Domsjö Fiber väljer järnvägstransporter genom nytt avtal med Green Cargo. Men kommer tågen gå vi Botniabanan är frågan (förutom över Örnsköldsvik C).
Domsjö Fiber väljer järnvägstransporter genom nytt avtal med Green Cargo. Men kommer tågen gå vi Botniabanan är frågan (förutom över Örnsköldsvik C).
Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-05-08 klockan 17:28:32.
Tågen ska huvudsakligen enligt artikeln från Tågsjöberg och då är det väl lämpligt att köra Forsmo-Mellansel. Det står att trafiken gått med lastbil i flera år pga ERTMS som krävts i loken för en kort sträcka i Övik.
Det var en huvuddel i beräkningen av nyttan med att bygga Botniabanan, att den skulle gynna godstrafiken. Inte förstöra för den.
Redan idag går tåget (1 tåg/veckan) från Storuman via Umeå. Sedan går tågen från Tågsjöberg över Långsele, kopplas ihop med vagnslasttåget (5990) till Arnäsvall. Delning sker på Ök driftplats. Under tiden timmertåget tar sig ner till Domsjö åker vagnslaståget och vänder i Gålnäs.