Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Med Snälltåget från Berlin till Malmö Länk med tysk text

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Med Snälltåget från Berlin till Malmö Länk med tysk text

I ett tyskt sjöfartsforum finns en resebeskrivning med Snälltåget från Berlin till Malmö

Länk

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Med Snälltåget från Berlin till Malmö Länk med tysk text

Mycket bra skrivet./Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Dagtid lämnar passagerarna vagnarna på färjan, men inte nattetid väl ? Hur är det med ventilationen på bildäck om man ska sova i vagnen ? Har hört att resande har klagat på dålig luft och risk för kolmonoxidförgiftning.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Tack för den länken, BD. Trots båtar och flygmaskiner känns det som att den platsar utomordentligt väl i PV.

Jag skulle gärna ha varit med på den härliga resan. Men då skulle min triangelresa ha avslutats med tåg Malmö-Köpenhamn-Hamburg-Berlin förstås.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Dagtid lämnar passagerarna vagnarna på färjan, men inte nattetid väl ? Hur är det med ventilationen på bildäck om man ska sova i vagnen ? Har hört att resande har klagat på dålig luft och risk för kolmonoxidförgiftning.
    Jag har genom åren åkt ett antal gånger med nattåg Trelleborg-Sassnitz (resp Sassnitz Fährhafen) och inte störts av dålig luft, och ännu flera gånger Rödby-Puttgarden och inte störts. Förr i tiden fick man även dagtid befinna sig i vagnarna under överfarten och jag tänkte inte på dålig luft.
    Dels får ju inte motorfordonen starta förrän precis när de skall köra ut, och sen tror jag vagndäck på färjorna är öppna någonstans för att de skall kunna få transportera farligt gods.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har genom åren åkt ett antal gånger med nattåg Trelleborg-Sassnitz (resp Sassnitz Fährhafen) och inte störts av dålig luft, och ännu flera gånger Rödby-Puttgarden och inte störts. Förr i tiden fick man även dagtid befinna sig i vagnarna under överfarten och jag tänkte inte på dålig luft.
    Dels får ju inte motorfordonen starta förrän precis när de skall köra ut, och sen tror jag vagndäck på färjorna är öppna någonstans för att de skall kunna få transportera farligt gods.
    Min erfarenhet efter en resa t.o.r. i juli 2017:

Det var inget egentligt fel på luftkvaliteten, men det blev hysteriskt varmt och det kändes som om luften stod stilla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kul observation att reklamen från 1909 om direktvagnar Berlin–Stockholm via Sassnitz åter är aktuell.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är ju inte så att bilarna står med motorn på tomgång i närmare 5 timmar. Men varmt kan det bli i kupéerna, särskilt närmast taket.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •