Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Skåne anklagar Trafikverket för »bristande empati«

Skåne anklagar Trafikverket för »bristande empati«

I en tidningsartikel får Trafikverket stark kritik från både Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken och Alf Jönsson, regiondirektör på Region Skåne. Båda två anklagar Trafikverket för att ha bristande empati för resenärerna.

Uttalandena grundar sig i allmänhet på de störningar som skåningarna har drabbats av i tågtrafiken och i synnerhet de som inträffade under tisdagens tågkaos, som lamslog stora delar av tågtrafiken.

Jag lyckades själv undkomma det värsta, och fick i stället agera mänsklig informationspelare på perrongen i Helsingborg. Jag kunde lika gärna gått hem, för jag förstår nu i efterhand att nästan allt jag sade var felaktigt.

/ Kiwi

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Skåne anklagar Trafikverket för »bristande empati«

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    I en tidningsartikel får Trafikverket stark kritik från både Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken och Alf Jönsson, regiondirektör på Region Skåne. Båda två anklagar Trafikverket för att ha bristande empati för resenärerna.

Uttalandena grundar sig i allmänhet på de störningar som skåningarna har drabbats av i tågtrafiken och i synnerhet de som inträffade under tisdagens tågkaos, som lamslog stora delar av tågtrafiken.

Jag lyckades själv undkomma det värsta, och fick i stället agera mänsklig informationspelare på perrongen i Helsingborg. Jag kunde lika gärna gått hem, för jag förstår nu i efterhand att nästan allt jag sade var felaktigt.

/ Kiwi
    Det kanske är så att om man lämnar felaktig information anses man oempatisk, ännu värre om informationen uteblir helt. Sedan kan man vara hur empatisk som helst, intrycket kommer ändå att bli detta.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tidningsartikeln är låst, så kan någon ta ut den del som förklarar lite mer om just detta med "bristande empati".

Se får du gärna förtydliga vad du sade som var felaktigt, eller var felet att du inte var empatisk och sa att du förtod att de var ledsna/arga?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tidningsartikeln är låst, så kan någon ta ut den del som förklarar lite mer om just detta med "bristande empati".
    Trafikdirektören (tidigare Trafikverksanställd):
    "– Det jag framförallt är irriterad över är att jag upplever inte någon empati från Trafikverket där man förstår vad det här innebär.
    – Och det känner jag inte igen från min gamla arbetsgivare."

Regiondirektören:
    "– Man måste visa empati för varje enskild resenär. Skånetrafiken gör allt man kan men blir ju bakbunden när detta inte fungerar."

Det är ju klart att om man som trafikhuvudman förväntar sig att Trafikverket ska "visa empati för varje enskild resenär" tycker jag nog att man har missförstått sitt uppdrag. Jag skulle faktiskt tro att om Trafikverket verkligen gjorde detta skulle Skånetrafiken komma med andra invändningar.

Jag plockar vad jag kan, med tanke på att det inte ses med helt blida ögon här på att man kopierar för mycket text från en låst tidningsartikel:

Trafikdirektören:

Vi har haft väldigt mycket störningar sedan 27-28 april som drabbat våra kunder otroligt hårt. Värst var det igår men detta är upprepade händelser och problemen finns i Trafikverkets anläggningar. Det är elfel som är den stora boven, säger han.

Det största problemet är att vi inte får klara besked om vad som gäller. Det inträffar ett fel och så kommer en prognos, då planerar vi ersättningstrafik och informerar kunder. Sedan flyttar man prognosen och då faller hela tågsystemet i Skåne.

Vi vill att de arbeten som nu är planerade stoppas tills man konstaterat vad det är som händer och gjort en riskanalys på de kommande arbetena, säger han.

Det jag framförallt är irriterad över är att jag upplever inte någon empati från Trafikverket där man förstår vad det här innebär.

Regiondirektören:

Man måste ha förståelse för hur resenärerna drabbas. Och det har jag inte sett mycket av hittills. Man måste visa empati för varje enskild resenär. Skånetrafiken gör allt man kan men blir ju bakbunden när detta inte fungerar.

Se får du gärna förtydliga vad du sade som var felaktigt, eller var felet att du inte var empatisk och sa att du förtod att de var ledsna/arga?
    Jag skulle precis åka hem för dagen när min driftledning ringde och frågade om jag kunde gå ner och tömma ett tåg som blivit inställt pga personalbrist. Väl där insåg jag att det stod en enda stackars tågvärd som försökte informera så gott hon kunde. Så jag bestämde mig för att stanna kvar på eget bevåg för att hjälpa vad jag kunde.

Men som vanligt hjälper det inte så mycket hur mycket man än försöker. Ett exempel: En resenär kunde fråga mig om hur hon skulle komma till Göteborg. Jag förklarade hur läget var, var tåget befann sig just då och hur lång tid det förmodligen skulle dröja innan det kom till Helsingborg och kunde gå vidare. Efter denna genomgång tackade hon och gick. Då kom nästa resenär, som stått precis bredvid och hade exakt samma fråga – och ville att jag skulle upprepa samma sak jag nyss sagt...

Jag känner igen detta från när jag jobbade på bio och insåg att det inte spelar någon roll hur tydlig och allomfattande man än tror sig vara i sin information – det kommer alltid att finnas någon som tror att just de utgör undantaget, och måste ha särskild information för att allt ska gå som det ska.

Nå, jag var hela tiden tydlig med att jag inte kunde säga någonting säkert, för jag kunde bara överblicka hur läget var i Helsingborg just då – och knappt det. Däremot var jag väldigt säker på att nästa tåg till Malmö/København skulle gå som det var sagt, för jag hade pratat både med växlaren (som skulle komma ner med ett extra tågsätt), med föraren (som var på plats i Helsingborg och var beredd att köra) och kollat med Trafikverkets information som sade att tåget visserligen skulle gå via Lommabanan (och därmed inte köra genom Lund) men att det skulle komma till Malmö och vidare över bron. Jag hade flera personer som smått desperat gick vid min sida, däribland ett äldre kinesiskt par som inget hellre ville än att komma till Kastrup och flyga hem, och jag berättade för dem att med största sannolikhet var det bara att stiga på tåget så skulle allt bli bra.

Det extra tågsättet kom, tåget från Göteborg kom och multade på, lokföraren kom (det fanns dessutom en passresande förare ombord) och tåget gick några minuter sent.

Slutet gott? Nix. Idag fick jag höra av den passåkande föraren att inte heller denna plan höll. Tåget gick trots allt till Lund. Och väl där blev det avstigning för samtliga, då det i stället skickades tillbaka norrut till Göteborg. Jag vet inte vems eller vilkas fel detta är. Jag kan bara konstatera att alla som lyssnat och trott på mig fick erfara att inget i den här världen är beständigt.

/ Kiwi

Senast redigerat av SwedishKiwi den 2018-05-09 klockan 14:46:43.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag kan bara konstatera att alla som lyssnat och trott på mig fick erfara att inget i den här världen är beständigt.

/ Kiwi
    Människan vill ofta ha komplett och perfekt information genast. I de flesta fall är det inte möjligt, det ligger i sakens natur att informationen med tiden blir mer fullödig och korrekt. Därför måste man finna sig i att det genast och komplett/perfekt i många fall inte låter sig förenas, hur empatisk informationsförmedlaren än är. Det enda empatiska man kan göra är beklaga att detta inte är möjligt, kanske var det där Trafikverket brast?

Det mesta »empatiska« i sådana här situationer är att stänga av Järda, alternativt få henne att enbart säga saker som »just nu är det kaos –*vi återkommer med information när vi har den«.

Skyltningen kunde också ha ändrats till »invänta information« i stället för att påstå att tågen skulle gå till X eller Y, när det var uppenbart att det var osäkert om så många tåg alls skulle kunna gå med tanke på situationen.

/ Kiwi

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Det mesta »empatiska« i sådana här situationer är att stänga av Järda, alternativt få henne att enbart säga saker som »just nu är det kaos –*vi återkommer med information när vi har den«.

Skyltningen kunde också ha ändrats till »invänta information« i stället för att påstå att tågen skulle gå till X eller Y, när det var uppenbart att det var osäkert om så många tåg alls skulle kunna gå med tanke på situationen.

/ Kiwi
    Precis. Men det verkar inte som om någon har modet till att stänga av damen ifråga. När Järda behövs som mest säger hon ju bara dumheter...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Trafikdirektören (tidigare Trafikverksanställd):
    "– Det jag framförallt är irriterad över är att jag upplever inte någon empati från Trafikverket där man förstår vad det här innebär.
    – Och det känner jag inte igen från min gamla arbetsgivare."

Regiondirektören:
    "– Man måste visa empati för varje enskild resenär. Skånetrafiken gör allt man kan men blir ju bakbunden när detta inte fungerar."

Det är ju klart att om man som trafikhuvudman förväntar sig att Trafikverket ska "visa empati för varje enskild resenär" tycker jag nog att man har missförstått sitt uppdrag. Jag skulle faktiskt tro att om Trafikverket verkligen gjorde detta skulle Skånetrafiken komma med andra invändningar.
    När Trafikdirektören var chef för Trafikverkets Trafikledning i södra Sverige var det enligt min uppfattning bara en sak som gällde: Bemanningstak, bemanningstak och åter bemanningstak. Helst skulle alla gå på knäna redan i ostört läge, och det räckte att jobbet gjordes "good enough", perfekt var aldrig någon ambition. T ex att ha en chans att i praktiken bry sig om en anslutning. Jag tror inte TC Malmö rekryterat ifatt än.

Allt man läser här och i andra trådar är egentligen bara sorgligt, tänk vad resenärer järnvägen kunde haft om allt fungerat! Och vilken kapacitetsbrist....

Senast redigerat av Lennart Fransson den 2018-05-09 klockan 15:43:57.

Bore
    Ej längre aktiv

Trafikdirektören är snabb på att skylla ifrån sig. När hen var trafikledningschef var det den gamla arbetsgivaren Räddningstjänsten som fick klä skott för diverse förseningar. Nu är det den gamla arbetsgivaren Trafikverket som får skulden. Vad blir nästa steg?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bore Visa inlägg
    Trafikdirektören är snabb på att skylla ifrån sig. När hen var trafikledningschef var det den gamla arbetsgivaren Räddningstjänsten som fick klä skott för diverse förseningar. Nu är det den gamla arbetsgivaren Trafikverket som får skulden. Vad blir nästa steg?
    Ja logiskt sätt så blir det ju att allt är Skånetrafikens fel ;)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    När Trafikdirektören var chef för Trafikverkets Trafikledning i södra Sverige var det enligt min uppfattning bara en sak som gällde (klipp)
    Han är faktiskt frågad om detta i en av Sydsvenskan/HD:s artiklar:

Du jobbade ju själv som trafikledningschef på Trafikverket med ansvar för väg och tågtrafik i Södra Sverige - Vilket ansvar har du själv för den här utvecklingen?
    – Det tycker jag inte att jag har. Jag har förståelse för utmaningen man står i och att det är en eftersatt underhållsskuld men det som händer nu är arbeten i anläggningen som man inte gjort en ordentlig riskanalys av, och inte utfört på ett bra sätt.
    – Det jag framförallt är irriterad över är att jag upplever inte någon empati från Trafikverket där man förstår vad det här innebär.
    – Och det känner jag inte igen från min gamla arbetsgivare.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Varför är det ingen som kräver GD Lena Erixons avgång? Statens högst betalda generaldirektör har åstadkommit vad då?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag upplever ofta (från egna och andras resor) en oförmåga att hantera och att bry sig om järnvägens kunder vid störningar, och min personliga åsikt är att det delvis beror på att Trafikverkets trafikledning har en allt för slimmad organisation, och för lite folk ute på plats. Läs t ex Alex berättelser om 523 och 526 idag. Själva underhållsskulden i anläggningen har han däremot inte ansvar för.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Litet synd att så många i samhället har kommit att använda ett i grunden rätt bra ord på ett så innehållslöst sätt. Det är alldeles uppenbart att de intervjuade personerna inte riktigt vet vad empati egentligen betyder, utan de tycks mer använda det i ett slags allmänt rättfärdighetssignalerande syfte som är vanligt, men som sagt i regel totalt innehållslöst.

Det blir ibland rent kontraproduktivt, för när man använder den sortens modefloskelord finns risken att även ett i och för sig relevant budskap mest framstår som tomt dravel, och det tror jag inte var sagesmännens avsikt med vad de sa.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Jag upplever ofta (från egna och andras resor) en oförmåga att hantera och att bry sig om järnvägens kunder vid störningar, och min personliga åsikt är att det delvis beror på att Trafikverkets trafikledning har en allt för slimmad organisation, och för lite folk ute på plats. Läs t ex Alex berättelser om 523 och 526 idag. Själva underhållsskulden i anläggningen har han däremot inte ansvar för.
    Ja, fast per definition är det väl trafikoperatörerna som ska sörja för passagerarna? Å andra sidan råder Trafikverket över den faktiska situationen och ger förutsättningarna för trafikoperatörerna vad gäller till exempel jordning, evakuering och omledning. Givetvis förutsätter detta snabb och effektiv beslutsprocess hos Trafikverkets trafikledning efter uppgjorda riktlinjer och mallar. Och det är nog inte bara fråga om numerären på trafikledningen utan också som andra kompetenser.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Ja, fast per definition är det väl trafikoperatörerna som ska sörja för passagerarna? Å andra sidan råder Trafikverket över den faktiska situationen och ger förutsättningarna för trafikoperatörerna vad gäller till exempel jordning, evakuering och omledning. Givetvis förutsätter detta snabb och effektiv beslutsprocess hos Trafikverkets trafikledning efter uppgjorda riktlinjer och mallar. Och det är nog inte bara fråga om numerären på trafikledningen utan också som andra kompetenser.
    Ja och så Trafikverkets eviga: "för närmare information kontakta ditt tågbolag." När då? Var då? Hur då? Därmed anser sig verket ha ryggen fri. Jag håller inte med.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Kan det vara brist på empati, när man inte (längre) släpper ut förhandsutgåvan till tidtabellerna till allmänheten, som kanske är beroende av att se ungefär hur det kommer att gå att pendla på andra sidan tidtabellskiftet? När man också väntar till kanske två veckor innan de nya tidtabellerna börjar gälla tills man släpper dem?

Kan det vara brist på empati, när man stänger tillgången till graferna, och sedan ignorerar ingresset hos allmänheten när man inte ens funderar på en lösning att exempelvis öppna upp "historiska" grafer, och att begäran om utdrag via registratorn tar flera veckor att behandla?

Kan det vara brist på empati, när någon som använder det öppna API:et plötsligt märker att webbapplikationen (jvgfoto.se) plötsligt inte fungerar längre och inte får någon positiv respons från Trafikverket?

Kan det vara brist på empati mot resenärerna, när trafikverket inte tillhandahåller den information som de faktiskt har, för att ge en mer korrekt informaiton om när ett försenat tåg faktiskt kan avgå? Om man vet om ett tåg som ska vända är sent, om det har vänt i Hagalund och är färdigfournerat, om det är klart att avgå från Hagalund till sitt avgångsspår på Stockholm C; så att högtalarutropen ena sekunden är "avgångstid 18:20, ny avgångstid 18:35" och två minuter efteråt "avgår från spår 15" (och i praktiken avgår 18:29). Och, kanske lite akademiskt, för att lugna passagerarna, om ett beslut att leda om tåget faktiskt togs 4 minuter före växeln tåget leddes in på eller om omledningen var känd av trafikledning redan vid avgångstid (18:29); så att ombordpersonalen hade kunnat ge bättre information om övergångar. *Om* omledningen via Nyköpingsbanan var känd före Södertälje Syd så förstår jag om resenärer och ombordpersonal är upprörda om de först trott att tåget "skulle bli max 8 minuter försenad med god chans att köra in detta" och sedan fått vänta 3-4 minuter vid varje tågmöte (exmpelvis Sjösa). Med graferna kanske det hade gått att se om det hade gått att ha tågmötet i Nyköping C i stället för i Sjösa utan att orsaka förseningar för det mötande tåget. (Jag funderade tidigare på om det hade varit för praktiskt svårt att se graferna i mobilen, men det fanns en webbtjänst som visade gamla grafer för vissa sträckor. Det upplägget, troligen att webbapplikationen automatiskt i alla fall stoppade in rätt veckodag, gjorde det möjligt att med i princip två klick få upp en graf, även om den var gammal).

Hade man kunnat se om/när tåget lämnat Hagalund så kan man ju, med säg 10 minuters mariginal, kunnat gissa sig till en avgångstid från Stockholm C.

Tidigare så har man vid omledningar kunnat se passertiden vid de stationer som tåget passerat på den nya sträckan, men den här gången så var tåget "osynligt" mellan Järna (Mölnbo) och Norrköping. Jag gissar att någon på Trafikverket tagit bort informationen mellan det ordinarie tågnumret och det tekniska tågnumret för själva omledningen från sitt API "för det behöver allmänheten inte se". Och troligen samma sak för tjänstetåget Hagalund - Stockholm C.

Senast redigerat av pml den 2018-05-09 klockan 19:54:16.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Slutet gott? Nix. Idag fick jag höra av den passåkande föraren att inte heller denna plan höll. Tåget gick trots allt till Lund. Och väl där blev det avstigning för samtliga, då det i stället skickades tillbaka norrut till Göteborg. Jag vet inte vems eller vilkas fel detta är. Jag kan bara konstatera att alla som lyssnat och trott på mig fick erfara att inget i den här världen är beständigt.
    Tack för två fylliga beskrivningar!
    Ang det sista förstår jag att det känns motigt för dig när tåget ändå leddes till Lund. Planen att gå över Lomma måste väl ha varit helt rätt, och borde finnas i färdiga planer för fallet "Stopp på Södra stambanan, hur göra med Göteborgs-Öresundstågen?"

Kan det vara som spekulerats i andra delar av tråden att det inte finns tillräckligt med bemanning på trafikledningscentraler (eller i värsta fall hos operatören, den har ju förstås också lite att säga till om).

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ja och så Trafikverkets eviga: "för närmare information kontakta ditt tågbolag." När då? Var då? Hur då? Därmed anser sig verket ha ryggen fri. Jag håller inte med.
    Njae, Trafikverket kanske inte ska säga någonting alls, det tycks ju ofta bli halvrätt/halvfel när verkets automatiserade pressmeddelanden återges direkt i medierna. "TÅGSTOPP i SÖDRA SVERIGE" i krigsrubriker på internet, "berörda stationer Emmaboda, Nybro, Trekanten, Kalmar C" .

Lika ofta som Trafikverket fingrar på sitt radband och säger "bättre information", lika ofta klagar alla på utebliven information. Så länge Trafikverket inte har ryckt ur sladden till Järda så vittnar det bara om en sak, Trafikverket har inte förstått det här med information för man tror att lösningen på informationsproblemet stavas Teknik.

Trafikverket ska förutom att agera kraftfullt med minsta möjliga dröjsmål, hålla operatörerna informerade, dessa i sin tur har ansvaret mot sina kunder, resenärerna. Trafikverket har det inte vilket bevisas med all tydlighet gång på gång.

Jag är inte ute efter att hänga personal på Trafikverket, jag pekar på ett systemfel som ingen tycks vilja rätta till mer än "vi ska bli bättre information"! Trams!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •