I höstas var jag och filmade tågmöten i Algutsgården och då dök det upp lite frågor om Hols grusgrop och spåret dit. Här är tråden: http://postvagnen.com/forum/index.ph...ead&id=1160054
Nu var det dags att åka tillbaka för att undersöka lite och framför allt jaga steklar. Nu pågår spårbyten mellan Alingsås och Algutsgården så när jag såg ett arbetståg från E20 svängde jag först av mot Torp. Jag skriver när bilderna på tåg togs så om någon känner för det är jag tacksam för tåg- och individnummer. Nu när daglig graf är gömd är det svårt med sånt. Närmare beskrivning under bilderna.
Österut från Torp. Till vänster plockar man upp utbytt räls. Sen i fjärran tycker jag det ser ut som spårbyteståget och till höger kommer MTR.
Västerut från Torp med ballastreningståg.
9:40. MTR passerar.
Övergången är stängd. 4 "gubbar" satt på övergången och pratade. Hade tydligen inget att göra.
En lite underlig bild, tagen från Hols gravfält. Det kan inte vara samma ballastreningståg som på bilden ovan för det är en halvmil till Torp. Finns det 2 sådana tåg?
11:07. Efter att ha jagat steklar i nån timme var dags för lite käk, som jag tänkte äta nere vid stationen Algutsgården. Jag kom dock för sent för detta möte som jag fick fota från vägen, efter att ha stannat givetvis. Till höger står ett X2000 på väg mot Göteborg och åt andra hållet ett multat X2000. Som passerade bakom det stående.
11:08. Det väntande tåget får fortsätta.
11:28. X50 3289 passerar.
11:31. X40 3303 och 3315? stannar.
11:32. Mötande X74 anländer.
Och passerar.
11:33. Fast innan det lämnat stationen dyker en annan X74 från andra hållet. Notera hur brant det lutar från stationen.
Och stannar bredvid X40-sätten.
11:38. 2 Rc passerar med ett lååååångt Stora-box-tåg.
Väldigt långt.
Linjen klar?
11:40. X40-sätten kör iväg.
11:43. Så även X74.
Min matplats. Nördigare kan det nog inte bli.
Efter maten följde jag banan en bit mot väster och upptäckte denna gränssten. Jag står i en kohage och järnvägen finns bakom buskaget. Säkert från banans byggande. Fast mer kommer.
Bildgåtevägporten. Lite lustigt att se vägen med två filer och plats för gångbana men den övergår snart i den ursprungliga smala vägen som inte tillåter möte. Men det klokt att bygga stort.
12:10. En mer normal X2000-bild.
Så var det dags för lite järnvägsarkeologi. Eftersök av grusgropsstickspåret. Körde och letade lite och efter att ha kört på något som liknade en kostig i skogen fick jag napp. Jag kom ut ur skogen mot grusgrupen och ett stenbrott där kostigen grävts ur lite ur en annan väg. I backen upp mot den anadra vägen hittade jag detta.
En kabel stack fram ur sanden. Två ledare och kraftig isolering med järnband runt.
Så här såg det när jag stod uppe på den urgrävda "vägen". Jag har svängt av från kostigen.
Så här såg "vägen" ut.
Så gjorde jag ett fornfynd. Några meter till höger om "vägen" hittade jag denna sten. Då blev jag säker, jag gick på det gamla stickspåret.
Lite längre bort stack detta upp ur marken, en misstänkt avbruten kontaktledningsstolpe.
Ock fler stenar, av olika typer. Notera att SJ står med gemener, man ser pricken över j. Vad jag kom på senare hemma är frågan varför det står "sj" MOT spåret? Jag kollade dock inte om det stod något på andra sidan. Det fanns många stenar, jag såg över 10 st. Kanske med 100 meters mellanrum.
Här var det stopp mot väster och det pågående sandtaget.
Jag gick tillbaka och förbi bilen och fortsatte in i skogen efter det forna spåret. Hittade denna skrothög. Ser ut som resterna av en bondfångare.
Vid hemfärden fota jag denna skylt vid Hols kyrka ocg avfarten från E20. Ni har sett den nya vägporten, kanske dags att ta ner skylten?
OBS. Den som svarar, CITERA INTE HELA INLÄGGET, TACK. Det är långt som det är.