Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 51

Ämne: Malmbanan byggs om till finländsk spårvidd!

SJK-medlem Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Malmbanan byggs om till finländsk spårvidd!

Citat Ursprungligen postat av Bengt Holmerin Visa inlägg
    Titta - det går ju!!!! Skulle vara intressant att se hur rälsprofien ser ut!
    Att det går är ju en sak, men på Bengts bild handlar det om några spår på nuvarande Alstoms anläggning i Hennigsdorf utan för Berlin. Kanske inte lika enkelt ute på linjerna. Syns även på denna bild:

Senast redigerat av Jan L den 2022-09-09 klockan 18:20:10.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Egentligen inte. Det ska vara viss lastning av gods som de anser är lättare att det sker i Torneå än i Haparanda. Men egentligen hade de nog klarat sig bra med att bredspåret hade gått in i Haparanda och normalspåret tagit slut där med. Så egentligen blir ju svaret på din fråga: Nej.

Men anledningen till att båda spårvidderna går över gränsen och att det är fyrskensspår över bron osv är att det bestämdes att båda länderna skulle ha var sin bit av vardera spårvidden. Det låg alltså lite politik i detta.
    Ungefär så var det . Det skulle vara något slags jämnvikt mellan länderna och så fick Haparanda två bangårdar och Torneå fick fyra ( bägge spårvidderna för person och gods)
    När det gick persontrafik över gränsen gick vartannat svenskt till Torneå och vartannat finskt till Haparanda.
    Men det går nog bra om både omlastning av gods och byten i persontrafiken sker i Haparanda och överflödiga spår i Torneå kan tas bort.

Ett litet ”men” dock. Det finns ett stålverk i Röyttä söder om Torneå som sänder gods till Sverige .
    Det har ibland antytts det lämpliga i att bygga 4-skensspår med normalspår till Röyttä för att
    underlätta tågtransporter till Sverige men det har inte blivit något med det projektet.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2022-09-09 klockan 20:14:32.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ungefär så var det . Det skulle vara något slags jämnvikt mellan länderna och så fick Haparanda två bangårdar och Torneå fick fyra ( bägge spårvidderna för person och gods)
    När det gick persontrafik över gränsen gick vartannat svenskt till Torneå och vartannat finskt till Haparanda.
    Men det går nog bra om både omlastning av gods och byten i persontrafiken sker i Haparanda och överflödiga spår i Torneå kan tas bort.

Ett litet ”men” dock. Det finns ett stålverk i Röyttä söder om Torneå som sänder gods till Sverige .
    Det har ibland antytts det lämpliga i att bygga 4-skensspår med normalspår till Röyttä för att
    underlätta tågtransporter till Sverige men det har inte blivit något med det projektet.

Det kan alltså finnas vissa funktioner man vill behålla med att ha kvar normalspår i Torneå. En intressant sak att tänka på. Förra året var det en ovanlig transport som ändå blev rätt välkänd för oss med järnvägsintresse. Det var ett antal tyska liggvagnar som ovanligt nog skulle renoveras i Finland, vilket ju kan ses som minst sagt otippat med tanke på just spårvidden. Dessa vagnar skickades faktiskt iväg till Torneå där de sedan lyftes upp på lastbilstrailer för vidare transport till sitt slutmål. Man hade till och med kört dem med Vectronlok med Last mile-funktion för att de skulle kunna köra över vagnarna från Haparanda vidare över bron in på finsk sida i Torneå och lasta om där, utan att behöva byta till diesellok. Så av någon anledning ansågs det lämpligare att lasta om dessa i Torneå än i Haparanda.

Jag tror att även när de från finsk sida elektrifierat till Haparanda , så kommer nog normalspåret att ligga kvar i Torneå.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det kunde också varit bra att bygga fyrskensspåret till Torneå östra för att få tåganslutning till tågen till/från Kolari.
    Eller till och med till Kemi för att få tåganslutning till tågen till/från Rovaniemi.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det kunde också varit bra att bygga fyrskensspåret till Torneå östra för att få tåganslutning till tågen till/från Kolari.
    Eller till och med till Kemi för att få tåganslutning till tågen till/från Rovaniemi.
    Nja då måste man ha tvåsystemståg för svenskt och finskt strömsystem .
    Och den investeringen vill man nog inte ta i Norrbotten.
    För Kolaritågen tror jag det kan vara bättre att ta in dem till Haparanda, dieselloket kan ju tas på släp längst bak och sedan användas för Haparanda-Kolari. Invändningen att bilvagnarna kommer i fel ordning går nog att lösa.

Medlem
    sep 2017

För Kolaritågen tror jag det kan vara bättre att ta in dem till Haparanda, dieselloket kan ju tas på släp längst bak och sedan användas för Haparanda-Kolari. Invändningen att bilvagnarna kommer i fel ordning går nog att lösa.

Några tvåströmsfordon finns absolut inte planerade. Och det är nog inget som de i första taget funderar på heller. De har redan redovisat sina planer, dvs att elektrifiera med finsk kontaktledning till Haparanda. Finsk kontaktledning skiljer sig inte bara genom spänning utan även genom att den är högre. Men vill de ha en direkt förbindelse mellan Haparanda och Kolari så löser de den saken på något sätt. Men troligen är det nog förbindelser söderut mot Helsingfors som de prioriterar när det gäller Haparanda. Det troliga är alltså att de gigantiska finska tvåvåningsvagnarna kommer att gå reguljärt till Haparanda.

En intressant sak i sammanhanget: Frågan är hur lång tid det kommer ta att åka från Stockholm till Helsingfors eller omvänt på detta sätt? Om detta kan genomföras på ett dygn? Svenskt nattåg upp till Boden eller Luleå. Byte till Norrtågs tåg till Haparanda och sedan ett finskt dagtåg till Helsingfors? Givetvis är det extremt få som kommer åka på det viset. Färjorna direkt mellan huvudstäderna är både snabbare och bekvämare. Men att möjligheten ändå då finns?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Några tvåströmsfordon finns absolut inte planerade. Och det är nog inget som de i första taget funderar på heller. De har redan redovisat sina planer, dvs att elektrifiera med finsk kontaktledning till Haparanda. Finsk kontaktledning skiljer sig inte bara genom spänning utan även genom att den är högre. Men vill de ha en direkt förbindelse mellan Haparanda och Kolari så löser de den saken på något sätt. Men troligen är det nog förbindelser söderut mot Helsingfors som de prioriterar när det gäller Haparanda. Det troliga är alltså att de gigantiska finska tvåvåningsvagnarna kommer att gå reguljärt till Haparanda.

En intressant sak i sammanhanget: Frågan är hur lång tid det kommer ta att åka från Stockholm till Helsingfors eller omvänt på detta sätt? Om detta kan genomföras på ett dygn? Svenskt nattåg upp till Boden eller Luleå. Byte till Norrtågs tåg till Haparanda och sedan ett finskt dagtåg till Helsingfors? Givetvis är det extremt få som kommer åka på det viset. Färjorna direkt mellan huvudstäderna är både snabbare och bekvämare. Men att möjligheten ändå då finns?
    Kanske roligt, men till ingen nytta.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Kanske roligt, men till ingen nytta.
    Men en resa behöver inte vara nyttig.
    Ytterst få av mina egna tågresor har varit nyttiga.
    Och en tågresa kan ju också vara helt fiktiv, man läser en tidtabell... !

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag sökte på google maps som har tåg och busstidtabeller för en del länder samlade.
    Man kan ta nattåget från Stockholm i kväll lördag kl 21.57, byta i Boden och vara i Haparanda kl 12.43.
    Man kan sedan gå till busstationen och ta en buss till Kemi, där det går ett tåg kl 16.59 till Oulu/Uleåborg och med snabbtåg vara i Helsingfors kl 23.35
    Detta är 24 timmar 37 minuter, det verkar vara en timme till pga olika tidszoner och inte bara olika spårvidder.

Det kanske går att hitta snabbare förbindelser vardagar som går under ett dygn.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Jag sökte på google maps som har tåg och busstidtabeller för en del länder samlade.
    Man kan ta nattåget från Stockholm i kväll lördag kl 21.57, byta i Boden och vara i Haparanda kl 12.43.
    Man kan sedan gå till busstationen och ta en buss till Kemi, där det går ett tåg kl 16.59 till Oulu/Uleåborg och med snabbtåg vara i Helsingfors kl 23.35
    Detta är 24 timmar 37 minuter, det verkar vara en timme till pga olika tidszoner och inte bara olika spårvidder.
    Det kanske går att hitta snabbare förbindelser vardagar som går under ett dygn.
    Intressant, med direkt tåg Haparanda-Kemi går det nog en bit fortare och man klarar Stoclholm-Helsingfors på en bit under 24t . Om det nu betyder något...

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Intressant, med direkt tåg Haparanda-Kemi går det nog en bit fortare och man klarar Stoclholm-Helsingfors på en bit under 24t . Om det nu betyder något...
    Hur mycket sparar man på "direkt tåg"? Bör vara samma tid som ett byte normalt tar. Tio minuter?

Däremot så har de brutna anslutningarna lett till att resenärerna ogärna utsätter sig för byten. Skulle man kunna ha byten som garanteras lika hårt som att ett genomgående tåg sällan nytutrustas längs vägen?

Medlem
    sep 2017

Att åka hela vägen mellan Stockholm och Helsingfors är det nog nästan ingen som kommer göra. Det kommer i sådana fall vara entusiaster som oss som tycker det skulle vara roligt, eller enstaka person som är både rädd för både att flyga och åka båt.

Däremot kan resenärer från t ex Stockholm till Kemi vara realistiska eller at någon vill åka från Luleå till Uleåborg osv, eller mellan Luleå och Helsingfors.

Никлас Быгдестам

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Att åka hela vägen mellan Stockholm och Helsingfors är det nog nästan ingen som kommer göra. Det kommer i sådana fall vara entusiaster som oss som tycker det skulle vara roligt, eller enstaka person som är både rädd för både att flyga och åka båt.

Däremot kan resenärer från t ex Stockholm till Kemi vara realistiska eller at någon vill åka från Luleå till Uleåborg osv, eller mellan Luleå och Helsingfors.
    Eller varför inte tallinnbor som är rädda för både flyg, fartyg och ryssar?

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Eller varför inte tallinnbor som är rädda för både flyg, fartyg och ryssar?

Men det har faktiskt hänt! Jag hörde för en tid sedan om en överlevande från Estonia som gjorde just så. Den personen skulle alltså åkt ner genom Baltikum via Polen och sedan Tyskland för att sedan ta sig upp via Flensburg, Stora Bältbron, Öresundsbron och så upp till Stockholm. Rädslan för att åka båt är inte så konstig. För en del som upplevt en katastrof så sitter det kvar resten av livet. Flygrädslan har jag ingen aning om orsaken, men det är ju inte omöjligt att det hänger ihop med rädslan att åka båt. Så då får det bli en sådan lösning och den är ju möjlig i alla fall.

Även mellan Stockholm och Helsingfors vet jag har hänt. Jag pratade med honom och han ogillade att åka båt, men skulle hämta saker med bil i Helsingfors. Han åkte hela vägen med bil från Stockholm till Helsingfors och sedan tillbaks samma väg igen.

Det finns alltså folk som gör sådana lösningar, även om de är ovanliga. I de här två fallen är det anledningar som man bör ha respekt för. Att de upplevt något förskräckligt som sedan gör att de väljer sådana här lösningar.

Никлас Быгдестам

Medlem
    sep 2017

Här är bild från Google på det omtalade fyrskensspåret. Se länk: https://www.google.rs/maps/@65.82802...0!8i3840?hl=sv

Om jag förstått saken rätt är det normalspåret som är till höger och bredspåret till vänster.

Man ser att det är i alla fall ett par decimeter mellan rälerna. Så man har i alla fall gott om utrymme att jobba med rälsbefästningar och skarvjärn. Troligen är det samma rälsvikt för båda spårvidderna här. Det är också samma rälsbefästning. Men extra länga slipers så klart.

Никлас Быгдестам

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Men det har faktiskt hänt! Jag hörde för en tid sedan om en överlevande från Estonia som gjorde just så. Den personen skulle alltså åkt ner genom Baltikum via Polen och sedan Tyskland för att sedan ta sig upp via Flensburg, Stora Bältbron, Öresundsbron och så upp till Stockholm. Rädslan för att åka båt är inte så konstig. För en del som upplevt en katastrof så sitter det kvar resten av livet. Flygrädslan har jag ingen aning om orsaken, men det är ju inte omöjligt att det hänger ihop med rädslan att åka båt. Så då får det bli en sådan lösning och den är ju möjlig i alla fall.
    Även mellan Stockholm och Helsingfors vet jag har hänt. Jag pratade med honom och han ogillade att åka båt, men skulle hämta saker med bil i Helsingfors. Han åkte hela vägen med bil från Stockholm till Helsingfors och sedan tillbaks samma väg igen.
    Det finns alltså folk som gör sådana lösningar, även om de är ovanliga. I de här två fallen är det anledningar som man bör ha respekt för. Att de upplevt något förskräckligt som sedan gör att de väljer sådana här lösningar.
    Kan förståeligt för vi har ju inte bara en färjekatastrof i vår närhet i relativt modern tid utan flera.
    Scandinavian Star, Estonia, Jan Hevelius.
    Lite längre men i Europa Herald of free enterprise (Zeebrugge)och kryssningsfartyget Costa Concordia.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Man skulle rent tekniskt kunna ha ett system som verkar förekomma på gränsstationer med lokbyte,
    nämligen omställbar spänning efter tågtyp och tågväg.
    Om tågvägen är lagd mellan Haparandas normalspår till Torneå östras normalspår, när den byggts alltså, ges 15 kV 16 Hz.
    Om tågvägen är lagd så att den når bredspåret vid Torneå östra ges 25 kV 50 Hz.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Man skulle rent tekniskt kunna ha ett system som verkar förekomma på gränsstationer med lokbyte,
    Om tågvägen är lagd mellan Haparandas normalspår till Torneå östras normalspår, när den byggts alltså, ges 15 kV 16 Hz.
    Jag har för mig att vi har kommit fram till att finsk kontaktlednings lägsta tillåtna höjd är högre än svensk kontaktlednings högsta tillåtna höjd, så det blir svårt, men vill man krångla till det kan man naturligtvis ha en kontaktledning som inte bara ändrar spänning utan också höjd.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Det förekommer, men jag har för mig att det är vanligare med en skyddssektion vid hälften av spårets längd och ett diesellok som knuffar det ankommande loket tillbaka till dess sida.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Det förekommer, men jag har för mig att det är vanligare med en skyddssektion vid hälften av spårets längd och ett diesellok som knuffar det ankommande loket tillbaka till dess sida.
    Detta att växla spänning på ett spår finns på Aachen Hbf, och även i Pontresina på RhB samt tydligen flera ställen i London.

Varianten med halva spårets längd har jag nog inte uppfattat (jag trodde man fick rulla på hela spåret), men när jag läser tyska Wikipedia så är det så man gör, t.ex. i Brennero och andra Italienska passager.

(men bägge varianter är ju krångliga och inget behov verkar finnas i Haparanda)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •