Enligt DN (troligen låst artikel) så vill infrastrukturministern höra hur störningar hanterats, speciellt i sommar, genom att kalla till sig Trv, Transportstyrelsen, Svensk Kollektivtrafik samt ett antal operatörer (persontrafik och godstrafik).

Det är väl bra, om det kommer ut något ur det.

När jag läste beskrivningen av omledningarna i samband med Töreboda, och att SJ valde att multa ihop två avgångar till en, så mindes jag vad jag sett/läst då, nämligen att i de fallen stod då ena tåget som Inställt, medan det andra fick information om tider.

Då fick jag en idé:
Trafikverket tänker nog väldigt tekniskt, de arbetar med (det jag kallar) tekniska tågnummer, till skillnad från de vanliga resenärerna som bara ser annonserade tågnummer. Så, om tåg 425 och 429 slås ihop till ett multat tåg som ska försöka gå i tåg 429:s tidtabell, då är tåg 425 inställt hos Trafikverket (och räknas sen säkert i statistik som "sent inställt tåg").

Men de vanliga resenärerna som skulle åkt med 425 blir nog mer korrekt informerade om de får reda på att tåg 425 kommer avgå 1 timma försenat (och bli kanske 2-3 timmar försenat till Göteborg). Sen behöver resenärerna i 425 få reda på att deras vagnsnummer har ökats med 7, dvs platser i vagn 1 blir i vagn 8 (eller blir det 11?). Och så måste plattformsskyltarna förstås kunna visa både 425 och 429, från samma spår, och Gärda måste säga vettiga saker.
Sen måste API-erna till informationssystem (interna och externa) kunna ange att dessa två tåg går kopplade, så att t.ex. 1409 på sin karta kan visa en enda ruta, men att det där står tåg 425/429.
Självklart ska det gå att söka tider för tåg 425, och se förseningen jämfört med dess tidtabell, som ju då är ca 1 timme mer försenat än 429.
Självklart skall normala användare inte behöva bry sig om vilka omledningstågnummer som använts utan de bör se alla förväntade uppehåll. Medan sajter för oss tågnördar får förstås gärna visa även omledningstågnumren.

Trafikverket har ju förmodligen tänkt ut system som fungerar vid ganska vackert väder, och ganska små och normala förseningar.
Men, det är väl just vid allvarliga förseningar och omledningar som det är allra viktigast att ge relevant information, och att säga att 425 är inställt är inte rätt information.
På köpet kommer de som räknar statistik nog kunna se vilken försening det blev för resenärerna, och inte bara "sent inställt".

Låter det vettigt?
Är det möjligen så som Trafikverket jobbar och problemet redan löst?
Om inte, borde det inte införas en modellering av verksamheten som använder annonserade tågnummer och tider.