Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Rapport från 523

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Rapport från 523

Resan från Stockholm startade bra men i Valla blev det stopp på polisens begäran på grund av obehöriga i spåret i Katrineholm. Därmed uppstod också en mindre tågkö med långsam gång. Nu står vi still i Norrköping för att föraren ska kalibrera korglutningen som tydligen inte fungerar som den ska. Just nu drygt 20 min sena. Jag borde ändå hinna till mitt möte i Linköping kl 10 om inget annat händer. Mvh Alex

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rapport från 523

Nu rullar vi 35 min sena. Internet fungerar inte heller men det kan man leva med. Det var något annat som inte heller fungerade men jag hörde inte vad.

Jag har gynnat järnvägen och SJ i synnerhet det senaste halvåret men tyvärr har det absolut varit mer strul än flyt med ett förseningsintervall mellan 15 min till 3 timmar för egen del. Tyvärr är det så även om det är helt underbart när det fungerar. Mvh Alex

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag hoppas du hann till mötet i Linköping.

På hemvägen kan du väl ge SJ en chans till. Flyget från Linköping är ytterst nyckfullt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rapport från 523 - Återresan

Kolla om tåget går bara..
    Nu elfel mellan Norrköping-Linköping.
    Totalstopp enligt P4 Östergötland. Prognos 16:00.

Senast redigerat av Ville den 2018-05-09 klockan 10:50:18.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

På hemvägen kan du väl ge SJ en chans till. Flyget från Linköping är ytterst nyckfullt.
    Det har väl inte funnits något flyg mellan Stockholm och Linköping på många år? Linköpings flygplats kretsar väl främst kring linjerna mot Köpenhamn och Amsterdam, utöver charter mm?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Resan från Stockholm startade bra men i Valla blev det stopp på polisens begäran på grund av obehöriga i spåret i Katrineholm. Därmed uppstod också en mindre tågkö med långsam gång. Nu står vi still i Norrköping för att föraren ska kalibrera korglutningen som tydligen inte fungerar som den ska. Just nu drygt 20 min sena. Jag borde ändå hinna till mitt möte i Linköping kl 10 om inget annat händer. Mvh Alex
    Nåja, du klarade dej ju tydligen undan dagens ena kontaktledningsrivning, ca 500 meter söder plattform i Norrköping. 2111 rev där. Nästan samtidigt rev 2120 kontaktledningen 600 meter före Hälleforsnäs (kan finnas samband möjligen).

Ang korglutningen, så uppstår ibland ett överföringsfel mellan vagnarna och driven (oftast mellan driv och vagn 1, men kan variera). Detta märker man dock inte förän man kommer upp i 80 km/h och lampan "Ej klart överhastighet" tänds. Vad man då får göra, är att kolla med Driftstöd, som kollar i onlinerapporteringen från tåget, var felet ligger. Sen får man stanna (lämpligen nästa uppehåll) och då starta om driven och den aktuella vagnen (batterireset på båda samtidigt). Oftast brukar detta hjälpa, men man ser inte detta förän nästa gång man kommer till 80 km/h. Detta är tyvärr en brist i ett gammalt tekniskt system, som vi nog får leva med till "Upgrade" är gjort på samtliga tågsätt.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sitter på "529" som omleds via Hallsbergs rangerbangård för att undvika stoppet i Norrköping. Hade visserligen bokat Stångådalsbanan från Linköping söderut men det sket sig i år igen. Hallsberg-Mjölby är lite kompensation.

Senast redigerat av Oskar F den 2018-05-09 klockan 11:37:13.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

Tja, jag är bokad både 15.20 och 18.00 beroende på ett möte som blev flyttat och den första biljetten inte gick att avboka men vad hjälper det när trafiken nu ligger nere mellan Linköping och Norrköping vad jag förstått.

Jag jämför nästan alltid med bilen. Har tidigare kört minst 3000 mil i tjänsten men ville komma tillrätta med det och åker nu betydligt mer tåg när det går. Stockholm-Linköping T/R brukar fungera bra med bil om man undviker de värsta köerna i Stockholm.

Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Ang korglutningen, så uppstår ibland ett överföringsfel mellan vagnarna och driven (oftast mellan driv och vagn 1, men kan variera). Detta märker man dock inte förän man kommer upp i 80 km/h och lampan "Ej klart överhastighet" tänds. Vad man då får göra, är att kolla med Driftstöd, som kollar i onlinerapporteringen från tåget, var felet ligger. Sen får man stanna (lämpligen nästa uppehåll) och då starta om driven och den aktuella vagnen (batterireset på båda samtidigt). Oftast brukar detta hjälpa, men man ser inte detta förän nästa gång man kommer till 80 km/h. Detta är tyvärr en brist i ett gammalt tekniskt system, som vi nog får leva med till "Upgrade" är gjort på samtliga tågsätt.
    Gissar att det är därför det i vissa tåg förekommer "reset" vid varje uppehåll, en slags förebyggande åtgärd.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •