Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Olycka i Tyskland

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Olycka i Tyskland

I Aichach i södra Tyskland inträffade en frontalkollision mellan en motorvagn och ett godståg igår kväll.. Föraren av motorvagnen och en passagerare omkom.
    https://www.augsburger-allgemeine.de...d51055026.html
    På bilderna ser man två motorvagnar. Där är ett uppställningsspår vid sidan av olycksplatsen. - Goggles
    Godståget inväntade mötet om jag uppfattat det hela rätt.
    Om Paartalbahn. Tysk text.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Olycka i Tyskland

Olyckan orsakades av att tågklareraren behövde gå på toaletten, enligt Augsburger Allgemeine.

Vad har de för säkerhetssystem i Tyskland egentligen?

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

På stationen i fråga är det ett äldre mekaniskt ställverk med semaforer och avsaknad av spårledningar. Hinderfrihetskontroll ska ske manuellt.

En viss likhet med olyckan förra året i Leese-Stolzenau kan skönjas.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

I Süddeutsche uttalar sej en fd tågklarerare ("Fahrdienstleiter") om detta. Där kan vi också läsa att åklagaren anser att försummelsen är så stor att tågklareraren har begärts häktad. Det hela känns dock ännu lite oklart - vad exakt har tågklareraren gjort mer än gått på toaletten?

/TKO

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

På bilderna ser det ju ut som om godståget har OSPA:t med ungefär en loklängd. Å andra sidan har motorvagnen av någon anledning hamnat på samma spår. Märkligt. Ger texten någon klarhet för den som kan bättre tyska än mig?

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det hela känns dock ännu lite oklart - vad exakt har tågklareraren gjort mer än gått på toaletten?
    Han ledde troligtvis persontåget på spåret där godståget stod och orsakade därmed olyckan.

@Bönan: Förkortningen OSPA är okänd för mig, den verkar säga att loket står på fel sida signalen. Är det rätt? På bild 8 här ser man att det är inte fallet. Semaforen bak den förstörda motorvagnen gällde för godståget, se också bild 1 där. Våra signaler står normalt till höger om det relaterade spåret. Persontåget skulle ledas till spåret längst fram. Motorvagnen bak godsvagnarna står på ett säckspår som har endast en växel mot norr som man ser på flygbilder.

Vi får se vad myndigheten som undersöker olyckor på järnvägen säger och vilka slutatser dras. Jag håller för närvarande med stinsx att olyckan verkar likna den i Leese-Stolzenau.

Mvh Sören

Senast redigerat av Sören Heise den 2018-05-08 klockan 12:39:43.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

OSPA = Otillåten StoppPAssage, dvs att man kört mot signal i stopp utan tillstånd.

Jag tänkte fel på grund av signalernas placering, jag är ju van vid att de står till vänster.

Senast redigerat av Bönan den 2018-05-08 klockan 12:53:17.

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    OSPA = Otillåten StoppPAssage, dvs att man kört mot signal i stopp utan tillstånd.
    Tack.

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Jag tänkte fel på grund av signalernas placering, jag är ju van vid att de står till vänster.
    Sådant kan hända.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

OSPA = Obehörig stoppsignalspassage.
    (Hämtat från engelskans "SPAD" = "Signal passed at danger")

"Kört mot rött" är en enkel och folklig förklaring.

I det här fallet verkar signalen inte visat stopp/rött - eftersom man förlitar sej på manuell hinderfrihetskontroll. (Med reservation för att jag fattat allt fel!)

/TKO

Senast redigerat av TKO den 2018-05-08 klockan 12:56:29.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •