sverige och Danmark som också har samma spårvidd men skiften mellan strömsystem. Men när det gäller Haparanda så handlar det istället om två olika spårvidder. Alltså en gräns som istället är jämförbar med t ex Polen och Belarus osv.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det påstås att Bombardier frågade de som ville köpa en en-strömsversion av TRAXX "Hur mycket extra vill ni betala för att inte få tvåströmsversionen?"

Man kan dock notera att Siemens numera säljer Smartron, som är en enströms Vectron.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Det påstås att Bombardier frågade de som ville köpa en en-strömsversion av TRAXX "Hur mycket extra vill ni betala för att inte få tvåströmsversionen?"

Man kan dock notera att Siemens numera säljer Smartron, som är en enströms Vectron.
    De finns dock i två olika utföranden för 16 2/3 och 25 Hz- De i Bulgarien fungerar tydligen inte.

Länk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •