Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fördröjd bomfällning utan manöverlåda.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Fördröjd bomfällning utan manöverlåda.

Hej!

Jag söker efter en lösning/referensanläggning där fördröjd bomfällning kan ske automatiskt via ex tågnummersystemet, finns det?
    (TDOK refererar enbart till manöverlåda)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fördröjd bomfällning utan manöverlåda.

Citat Ursprungligen postat av Robert Frykstedt Visa inlägg
    Hej!

Jag söker efter en lösning/referensanläggning där fördröjd bomfällning kan ske automatiskt via ex tågnummersystemet, finns det?
    Esplanaden i Sundbyberg har sådan funktion, eller har i vart fall haft. När uppehållståg ankommer österifrån är fällningen fördröjd så att huvudsignalen efter plattformen går till "kör" nästan precis när tåget stannar vid plattformen. Vet inte om detta ändrats i och med att nästan alla tåg gör uppehåll där numera.

Sedan finns ju möjligheten att använda en HIS-givare. Denna startar bomfällningen endast om passerande tåg ligger över en viss hastighet. Används främst där sth är över 140 km/h.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-05-08 klockan 12:03:08.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej!

Det är nyligen inprojekterat fördröjd bomfällning via JIMO (GSM-R-telefon kopplad till tågnumret) i bl.a. Ånge och Sundsvall C. I praktiken är det så att om föraren har registrerat tågnumret i sin telefon och tkl ställt tågväg med fördröjd bomfällning kommer föraren att få ett SMS. När det besvaras annuleras den fördröjda bomfällningen, så att bommarna fälls och mellansignalen går till kör.
    Detta motsvarar den äldre lösningen med tbfh-låda på plattformen där tågpersonalen med en indikeringslampa kan se att fördröjd bomfällning är aktiverad (och att det alltså är därför som mellansignalen står i stopp). I den lösningen sker annuleringen i regel med en fyrkantsnyckelbrytare.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Hej!

Det där kräver ju egentligen inget speciellt av själva signalsäkerhetsanläggningen, utan man skriver ju helt enkelt lämpliga förutsättningar för sen tågvägsläggning i den textfil som sedan läses in i TLS-systemet.
    Hur detta skrivs, får du nog fråga någon som sysslat just med editering av TLS-körplan till TågledningsCentral Stockholm (eftersom det tydligen används i bl.a Sundbyberg).

Senast redigerat av Leif D den 2018-05-08 klockan 12:40:07.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det där kräver ju egentligen inget speciellt av själva signalsäkerhetsanläggningen, utan man skriver ju helt enkelt lämpliga förutsättningar för sen tågvägsläggning i den textfil som sedan läses in i TLS-systemet.
    Hur detta skrivs, får du nog fråga någon som sysslat just med editering av TLS-körplan till TågledningsCentral Stockholm (eftersom det tydligen används i bl.a Sundbyberg).
    Motsvarande funktion fanns förmodligen tidigare även i Sollentuna (plankorsning norr om plattformarna), men den plankorsningen försvann i och med fyrspåret. Däremot är väl plankorsningen i Märsta kvar, där borde den också vara aktuell.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Villhemsborg utanför ystad har bomfördröjning med JIMO. Den fungerar däremot inte så bra, så de håller på att projektera om ställverket (stlv 95). Skurup har en sorts bomfördröjning genom att tls lägger tågväg 1,5 min innan planerad avgång.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej!

Missförstår jag din fråga? Sådana funktioner finns det på en enorm uppsjö av driftplatser.
    Jim

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Bara på Pendeltågsnätet i Stockholm finns det en uppsjö av det du söker. Norr om plattformen i Sundbyberg och söder om plattformen i Knivsta fälls vägbommarna först när tåget ankommer plattformsspåret. Samma sak verkar gälla för de flesta plattformsbommarna söder om Västerhaninge, och det är rätt många. Krigslida, Hemfosa, Segersäng, Ösmo och Nynäsgård är utrustade med sådana.

Senast redigerat av Simon B den 2018-05-08 klockan 20:47:00.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •