Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Nya tider på Roslagsbanan

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Nya tider på Roslagsbanan

Roslagsbanans nya tåg, X15p, provkörs numera även på helger och igår sågs X15p 702 lite överallt.

Vi börjar vid Östra station där tåget inväntar avgångstid mot Lindholmen.

Vi förflyttar oss till Bråvallavägen där man stannade till under en tur till Viggbyholm.

Tåget börjar närma sig Arninge efter en vända till Österskär.

Vi förflyttar oss till Vallentuna där man fick invänta mötet med ordinarie tåg mot Stockholm.

Det var allt för denna gång, jag hoppas det var intressant.

Mvh Anton

SJK-medlem Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Nya tider på Roslagsbanan

Stort tack för dina bilder!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Tack själv, kul att det uppskattas!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag tycker också det var mycket trevligt att få se. Jag måste säga att jag hajar till lite när jag ser på bilderna. X10p ser ju verkligen ålderdomliga ut när de jämförs med dessa nya X15p. Och jag minns ju en gång i tiden när X10p var nya och kändes som ett under av modernitet. Ja tiden går...

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag tycker också det var mycket trevligt att få se. Jag måste säga att jag hajar till lite när jag ser på bilderna. X10p ser ju verkligen ålderdomliga ut när de jämförs med dessa nya X15p. Och jag minns ju en gång i tiden när X10p var nya och kändes som ett under av modernitet. Ja tiden går...
    Och jag tyckte nog X10p kändes rätt ålderdomliga och inget större lyft redan när dom kom.
    Jämfört med X60, C20 kändes det inte som något större lyft.
    Med X15p kommer ju också ett rejält lyft i sth från 80km/h till 120km/h .

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och jag tyckte nog X10p kändes rätt ålderdomliga och inget större lyft redan när dom kom.
    Jämfört med X60, C20 kändes det inte som något större lyft.
    Med X15p kommer ju också ett rejält lyft i sth från 80km/h till 120km/h .

Det kanske beror på vad man jämför med. När X10p var nya så ersatte de gamla grönmålade fordon, varav flera av dem var från 1930-talet och i vissa fall ännu äldre. Det fanns trävagnar med öppna plattformar bland annat osv. Så kanske det var därför jag tyckte att X10p såg så moderna ut när de kom och ersatte sina föregångare.

C20 upplevde jag faktiskt som ett stort lyft när de var nya i jämförelse med vad som fanns innan. Ett helt nytt formspråk, medan till och med C14-C15 hade ett formspråk som egentligen härstammade från C1 och C2 från 1949. Och C20 var alldeles tysta och ljudisolerade på et nytt sätt, medan C14 och C15 hade samma ljud som C1 och C2 osv. Så jag upplevde C20 som ett enormt lyft.

Även X60 upplevde jag som en enorm kontrast mot vad som fanns innan. I flera år var det X1 som dominerade, men snart kom det X10, dessa var visserligen modernare, men hade drag som pminde mycket om X1 ändå. Med X60 kom det något helt nytt.

X15p då: Jo dessa känns som ett enormt lyft i jämförelse med X10p. Men jag minns ju alltså när X10p ersatte gamla X2p, X3p och rävarna X4p osv, samt personvagnar med öppna plattformar osv. Så det minnet påverkar mig nog en del.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad som känns som lyft och modernt har mycket med formspråk att göra. X15p har ett betydligt mer modernt formspråk än X10p och det ska inte underskattas hur allmänheten ser på Roslagsbanan. Är det en omodern bana med gamla fordon eller en bana med moderna fordon med framtiden för sig?

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Underbart. X10p är bland de fulaste som tågen som byggts. Så X15p är verkligen ett lyft.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu kommer ju inte X10p att försvinna på många år än. Men visst, några nya vagnar blir det ju!

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ashnton Visa inlägg
    Går det inte att provköra ett nytt tåg utan att det ska vara skylta med linjenummer och slutstation ? Ej i trafik på en pappskiva ser ju bara fattigt och dåligt ut.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Går det inte att provköra ett nytt tåg utan att det ska vara skylta med linjenummer och slutstation ? Ej i trafik på en pappskiva ser ju bara fattigt och dåligt ut.
    En gissning är att man vill testa någon form av automatisk skyltning.

Pensionär som gillar att åka tåg

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    En gissning är att man vill testa någon form av automatisk skyltning.
    Så kan de ju vara, men då kan man ju pyssla med sånt i mörkret. Tyvärr så ser vi ju här i Östergötland, att sånt inte funkar, allafall inte när man måste beställa alla ändringar med flera veckors leveranstid. Vi får hoppas SL har någon som kan knappa själv då.

Men vidhåller att det borde gå att lösa utan skyltning som syns. kan man sitt system, så löser man det.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Beror ju på om man har utformat systemet så att man kan ändra yttre skyltning utan att stänga av inre skyltar och utrop. Det finns SL-vagnar där man kan det, t ex A35 och A36. Det är ganska praktiskt vid prov- och övningskörning, förvirrande när man glömmer att ta bort meddelandet dock men det finns också de där man inte kan det som t ex C20 (reservation för hur det är på nya systemet) och A32.

Medlem
    sep 2017

Jag misstänker att det är rätt stor skillnad även när det gäller komforten om man jämför X10p och de nya X15p.

Никлас Быгдестам

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Trevliga bilder!

Finns det färdiga tåglägen för provkörningarna på helger, eller varierar det helt från dag till dag?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mja, skulle säga att komforten är tämligen likvärdig. Det är i allt väsentligt en smalspårig tunnelbanevagn precis som X10p. Sätena är möjligen någon enstaka centimeter bredare. Gångegenskaperna är i allt väsentligt samma, det snällaste man kan säga är väl att man oftast inte märker att X15p går fortare. Skillnaden är väl huvudsakligen sommartid då många numera föredrar vagnar med luftkonditionering!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Så kan de ju vara, men då kan man ju pyssla med sånt i mörkret. Tyvärr så ser vi ju här i Östergötland, att sånt inte funkar, allafall inte när man måste beställa alla ändringar med flera veckors leveranstid. Vi får hoppas SL har någon som kan knappa själv då.

Men vidhåller att det borde gå att lösa utan skyltning som syns. kan man sitt system, så löser man det.
    Om man vill så går det oftast att programmera fritt om man bara bygger systemet så, sedan är frågan om det är önskvärt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Trevliga bilder. Fortfarande inga toaletter på Roslagsbanans tåg?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inga SL-fordon har väl toaletter?

/Christer

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Christer Göransson Visa inlägg
    Inga SL-fordon har väl toaletter?

/Christer
    Nä, och med X15p minskar ju behovet ytterligare då de har högre sth = kortare restid!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •