Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Algutsgården och Hols grusgrop. 31 bilder

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Algutsgården och Hols grusgrop. 31 bilder

I höstas var jag och filmade tågmöten i Algutsgården och då dök det upp lite frågor om Hols grusgrop och spåret dit. Här är tråden: http://postvagnen.com/forum/index.ph...ead&id=1160054

Nu var det dags att åka tillbaka för att undersöka lite och framför allt jaga steklar. Nu pågår spårbyten mellan Alingsås och Algutsgården så när jag såg ett arbetståg från E20 svängde jag först av mot Torp. Jag skriver när bilderna på tåg togs så om någon känner för det är jag tacksam för tåg- och individnummer. Nu när daglig graf är gömd är det svårt med sånt. Närmare beskrivning under bilderna.

Österut från Torp. Till vänster plockar man upp utbytt räls. Sen i fjärran tycker jag det ser ut som spårbyteståget och till höger kommer MTR.

Västerut från Torp med ballastreningståg.

9:40. MTR passerar.

Övergången är stängd. 4 "gubbar" satt på övergången och pratade. Hade tydligen inget att göra.

En lite underlig bild, tagen från Hols gravfält. Det kan inte vara samma ballastreningståg som på bilden ovan för det är en halvmil till Torp. Finns det 2 sådana tåg?

11:07. Efter att ha jagat steklar i nån timme var dags för lite käk, som jag tänkte äta nere vid stationen Algutsgården. Jag kom dock för sent för detta möte som jag fick fota från vägen, efter att ha stannat givetvis. Till höger står ett X2000 på väg mot Göteborg och åt andra hållet ett multat X2000. Som passerade bakom det stående.

11:08. Det väntande tåget får fortsätta.

11:28. X50 3289 passerar.

11:31. X40 3303 och 3315? stannar.

11:32. Mötande X74 anländer.

Och passerar.

11:33. Fast innan det lämnat stationen dyker en annan X74 från andra hållet. Notera hur brant det lutar från stationen.

Och stannar bredvid X40-sätten.

11:38. 2 Rc passerar med ett lååååångt Stora-box-tåg.

Väldigt långt.

Linjen klar?

11:40. X40-sätten kör iväg.

11:43. Så även X74.

Min matplats. Nördigare kan det nog inte bli.

Efter maten följde jag banan en bit mot väster och upptäckte denna gränssten. Jag står i en kohage och järnvägen finns bakom buskaget. Säkert från banans byggande. Fast mer kommer.

Bildgåtevägporten. Lite lustigt att se vägen med två filer och plats för gångbana men den övergår snart i den ursprungliga smala vägen som inte tillåter möte. Men det klokt att bygga stort.

12:10. En mer normal X2000-bild.

Så var det dags för lite järnvägsarkeologi. Eftersök av grusgropsstickspåret. Körde och letade lite och efter att ha kört på något som liknade en kostig i skogen fick jag napp. Jag kom ut ur skogen mot grusgrupen och ett stenbrott där kostigen grävts ur lite ur en annan väg. I backen upp mot den anadra vägen hittade jag detta.

En kabel stack fram ur sanden. Två ledare och kraftig isolering med järnband runt.

Så här såg det när jag stod uppe på den urgrävda "vägen". Jag har svängt av från kostigen.

Så här såg "vägen" ut.

Så gjorde jag ett fornfynd. Några meter till höger om "vägen" hittade jag denna sten. Då blev jag säker, jag gick på det gamla stickspåret.

Lite längre bort stack detta upp ur marken, en misstänkt avbruten kontaktledningsstolpe.

Ock fler stenar, av olika typer. Notera att SJ står med gemener, man ser pricken över j. Vad jag kom på senare hemma är frågan varför det står "sj" MOT spåret? Jag kollade dock inte om det stod något på andra sidan. Det fanns många stenar, jag såg över 10 st. Kanske med 100 meters mellanrum.

Här var det stopp mot väster och det pågående sandtaget.

Jag gick tillbaka och förbi bilen och fortsatte in i skogen efter det forna spåret. Hittade denna skrothög. Ser ut som resterna av en bondfångare.

Vid hemfärden fota jag denna skylt vid Hols kyrka ocg avfarten från E20. Ni har sett den nya vägporten, kanske dags att ta ner skylten?

OBS. Den som svarar, CITERA INTE HELA INLÄGGET, TACK. Det är långt som det är.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Algutsgården och Hols grusgrop. 31 bilder

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg

Österut från Torp. Till vänster plockar man upp utbytt räls. Sen i fjärran tycker jag det ser ut som spårbyteståget och till höger kommer MTR.

Linjen klar?
    Jag hittar inte i trakten och fattar kanske fel, men måste kolla några saker:
    Jag tolkar att översta bilden visar att det är det norra spåret, upp-spåret, normalt för tåg mot Stockholm, som är avstängt.
    Jag har också uppfattat att det är enkelspårsdrift fram till Algutsgården.
    Jag tolkar att den nedre bilden visar västra änden av Algutsgården, och att godståget just lämnat enkelspårssträckan och är på väg i riktning mot Stockholm.
    I så fall går godståget på ner-spåret (trots att det går "upp").
    Om spåren på Openstreetmap stämmer, och mina tolkningar ovan stämmer, så förstår jag inte hur något av de två motorvagnstågen skall komma över på upp-spåret och kunna ta sig förbi banarbetet.

Men eftersom de tågen försvinner på nästa bilder (utan att de verkar ha backat) så måste jag fattat fel, eller så finns det någon växel från ner-spår till upp-spår väster om den plats där förbigångsspåren slutar. Hade det funnits växel från upp-spår till ner-spår väster om stationen hade man ju kunnat göra i vänstertrafik som vanligt, eller hur?
    Så, vilket gäller?

PS: Självklart ett intressant reportage, med många olika saker.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-05-09 klockan 21:51:10.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

En lite underlig bild, tagen från Hols gravfält. Det kan inte vara samma ballastreningståg som på bilden ovan för det är en halvmil till Torp. Finns det 2 sådana tåg?
    Med tanke på att det förekommer att ballastreningståg hämtas från utlandet så finns det några stycken. Har också för mig att det förekommer att man kör med två ballastreningståg tillsammans med spårbyteståget beroende på att det senare ofta har dubbelt så hög kapacitet.

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Nu var det dags att åka tillbaka för att undersöka lite och framför allt jaga steklar.
    Ursäkta min urspårade fråga, man vad är steklar? Har alltid trott det var en fågel, typ Göteborgs-Ripa eller dylikt.
    Men enligt wikipedia är det en insekt...

Så då undrar jag, är jaga steklar bara en ordlek på nåt sätt, eller kan du fånga dom i tusentals och på något sätt göra en köttbulle av dessa?

I Övrigt tack för trevligt bildsvep...

Filosofen Jona i Söv

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Jona, en stekel är en flygande insekt. Den ser ut som en liten geting (härmar getingens utseende) men är totalt harmlös.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Det är bara en ballastrenare ute på sträckan däremot kan det vara så att avfallsvagnarna kan ha lämnat ballastrenaren för att lossa avfallsmassor på tipplatser utmed banan för att sedan backa tillbaka mot ballastrenaren och lasta mera avfallsmassor

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag hittar inte i trakten och fattar kanske fel, men måste kolla några saker:
    Jag tolkar att översta bilden visar att det är det norra spåret, upp-spåret, normalt för tåg mot Stockholm, som är avstängt.
    Jag har också uppfattat att det är enkelspårsdrift fram till Algutsgården.
    Jag tolkar att den nedre bilden visar västra änden av Algutsgården, och att godståget just lämnat enkelspårssträckan och är på väg i riktning mot Stockholm.
    I så fall går godståget på ner-spåret (trots att det går "upp").
    Om spåren på Openstreetmap stämmer, och mina tolkningar ovan stämmer, så förstår jag inte hur något av de två motorvagnstågen skall komma över på upp-spåret och kunna ta sig förbi banarbetet.

Men eftersom de tågen försvinner på nästa bilder (utan att de verkar ha backat) så måste jag fattat fel, eller så finns det någon växel från ner-spår till upp-spår väster om den plats där förbigångsspåren slutar. Hade det funnits växel från upp-spår till ner-spår väster om stationen hade man ju kunnat göra i vänstertrafik som vanligt, eller hur?
    Så, vilket gäller?

PS: Självklart ett intressant reportage, med många olika saker.
    Tack. Du har rätt med väderstrecken. Alla bilder är tagna söder om banan för ljusets skull. Godståget går på "fel" spår, dvs nerspåret och motorvagnarna på uppspåret. Varför vet bara fjtkl. Däremot sker mötet med X2000-sätten på "rätt" spår.
    Openstreetmap har fel. De visar ett spårkryss inne på stationen med det ligger väster om stationen. Så X40 och X74 fick växla över där.

Ballastreningståget är en gåta. Det måste finnas två. Tåget på första bilden är inlåst av andra fordon både västerut och österut och kunde bara röra sig några 100 m. I så fall skulle tåget backat tillbaka till Alingsås och sen åter österöver och blockerat det andra spåret. Det stod still vid fototillfället. Det skymtar faktiskt på den första bilden, ovanför X74:an. Det står drygt 2 km bort.

Beträffande steklar så är det insekter. Omfattar bin, humlor, getingar och en del andra mindre kända grupper. Sandtag och andra sandiga ställen är hotspots för steklar eftersom många gräver bon i marken och då är sand att föredra.

Senast redigerat av Åke K den 2018-05-10 klockan 06:32:54.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sidospåret du var och tittade på, gick det bara till sandtaget, eller är det rester av en linjeomläggning i samband med dubbelspårsbygget eller något i den stilen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Sidospåret du var och tittade på, gick det bara till sandtaget, eller är det rester av en linjeomläggning i samband med dubbelspårsbygget eller något i den stilen?
    Det gick bara till sandtaget. Just med tanke på gränsstenarna undrar jag om det inte tillkom redan vid banans byggande eller möjligen strax efter. En sak till, stenarna hade ett kors inristat på toppen även om det syntes dåligt. En historieintresserad person visade mig likadana stenar vid en linjeomläggning vid Aspen för några år sen. Den gamla linjen. Jag frågade i PV då men ingen visste något om detta då. Inte heller lantmäteriet.

Senast redigerat av Åke K den 2018-05-10 klockan 09:22:57.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För den som gillar GM lok i arbete kan detta spårbyte vara intressant! Jag räknade till 5 Tb, 1T43 och 1 Mx/My sist jag passerade sträckan!

Senast redigerat av Henke den 2018-05-10 klockan 17:27:30.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    För den som gillar GM lok i arbete kan detta spårbyte vara intressant! Jag räknade till 5 Tb, 1T43 och 1 Mx/My sist jag passerade sträckan!
    Ett eller två ballastreningståg?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har för mig att grustagsspåret finns/fanns inritat på äldre generalstabskartor. Det var elektrifierat. Förmodligen tillkom det vid järnvägens byggnad och användes åtminstone fram till 1960-talet. Ett "normalt" gruståg drogs av ett Dg-lok med 12 st Q32-vagnar när jag såg dem passera Alingsås på 1950-talet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt uppgift från Johan S. var det två ballastreningståg i verksamhet.

Tillägg angående grusgropspåret. Som nämnts tidigare i gamla PV var det i drift 1928-1975. Lustigt att man markerade det med stenstolpar så sent. Jag har kollat på historiska kartor och det var en smal remsa mark SJ ägde, så det borde finnas stenar på andra sidan spåret också. Jag har en del att kolla nästa gång jag åker dit.

Senast redigerat av Åke K den 2018-05-14 klockan 09:15:21.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •