Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Gammal vändskiva

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Gammal vändskiva

Hej,
    Vet inte om det här är rätt forum, eller tillåtet. Men jag chansar 😁
    Finns det någonstans intresse av en vändskiva?
    Då Trafikverket inte är intresserade av att den är kvar, så tänkte jag att det kanske finns andra eldsjälar som kan ha intresse av den, eller delar av.
    Har funnits en bensinmotor som ”försvunnit” innan vi köpte fastigheten. I annat fall är det mänsklig muskelkraft som driver den.
    Användes senast ett par ggr, förra hösten.

Hälsningar från Ann

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Gammal vändskiva

Citat Ursprungligen postat av Annsann Visa inlägg
    Hej,
    Vet inte om det här är rätt forum, eller tillåtet. Men jag chansar
    Då Trafikverket inte är intresserade av att den är kvar, så tänkte jag att det kanske finns andra eldsjälar som kan ha intresse av den, eller delar av.
    Har funnits en bensinmotor som ”försvunnit” innan vi köpte fastigheten. I annat fall är det mänsklig muskelkraft som driver
    den.
    Hälsningar från Ann
    Kan ju finnas intresse från någon museibana, en vändskiva är rätt dyr att bygga så man tar gärna en begagnad. Av intresse då är nog bl.a storlek (läng i m) spårvidd (går att ändra) och var den befinner sig. Du kan även pröva järnvägshistoriskt forum där många i musetågsbranschen tittar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Har funnits en bensinmotor som ”försvunnit” innan vi köpte fastigheten. I annat fall är det mänsklig muskelkraft som driver den.
    Bara en nyfiken fråga (för jag själv behöver ingen vändskiva): Var finns vändskivan? Har ni köpt något stationshus (el.dyl.) och fått med vändskivan på köpet?
    Eventuella intresserade föreningar vill kanske också veta sånt, samt hur lång skivan är.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Bara en nyfiken fråga (för jag själv behöver ingen vändskiva): Var finns vändskivan? Har ni köpt något stationshus (el.dyl.) och fått med vändskivan på köpet?
    Eventuella intresserade föreningar vill kanske också veta sånt, samt hur lång skivan är.
    Hej igen,
    Jo vi köpte Lokstallet i Enköping.
    Jag återkommer om diameter under dagen 😁
    /Ann

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Tack för tips

Senast redigerat av Annsann den 2018-05-10 klockan 09:32:41.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enköping, då är den 15 meter. De säljs inte fort, få som har behovet. Om ni måste ta bort den så fundera på om ni kan lägga upp den "vid sidan av", då kanske den blir såld på några års sikt om ingen nappar genast? Spara då även pivoten, "mittentappen" i gropen som vändskivan vilar på. Vad är era planer för lokalerna? Har ni vändskivan kvar kan ni om det passar planerna få hyra ut lokalerna till järnvägsfordon, t ex banarbetsmaskiner för vinteruppställning. Det är alltid brist på och växlande behov av sådan plats från olika företag. Hör av dig (klicka på mitt namn) om du vill veta mer.

Senast redigerat av Micke Carlsson den 2018-05-10 klockan 09:45:04.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Micke Carlsson Visa inlägg
    Enköping, då är den 15 meter. De säljs inte fort, få som har behovet. Om ni måste ta bort den så fundera på om ni kan lägga upp den "vid sidan av", då kanske den blir såld på några års sikt om ingen nappar genast? Spara då även pivoten, "mittentappen" i gropen som vändskivan vilar på. Vad är era planer för lokalerna? Har ni vändskivan kvar kan ni om det passar planerna få hyra ut lokalerna till järnvägsfordon, t ex banarbetsmaskiner för vinteruppställning. Det är alltid brist på och växlande behov av sådan plats från olika företag. Hör av dig (klicka på mitt namn) om du vill veta mer.
    Men då gäller väl att Trafikverket behåller växeln med anslutning

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men då gäller väl att Trafikverket behåller växeln med anslutning
    Den finns kvar idag, och det bör ju gå att skriva någon form av avtal, tänker jag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Den finns kvar idag, och det bör ju gå att skriva någon form av avtal, tänker jag.
    Ja vill ni ha den kvar så bör ni nog tala med Trafikverket. En växel kostar i underhåll och Trv brukar vara rättpigga på att plocka bort växlar dom anser sig inte behöva.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Hej igen,
    Lokalen inne, där det fanns räls, var inte Trafikverket heller intresserade av. Därför rev vi ut dessa.
    Ang vändskivan hade vi tidigare en tanke om man kanske kunde få tag i en gammal godsvagn, och ha som förråd. Men det blir bara bökig hantering.
    Eller att någon hyr den i någon form. Som det är idag, tar den bara upp utrymme.
    Men grundtanken är för min del att det är tragiskt att gamla grejer bara skrotas.
    Att det heller inte underhålls/används är lika tragiskt det.
    Lite skoj är det dock att 2 gamla plankor i den, blev sönderkörda och ersattes med nya. Har jag fått berättat för mig av en medskyldig. -Dessa är ruttna idag.
    Vi är alltså inte ute efter en massa pengar, utan ser hellre att den kommer till användning någonstans, och för sin historia vidare.
    I annat fall skär vi ner den och fyller igen gropen, så småningom. Det är dock inget som är aktuellt detta år. Så det finns tid för alla, att fundera på om de inte skulle behöva ha en vändskiva hemma
    Roterande solterass, med bar osv?

Ha en fin sommar allihop och hör av er om ni vill rädda en vändskiva från döden ☀️

Senast redigerat av Annsann den 2018-05-11 klockan 18:21:39.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för intressant information . För den som är nyfiken kan ju sägas att växel, vändskiva och lokstall syns mycket tydligt några hundra meter öster Enköping station om man nu tittar t.ex på satellitbilder.
    Lokstallet med anläggning öppnades för SWB 1875 och hade 7 lokplatser. Från början en mindre vändskiva som byttes mot en 15m skiva. Vid ett sidospår hade SWB ett kolbås för 2300t kol och UEJ (Uppsala-Enköping) ett mindre för 200t. Öster om stallet fanns ett vattentorn. Allt enligt:”Sveriges lokstationer”.
    Återstår då om någon vill ha skivan, det är rätt stora kostnader att montera ner, frakta och åter montera en sådan skiva men det är ännu mycket större kostnader att nybygga en skiva så hittar man en begagnad skiva så föredras det. Historiskt har det bytts och fraktats i väg många sådana skivor . När loken blev större behövdes större vändskivor och vid elektrifiering bortföll ofta behovet. Lite av ett rekord var kanske vändskivan vid Malmbanans Riksgränsen som flyttades till
    Trelleborg.
    Men den historiska utvecklingen har ju gjort att behovet av just vändskivor är måttligt...

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Öster om stallet fanns ett vattentorn.
    OT.
    Hur undvek man att vattnet i vattentornen frös till is vintertid?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av soren60 Visa inlägg
    OT.
    Hur undvek man att vattnet i vattentornen frös till is vintertid?
    Det var ju onekligen en fråga. Men det är väl ungefär som för vattendistribution i allmänhet. Rören har viss isolering som håller för vinterkyla och tornet med väggar och tak isolerar ju och har dessutom sådan volym att det väl knappast är någon risk för frysning mer än på ytan. Ett lok kunde junta kanske 20m3 vatten åt gången så det var ju också omsättning på vatten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var ju onekligen en fråga. Men det är väl ungefär som för vattendistribution i allmänhet. Rören har viss isolering som håller för vinterkyla och tornet med väggar och tak isolerar ju och har dessutom sådan volym att det väl knappast är någon risk för frysning mer än på ytan. Ett lok kunde junta kanske 20m3 vatten åt gången så det var ju också omsättning på vatten.
    Det enkla svaret är att man eldade.

Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018

Annsann, kan du kontakta mig via postvagnens mejlfunktion angående vändskivan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Och det lite mer "utvecklade" svaret finner man i tidningen TÅG nr1 2018, där artikelförfattaren Peter Blom redogör för något som kallas för varmluftsmaskiner.
    Något som numer även Järnvägsmuseet börjar få upp ögonen för och kanske säkerställa bevarandet av det enda kompletta vattentornet i Emådalen (Inlandsbanan Orsa-Sveg).
    För den som har intresse så rekommenderas läsning som även har maritima kopplingar..

Sorry om det blev något OT av detta, men någon form av koppling fanns väl ändå till trådstartaren..?

Avställd
    Medlem
    mar 2019

Ann

Jag är intresserad av din vändskiva.

hälsningar

Dan 00467020925 dan@nosundhavshotell.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer