Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: När hette egentligen Alfred Nobel Alfred Nobel?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

När hette egentligen Alfred Nobel Alfred Nobel?

Som rubriken anger undrar jag under vilka år detta tåg faktiskt bar det här namnet? Det brukar rätt ofta både här och i Järnvägshistorisk forum hänvisas till detta tåg på ett sätt som låter mer som att namnet används som en generisk beteckning på "nattåg med vagnar till Hamburg".

En Wikipedia-uppgift gör gällande att Alfred Nobel kördes mellan 1974 och 1996, men det är här jag börjar undra över om det är just som generisk beteckning mer än att det faktiskt hette så under alla de åren? Jag anar en efterhandskonstruktion.

Jag har två tidtabeller från respektive 1976 och 1984. I den äldre finns tåg med namn, och där finns "Öresundsexpressen" och "Hamburgsexpressen" men inget tåg med namnet "Alfred Nobel". I 1984 års tdt finns bara produktnamn som "City Express", men inga tåg har namn (inte heller de nordiska; ingen "Lapplandspilen" eller "Nordpilen" t ex).

EC-tågen kom i maj 1987 (jag själv åkte nattåg till Hamburg första gången i augusti 1987, minns inte att jag hörde något om namn den gången, men det betyder iofs inte mycket) så då bör det väl ha fått ett namn eftersom alla EC-tåg skulle ha det.

Någon som vet säkert om det verkligen ens inofficiellt kallades "Alfred Nobel" före tidtabellsskiftet i maj 1987?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: När hette egentligen Alfred Nobel Alfred Nobel?

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Som rubriken anger undrar jag under vilka år detta tåg faktiskt bar det här namnet? Det brukar rätt ofta både här och i Järnvägshistorisk forum hänvisas till detta tåg på ett sätt som låter mer som att namnet används som en generisk beteckning på "nattåg med vagnar till Hamburg".

En Wikipedia-uppgift gör gällande att Alfred Nobel kördes mellan 1974 och 1996, men det är här jag börjar undra över om det är just som generisk beteckning mer än att det faktiskt hette så under alla de åren? Jag anar en
    efterhandskonstruktion.
    Jag har två tidtabeller från respektive 1976 och 1984. I den äldre finns tåg med namn, och där finns "Öresundsexpressen" och "Hamburgsexpressen" men inget tåg med namnet "Alfred Nobel". I 1984 års tdt finns bara produktnamn som "City Express", men inga tåg har namn (inte heller de nordiska; ingen "Lapplandspilen" eller "Nordpilen" t ex).
    EC-tågen kom i maj 1987 (jag själv åkte nattåg till Hamburg första gången i augusti 1987, minns inte att jag hörde något om namn den gången, men det betyder iofs inte mycket) så då bör det väl ha fått ett namn eftersom alla EC-tåg skulle ha det.
    Någon som vet säkert om det verkligen ens inofficiellt kallades "Alfred Nobel" före tidtabellsskiftet i maj 1987?
    Jag är nog rätt säker på att namnet Alfred Nobel kom samtidigt med att det blev en EC-förbindelse. Tågnumren 390-391 til/från Stockholm fanns tidigare och hade sov och liggvagnar till Hamburg samt sittvagn till Alvesta men inget namn på tåget. Med EC-systemet kom ju att tågen skulle ha namn och det lät nog bra för en förbindelse till Oslo och Stockholm att heta så. Egentligen uppfyllde inte AN kraven på EC , det skulle vara luftkonditionering i både 1 och 2kl, reshastighet över 100km/h samt restaurangvagn. Allt detta fick man dispens med för AN och på slutet blev man även av med EC-titeln när vagnarna inte ansågs vara av den standard man kunde förvänta sig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kollade lite efter tysk information. Från 87 till vintern 91/92 som EC (Von 1987 bis einschl. Winter 1991/92 fuhr der "Alfred Nobel" als EC. In der übrigen Zeit als D-Zug). Tyskarna döpte ju alla IC och EC. En tysk sovvagnskonduktör har skrivit i Drehscheibe att Alfred Nobel tillkom i och med EC-konceptet startade och att namnet behölls när tåget nedgraderades till D-zug och behöll namnet fram till slutet. Har själv lyckats åka Affe ett 10-tal gånger t.o.r. i både ligg- och sovvagnar för att besöka släkten i Tyskland.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jag är nog rätt säker på att namnet Alfred Nobel kom samtidigt med att det blev en EC-förbindelse. Tågnumren 390-391 til/från Stockholm fanns tidigare och hade sov och liggvagnar till Hamburg samt sittvagn till Alvesta men inget namn på tåget. Med EC-systemet kom ju att tågen skulle ha namn och det lät nog bra för en förbindelse till Oslo och Stockholm att heta så. Egentligen uppfyllde inte AN kraven på EC , det skulle vara luftkonditionering i både 1 och 2kl, reshastighet över 100km/h samt restaurangvagn. Allt detta fick man dispens med för AN och på slutet blev man även av med EC-titeln när vagnarna inte ansågs vara av den standard man kunde förvänta sig.
    Enligt en engelsk lista över EuroCity (EC) tåg på nätet så skriver man så här om tåget Alfred Nobel.

Citat:
    Name: Alfred Nobel Route: Oslo/Stockholm – Copenhagen – Rødby – Puttgarden – Hamburg Train #: 390/391 289/290 Countries: Norway Sweden Denmark Germany Rolling stock: DB Period of operation: 1987–1990 (#390/391), 1990–1991 (#289/290)

PS. EC-tågen skulle nog ha en snitthastighet på minst 90 km/h; inte 100 km/h alltså. Citat engelska Wikipedia: • average speed (including stops) above 90 kilometres per hour (56 mph), exceptions for routes including mountainous terrain and train ferries

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Min enkla sammanfattning är att fram till tidtabellsomläggningen 1968 hette tåget Nord-Expressen/Skandinavien Parisexpressen (vilket är det pampigaste namnet) eller S 127/128
    Från 1968 heter tåget Vikingen X9/10
    En stickprov i tidtabellen 1976 och 1980 säger att tåget fortfarande hette Vikingen
    Sedan tappar jag kollen men tror att det var en kortare namnlös period till 1987 då Alfred Nobel dök upp. ( Bra namn på ett tåg från Skandinavien ner till kontinenten)

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Slutet av 60-talet gick Vikingen med direktvagnar Stockholm-Hamburg och t.o.m. en AB-sittvagn Stockholm-Basel. Det gick ca. 15:30 från Stockholm och var framme i Hamburg rätt tidigt nästa morgon och i Basel efter ca. 24 timmars resa.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •