Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: En stilla undran om det verkligen får vara två avgånger med samma tågnummer

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En stilla undran om det verkligen får vara två avgånger med samma tågnummer

Hej på er jag undrar hur tågåkeriet i bergslagen ab (tågab) kan ha enligt sjs app om man tittar på avgångs ort Kristinehamn så finns det 2avgångar med 20min till samma ankomst ort avesta 17040 är tågnummret på dessa

Avgångstiderna är 10.01 och 10.21

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: En stilla undran om det verkligen får vara två avgånger med samma tågnummer

Citat Ursprungligen postat av Eric larsson Visa inlägg
    Hej på er jag undrar hur tågåkeriet i bergslagen ab (tågab) kan ha enligt sjs app om man tittar på avgångs ort Kristinehamn så finns det 2avgångar med 20min till samma ankomst ort avesta 17040 är tågnummret på dessa

Vilken dag?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
    Vilken dag?
    Det glömde jag bort på fredag denna vecka. Ursäkta att jag glömde bort det

Medlem
    mar 2018

Det glömde jag bort på fredag denna vecka. Ursäkta att jag glömde bort det

I daglig graf hittar jag bara ett tåg med avgång 10:21.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
    I daglig graf hittar jag bara ett tåg med avgång 10:21.
    Aha okej

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tåget är ganska nyligen återinlagt i sitt ordinarie fredagsläge som då innebär avgång kl 10.21 från Kristinehamn.
    Tåget går Karlstad-Hallsberg-Mjölby-Nässjö-Alvesta.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Tåget är ganska nyligen återinlagt i sitt ordinarie fredagsläge som då innebär avgång kl 10.21 från Kristinehamn.
    Tåget går Karlstad-Hallsberg-Mjölby-Nässjö-Alvesta.
    Operativt tågnummer 17046. Borde gått lite tidigare från Karlstad och stått på möte med 8985 i Skattkärr. Nu är det planerat ett flygande möte med 8985 vilket inte fungerar i praktiken och så tror jag inte det ursprungliga läget var.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Detta är som sagt det ordinarie fredagsläget för 17046.
    Skattkärr kan ha flygande möte numera.

Medlem
    mar 2018

Ok, då missuppfattade jag dig. Med ”ursprungligt” menade jag fastställd tågplan och då gick 7022 från Karlstad 1209. Apropå flygande möten så är det inte lämpligt att planera in då det inte funkar i praktiken. På Värmlandsbanan finns det särskilda konstruktionsregler som inte tillåter flygande möte, oavsett samtidighet eller ej.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nu finns bara (den rätta) 10.21 kvar i SJ:s app, men med tågnummer 17047.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ja, Srr har ju samtidig infart, men oaktat det så är det riktig klåparkonstruktion att lägga tidtabellen sådär. Det minsta man kan begära är ju att konstruktören följer konstruktionsreglerna för Värmlandsbanan. Det var just därför de infördes, för att undvika sådana här saker. Å då är det inte Bengtsson som ritat, för han har stenkoll!

Följ upp 17046 och mötande tåg framöver ska du se, båda tågen kommer bli sena om mötet blir i Skattkärr, inte mycket, men ändå..

Senast redigerat av Txp den 2018-05-09 klockan 18:33:37.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Ja, Srr har ju samtidig infart, men oaktat det så är det riktig klåparkonstruktion att lägga tidtabellen sådär. Det minsta man kan begära är ju att konstruktören följer konstruktionsreglerna för Värmlandsbanan. Det var just därför de infördes, för att undvika sådana här saker. Å då är det inte Bengtsson som ritat, för han har stenkoll!

Följ upp 17046 och mötande tåg framöver ska du se, båda tågen kommer bli sena om mötet blir i Skattkärr, inte mycket, men ändå..
    17046 har ett par minuter extra gångtid Ks-Khn.
    Tappade idag egentligen inte mer än 8985;s försening.
    Just nu finns det mer angelägna saker att ta i. Mvh

Medlem
    mar 2018

17046 har ett par minuter extra gångtid Ks-Khn.
    Tappade idag egentligen inte mer än 8985;s försening.
    Just nu finns det mer angelägna saker att ta i. Mvh
    Visst finns det mer angelägna saker att ta i just nu med de stora störningarna som föreligger, bl.a. på SSB. De störningarna kan dock inte kopplas till konstruktionen av körplaner.

Det finns många små förseningar som är svåra att hitta orsaken till. De brukar populärt kallas för ”brus i anläggningen”. En sådan här konstruktion är ett typexempel på orsak till förseningar i den kategorin. Jag tycker, tvärtom mot dig, att detta är en viktig fråga. När vi skapade de särskilda konstruktionsreglerna för Värmlandsbanan var det just för att komma bort från detta. Läser man i dokumentet står följande att läsa.
    ”Flygande tågmöten får endast planeras in i undantagsfall efter diskussion med Enhetschef på grund av den stora störningsrisken. Om ett flygande möte av någon anledning är nödvändigt måste båda tågen planeras in med stopp- och starttillägg, det vill säga de planeras in med 1 sekunds uppehåll på mötesdriftplatsen.”

I detta fall är 8985 ett tåg fastställt redan i ”långtiden”. Alltså kan man inte ha ett flygande möte. Du kan heller inte lägga på tid på 8985 för mötet utan att skapa ett nytt tåg. Utöver vad som står om flygande möten så ska även det tåg som passerar på sidospåret ha ett tillägg. I Skattkärr ska ett resandetåg ha 30 sekunder vid uppehåll (sidotågvägstillägg) och vid passage på sidan, som i detta fall, 60 sekunder.

Vid ett vanligt möte med samtidighet ska det vara en minut mellan första tågets ankomst och det passerande tågets passagetid. Utöver detta ska en minst läggas på det passerande tåget efter mötet alternativt att headwaytiden ökas med en minut.

Dagens 8985 avgick Väse +2 och passerade Skattkärr +4. Sannolikt berodde detta på att man fick ”vänta stopp” i infarten för att vänta på att 17046 kom in på sidan i Skattkärr. Sedan har 8985 tappat ytterligare 2 minuter till Välsviken vilket kan förklaras med att man inte hade full fart genom Skattkärr. Tiderna i Välsviken är dock inte helt tillförlitliga då 8985 enligt avläsningen avgick 2 minuter innan de ankom. Ankomsttiden i Karlstad på +5 tyder dock på att de var +6 till Välsviken då ankomsttiden till Karlstad är avrundad uppåt till närmaste minut och då finns det upp till 53 sekunders inkörningsmöjlighet (6 sekunder eller mindre kan avrundas nedåt).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •