SJ är ett AB precis som alla andra bolag som ger utdelning ibland. Hur insatt är den här skribenten? Någon sanning i det som skrivs eller bara falsk valpropaganda som delas på Facebook?
https://www.di.se/nyheter/m-regering...-sj-pa-pengar/
SJ är ett AB precis som alla andra bolag som ger utdelning ibland. Hur insatt är den här skribenten? Någon sanning i det som skrivs eller bara falsk valpropaganda som delas på Facebook?
https://www.di.se/nyheter/m-regering...-sj-pa-pengar/
Senast redigerat av Per No den 2018-05-08 klockan 19:14:06.
Så rätt, så rätt. Bolagiseringen skedde under Göran Persson och med Björn Rosengren som ansvarig minister.
Sett till de 17 år som gått så har SJ AB sannerligen inte varit någon kassako för staten förrän under de senaste åren.
Tvärtom. Det sköts till pengar under bra många år.
Det stämmer ju inte. Det var tvunget med et ägartillskott 2003, men därefter har bolaget mestadels gått med vinst och även delat ut mycket pengar till ägaren.
Skribenten hänvisar väl till M talespersons utspel? I februari 2014 var det alliansregeringen som krävde en tredjedel av vinsten.. håhåjaja
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sj
Senast redigerat av Ville den 2018-05-10 klockan 16:55:22.
Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2018-05-10 klockan 17:26:46.
Det blir ofta knas med så här höga tal och många nollor, vi har ju också för att förvirra det miljard i stället för biljon som i utlandet och för att förvirra det än mer blir 1000 miljarder en svensk biljon...
I Indien används frekvent räkneord som lakh och crore, lakh är hundratusen och crore är tio miljoner vilket används för att beskriva statsbudget och liknande höga siffror.
Det är ägaren som bestämmer. Ur ett krasst ägarperspektiv skall naturligtvis ett bolag ha det kapital det behöver, och lämna avkastning på det kapitalet. Tycker ägaren ett bolag har för mycket eller för lite kapital så är det ju ytterst ägarens beslut att justera kapitalet.
Jag kan inte hålla med. 2003 uppgick ägartillskottet till 1.855 miljoner. Visst gick SJ då och då de kommande åren med några hundra miljoner i vinst per år och ibland har det delats ut några hundra miljoner till statskassan. Men det tog lång tid innan utdelningen till staten var i närheten av den summan. Sedan är vi nog överens om att SJ de senaste åren gått med rejäl vinst,
Jag summer SJs utdelningar till betydande belopp samt att bolaget dessutom investerat i dels nya fordon och dels i pågående upprustning av bland annat X2 flottan. Följande har jag summerat i resp årsredovisning:
2007: 169 miljoner kr
2008: 181 miljoner kr
2009: 153 miljoner kr
2010: 0 kr
2011: 12 miljoner kronor
2012: 157 miljoner kronor
2013: 73 miljoner kronor
2014: 230 miljoner kronor
2015: 1 930 miljoner kronor
2016: 630 miljoner kronor
2017: 268,8 miljoner kronor
Jag summer detta till: 3 803,8 milj kr.
Således knappt 346 miljoner per år. Om jag läser rätt har SJ AB i nuläget ett eget kapital på 4 615 MSEK. Detta kan naturligtvis ha varierat över åren, men räknat på just det egna kapitalet skulle utdelning+investeringar vara ganska precis 7,5 % medan avkastningskravet redovisas vara 7 %. Om utdelning+investeringar är i nivå med avkastningskravet finns det väl inget att klaga på?
Har SJ en ledning som prioriterar ägarna eller verksamheten ? Jag menar att vissa företag med god vinst och ägare som inte lägger sig i kan få kostnader pga att ledningen och särskilt mellanchefer tycker det är bättre att investera i verksamheten, köpa bra-att-ha-grejer istället för att ha max utdelning.
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-11 klockan 17:02:42.
Det är väl det motsatt som gäller? Ett företags soliditet ska inte vara för låg (=ej under 25%)men det ska helst ej heller vara för hög (ej över 40 %). En för hög soliditet innebär att
företaget inte har investerat tillräckligt. Dock är det kanske skillnad på ett företag som SJ som är helägt av staten där kraven aktieutdelning inte är lika höga
som för ett börsnoterat företag. Det är typ att det är bra med pengar på banken men för mycket pengar på banken gör ingen nytta utan
då är det bättre att investera dem i något som leder till framtida vinster -> mer pengar att investera -> framtida vinster o.s.v.
Att döma av den senaste veckans trådar om kommunikation från SJ respektive trafikverket verkar det som om bra investering vore att
använda en del av SJ:s vinst till att säkerställa en effektivare kommunikation för både SJ och trafikverket.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...ngsgren-2015/#
http://aktiekunskap.nu/soliditet/
Jag är ingen företagsekonom men har nyligen läst grundkurs i ekonomi på eftergymnasial nivå.
Senast redigerat av JEC den 2018-05-11 klockan 18:14:20.