Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tillfällig kursvagnsförbindelse Köpenhamn - Hamburg

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Tillfällig kursvagnsförbindelse Köpenhamn - Hamburg

Vi vet ju att det t o m 4 juni pågår banarbeten på Falster, med följd att IC-tågen Köpenhamn - Hamburg via Rødby - Puttgarden ersätts av buss på delsträckan Köpenhamn - Rødby under den tiden. Dessutom finns ju flera förbindelser Köpenhamn - Hamburg med byte i Fredericia på Jylland, men i vanliga fall ingen bytesfri förbindelse den vägen (utöver IC3-tåget som går nattetid 29 juni - 25 aug).

DSB har tillfälligt satt in en extra bytesfri förbindelse via Fredericia som går dagligen t o m 10 juni. 8.00 från København H, 14.02 till Hamburg Hbf. Åter 14.50 från Hamburg Hbf och 20.31 till København H. Såvitt jag kan förstå handlar det om en IC3 som DSB kopplar in i befintliga tåg, kopplar av i Fredericia och kopplar in i ett annat tåg där. Det kan man väl med lite god vilja kalla en kursvagnsförbindelse, i varje fall kursmotorvagnsdito. Vi vet ju att DSB håller på med sådant, men att det förekommer i förbindelser till och från Hamburg var en nyhet för mig.

Sv: Tillfällig kursvagnsförbindelse Köpenhamn - Hamburg

På tillbakavägen verkar den kopplas in i annat tåg i Odense, och inte gå via Frederica,om jag läste tidtabellen rätt.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Vi vet ju att det t o m 4 juni pågår banarbeten på Falster, med följd att IC-tågen Köpenhamn - Hamburg via Rødby - Puttgarden ersätts av buss på delsträckan Köpenhamn - Rødby under den tiden. Dessutom finns ju flera förbindelser Köpenhamn - Hamburg med byte i Fredericia på Jylland, men i vanliga fall ingen bytesfri förbindelse den vägen (utöver IC3-tåget som går nattetid 29 juni - 25 aug).
    DSB har tillfälligt satt in en extra bytesfri förbindelse via Fredericia som går dagligen t o m 10 juni. 8.00 från København H, 14.02 till Hamburg Hbf. Åter 14.50 från Hamburg Hbf och 20.31 till København H. Såvitt jag kan förstå handlar det om en
    IC3 som DSB kopplar in i befintliga tåg, kopplar av i Fredericia och kopplar in i ett annat tåg där. Det kan man väl med lite god vilja kalla en kursvagnsförbindelse, i varje fall kursmotorvagnsdito. Vi vet ju att DSB håller på med sådant, men att det förekommer i förbindelser till och från Hamburg var en nyhet för mig.
    I vart fall DB tidtabell bahn.de anger förbindelsen som ”kurswagen” och den byter tågnummer i Odense. Fortsätter till Österport 20:41 och går alltså förbi Fredericia över förbigångslinjen Snoghöj-Taulov. Vill man komma fram lite fortare kan man byta till Lyntog i Odense och nå Köpenhamn 20:08

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-05-09 klockan 15:20:41.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

DSB har tillfälligt satt in en extra bytesfri förbindelse via Fredericia som går dagligen t o m 10 juni. 8.00 från København H, 14.02 till Hamburg Hbf. Åter 14.50 från Hamburg Hbf och 20.31 till København H. Såvitt jag kan förstå handlar det om en IC3 som DSB kopplar in i befintliga tåg, kopplar av i Fredericia och kopplar in i ett annat tåg där. Det kan man väl med lite god vilja kalla en kursvagnsförbindelse, i varje fall kursmotorvagnsdito. Vi vet ju att DSB håller på med sådant, men att det förekommer i förbindelser till och från Hamburg var en nyhet för mig.
    Det är mer användning av bytes tågsätt för Rödby F - Hamburg HBF.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det finns ju ett antal förbindelser mellan Sverige och Tyskland, som är betydligt intressantare än "Schienenersatzverkehr" via Nykøbing F.
    1. Nattlig 628 mellan Westerland (Sylt) och Hamburg-Altona. Söderut avgång kl 21.35 F och L, norrut kl 4.00 L och S. Kan kombineras med buss Skærbæk - Rømø, och färja till List.
    2. Nattlig IC3 Köpenhamn - Hamburg via Flensburg. Enligt LOK Report 5/2018 körs den med dubbla motorvagnssätt (alla andra mellan DK och D är enkelsätt).
    3. Snälltåget kör utöver sina nattåg även en dagförbindelse mellan Berlin och Malmö, likaledes via Mukran, men enbart på nordgång, och enbart få dagar (1 maj, 20 maj, 27 maj, 3 juni). https://www.snalltaget.se/destinationer/berlin

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Det finns ju ett antal förbindelser mellan Sverige och Tyskland, som är betydligt intressantare än "Schienenersatzverkehr" via Nykøbing F.
    1. Nattlig 628 mellan Westerland (Sylt) och Hamburg-Altona. Söderut avgång kl 21.35 F och L, norrut kl 4.00 L och S. Kan kombineras med buss Skærbæk - Rømø, och färja till List.
    2. Nattlig IC3 Köpenhamn - Hamburg via Flensburg. Enligt LOK Report 5/2018 körs den med dubbla motorvagnssätt (alla andra mellan DK och D är enkelsätt).
    3. Snälltåget kör utöver sina nattåg även en dagförbindelse mellan Berlin och Malmö, likaledes via Mukran, men enbart på nordgång, och enbart få dagar (1 maj, 20 maj, 27 maj, 3 juni). https://www.snalltaget.se/destinationer/berlin
    Det är kanske en utmaning att få alternativ ett som en enda sammanhängande förbindelse med komma-fram-garanti. Alltså mer något för den som är sugen på att övernatta längs vägen eller liknande.

Att de verkar behöva dubbla tågsätt i direkttåget som går med sittinredning mitt på natten tycker jag talar sitt tydliga språk att folk vill kunna åka sent. Ändå kör t.ex. Snälltåget sina nattvagnar med avgång i slutet av eftermiddagen eller kanske väldigt tidig kväll beroende på ens definition, och ankomst väldigt tidigt på morgonen. Självklart bra för den morgonpigge och säkert även bra för vissa typer av affärsresor och liknande, men jag tror att man missar många resenärer genom att inte köra senare. Jag inser att det givetvis hänger ihop med tiderna för färjan, men allt händer ju inte i någon slags vacuum och det bör väl gå att köra tåg även på efterföljande avgång. (Det finns säkert också någon faktor i form av hur beläggningen är olika tider på färjorna).

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    (Det finns säkert också någon faktor i form av hur beläggningen är olika tider på färjorna).
    Faktorn är nog snarare vilken färja som har spår...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Faktorn är nog snarare vilken färja som har spår...
    Det finns alltså bara en tågfärja på rutten Trelleborg-Sassnitz FS Sassnitz och den har vintertid en avgång och sommartid två per dygn och riktning. Finns alltså inte mycket att välja på för operatören Snälltåget.
    Man nödgades alltså tidigarelägga avgången från Malmö för ett par år sedan , man var tveksamma till om det skulle gå men prövade ändå och faktiskt kom resenärerna. Uppenbart tyckte många det var fördelaktigt med en lite längre resa där man kunde ha trevligt på båten och gå och lägga sig i god tid. För någon tod sedan rapporterades att årets förhandsbokningar på Berlin Night fördubblats jömfört med förra året. Det är förvisso en mycket marginell förbindelse för utlandstrafiken men det är den sista direkta förbindelsen med kontinenten och det är kul att den överlever.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Åh, jag visste inte att det bara finns en färja med spår. Tack för infon!

Kul att utvecklingen åtminstone går åt rätt håll!

Hur mycket godsvagnar går det här? Något alls över huvud taget? Om det går godsvagnar så vill väl de(ras fraktkunder) kanske (att de ska) vara vara framme på kvällen så att det finns bättre tåglägen för gods på natten jämfört med dagtid?

Fast å andra sidan är det ju minst dubbelspår i stora delar av södra Sverige, medan enkelspår i stora delar av norra Sverige, så det är kanske bättre att godset går dagtid i södra Sverige och på natten i norra Sverige?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Åh, jag visste inte att det bara finns en färja med spår. Tack för infon!

Kul att utvecklingen åtminstone går åt rätt håll!

Hur mycket godsvagnar går det här? Något alls över huvud taget? Om det går godsvagnar så vill väl de(ras fraktkunder) kanske (att de ska) vara vara framme på kvällen så att det finns bättre tåglägen för gods på natten jämfört med dagtid?

Fast å andra sidan är det ju minst dubbelspår i stora delar av södra Sverige, medan enkelspår i stora delar av norra Sverige, så det är kanske bättre att godset går dagtid i södra Sverige och på natten i norra Sverige?
    Det går även en del med tågfärjan FS Mecklenburg-Vorpommern till Rostock. Men överförda järnvägsvagnar de vägarna har minskat så kraftigt att rederiet säger att nästa generation färjor antagligen blir utan spår. Om det av beredskapsskäl anses viktigt att ha dem kvar vill man ha bidrag för detta. Det mesta av järnvägsgodset rullar alltså över bron eller till någon del över Ystad där man beroende på kan ha fördel av kortare väg.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det går även en del med tågfärjan FS Mecklenburg-Vorpommern till Rostock. Men överförda järnvägsvagnar de vägarna har minskat så kraftigt att rederiet säger att nästa generation färjor antagligen blir utan spår. Om det av beredskapsskäl anses viktigt att ha dem kvar vill man ha bidrag för detta. Det mesta av järnvägsgodset rullar alltså över bron eller till någon del över Ystad där man beroende på kan ha fördel av kortare väg.
    Jag har något minne av att de verkar ha velat helt lägga ner Trelleborg-Sassnitz och flytta all trafik till Trelleborg-Rostock. Kanske bara ett utspel?

Synd på sätt och vis att det inte (vad jag vet?) är samma rederi för Ystad-Svinemünde, det hade ju annars varit lämpligt (om tekniskt möjligt) att ha tågfärjor där och se till att de också skulle kunna trafikera Sassnitz vid behov.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har något minne av att de verkar ha velat helt lägga ner Trelleborg-Sassnitz och flytta all trafik till Trelleborg-Rostock. Kanske bara ett utspel?

Synd på sätt och vis att det inte (vad jag vet?) är samma rederi för Ystad-Svinemünde, det hade ju annars varit lämpligt (om tekniskt möjligt) att ha tågfärjor där och se till att de också skulle kunna trafikera Sassnitz vid behov.
    Har inte sett detta men med tanke på hur trafiken krympt på Sassnitz så verkar det väl inte orimligt att koncentrera allt på Rostock,

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vi åkte denna förbindelse ned till Hamburg i början av juni. Det var två IC3-enheter som gick København H–Hamburg Hbf, men bara en enhet som gick till Aarhus respektive kom från Aarhus. Kursmotorvagnarna var alltså i majoritet :)

Från Köpenhamn delades dessutom tåget i Middelfart, sedan körde de två tågdelarna med några minuters mellanrum till Fredericia. Kanske var det för att ta in tåget till olika spår där?

Senast redigerat av August Ekman Öhrn den 2018-06-23 klockan 23:11:01.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Vi åkte denna förbindelse ned till Hamburg i början av juni. Det var två IC3-enheter som gick København H–Hamburg Hbf, men bara en enhet som gick till Aarhus respektive kom från Aarhus. Kursmotorvagnarna var alltså i majoritet :)

Från Köpenhamn delades dessutom tåget i Middelfart, sedan körde de två tågdelarna med några minuters mellanrum till Fredericia. Kanske var det för att ta in tåget till olika spår där?
    Ja, Lennart C skrev i ett inlägg tidigare att det var just för att de ska avgå från olika spår.

Roligt att kursvagnarna är i majoritet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, Lennart C skrev i ett inlägg tidigare att det var just för att de ska avgå från olika spår.

Roligt att kursvagnarna är i majoritet.
    Tror det blev något fel i länken där. Eftersom jag inte lyckas hitta inlägget på egen hand tar jag tacksamt emot korrekt länk.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tror det blev något fel i länken där. Eftersom jag inte lyckas hitta inlägget på egen hand tar jag tacksamt emot korrekt länk.
    Ja, det blev nog helt fel.
    Den rätta länken heter https://www.postvagnen.com/sjk-forum...8009#post18009

Jag hittade den genom att söka upp Lennart Carlssons profil (genom att klicka på hans namn) och sen klicka på Visa foruminlägg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Har inte sett detta men med tanke på hur trafiken krympt på Sassnitz så verkar det väl inte orimligt att koncentrera allt på Rostock,
    Hur bra eller dåligt det går på tågfärjelinjen är ju inte så viktigt för Stena eftersom de oavsett alltid tjänar mer pengar som sprithandlarlinje och då måste den ensamma båten gå dagtid istället för natten när nattågen behöver den. Undrar om staten får betala för detta när Miljöpartiets nattåg till hela Europa vallöften genomförs? Kanske Trafikverket måste investera i en egen färja i så fall?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Hur det går är nog ändå rätt relevant för Stena, eftersom det för bara ett par år sen verkade vara tre avgångar per dygn och riktning, medan nu är det en avgång per dygn och riktning.

Eller blandar jag ihop högsommartrafiken 2015 med resten-av-året-trafiken nyss?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur det går är nog ändå rätt relevant för Stena, eftersom det för bara ett par år sen verkade vara tre avgångar per dygn och riktning, medan nu är det en avgång per dygn och riktning.

Eller blandar jag ihop högsommartrafiken 2015 med resten-av-året-trafiken nyss?
    Oavsett om du blandar ihop något eller ej är det numera en båt (Sassnitz) som i normal trafik avgår Trelleborg på morgonen och återkommer lite olika tider på eftermiddag/kväll. Då Berlintågen går vänder man dagbåten så snabbt i Sassnitz att det blir en andra avgång vid 18-tiden från Trelleborg (för sydgående nattåg) som sedan vänder hem för norrgående nattåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och du glömmer M/S Skåne som också har spår, liksom M/S Mecklenburg-Vorpommern och M/S Sassnitz

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •