Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: SJs kassa system

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

SJs kassa system

Fick på morgonen (kl 04.48) sms om att tåg 522 idag saknar Bistro. Föga förvånande visade det sig bero att man inte kunde ta betalt.

Hur vanligt är detta? Finns det utbytesdelar så att detta tågsätt exempelvis kan fixas inför nästa tur?

Med tanke på den tidiga tidpunkten gissar jag att det ingår i klargöringen att kontrollera systemets funktion.

(mig stör det inte så väldigt, jag klarar mig)

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: SJs kassa system

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fick på morgonen (kl 04.48) sms om att tåg 522 idag saknar Bistro. Föga förvånande visade det sig bero att man inte kunde ta betalt.

Hur vanligt är detta? Finns det utbytesdelar så att detta tågsätt exempelvis kan fixas inför nästa tur?

Med tanke på den tidiga tidpunkten gissar jag att det ingår i klargöringen att kontrollera systemets funktion.

(mig stör det inte så väldigt, jag klarar mig)
    Med 99% sannolikhet är det mjukvaruproblem. Utbytesdelar är alltså inte aktuellt.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Med 99% sannolikhet är det mjukvaruproblem. Utbytesdelar är alltså inte aktuellt.
    Sant. Jag utgår dock från att omstart inte räcker för att få igång systemet. Möjligen kan det räcka att ominstallera programmet. Min tanke var då att det är mer rationellt att ha en fungerade dator att byta till och sedan i lugn och ro få igång den som trilskar.

SJK-medlem Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sant. Jag utgår dock från att omstart inte räcker för att få igång systemet. Möjligen kan det räcka att ominstallera programmet. Min tanke var då att det är mer rationellt att ha en fungerade dator att byta till och sedan i lugn och ro få igång den som trilskar.
    Vid min resa för dryga veckan sedan ropade man ut att tåget saknade internetuppkoppling, varför bistron inte kunde ta betalt med kort eller kontanter, enbart Swish.
    Och framåt slutet av resan kom ett utrop om att det fanns wraps och annat kvar att köpa.

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Kan tydligen inte arbeta off-line, feltänkt från början.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Vid min resa för dryga veckan sedan ropade man ut att tåget saknade internetuppkoppling, varför bistron inte kunde ta betalt med kort eller kontanter, enbart Swish.
    Och framåt slutet av resan kom ett utrop om att det fanns wraps och annat kvar att köpa.
    Inte kontanter men väl Swish? Märkligt!

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    SJ tar inte kontanter sedan mitten på 2020.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Tja, har man väl lagt av med kontanter så kan man förstås inte vid en situation, hux flux bara inte börja igen!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

De kan ju inte trolla fram en växelkassa från ingenstans. Att ta kontant men bara jämna pengar lär inte uppskattas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Frågan är om det er ett tekniskt fel på läsplattan i tåget, eller om det er systemfel hos företaget som äger kassasystemet.
    Om personalen VILL, så går det att lösa problemet med kassa systemet som alla har i mobiltelefonen, om det er tågets läsplatta som har lagt av.

Sverige är annars fantastisk !
    Det enda land i västvärlden som inte godkänner att man kan använda landets egna pengar som betalningsmedel.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    Frågan är om det er ett tekniskt fel på läsplattan i tåget, eller om det er systemfel hos företaget som äger kassasystemet.
    Om personalen VILL, så går det att lösa problemet med kassa systemet som alla har i mobiltelefonen, om det er tågets läsplatta som har lagt av.

Det enda land i västvärlden som inte godkänner att man kan använda landets egna pengar som betalningsmedel.
    Det här leder fram till frågan vad pengar egentligen är.

Vid en intressant föreläsning jag lyssnade på med någon ekonomipristagare tog hon upp just den frågan och konstaterade att pengar är förtroende till den som ger ut dem. Det har ingenting med fysiska sedlar och mynt att göra, om man inte litar på den som gett ut dem är de inget värda. Med det i bakhuvudet så är det ingen skillnad på en elektronisk betalning eller en med sedlar, båda sker med pengar. Så nog tar SJ emot svenska pengar om än inte i alla former.

Som ett litet sidospår, det är väl ingen som tror att banken sitter med motsvarande bunt sedlar inlåsta när de säger att de har pengar på banken?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det här leder fram till frågan vad pengar egentligen är.

Vid en intressant föreläsning jag lyssnade på med någon ekonomipristagare tog hon upp just den frågan och konstaterade att pengar är förtroende till den som ger ut dem. Det har ingenting med fysiska sedlar och mynt att göra, om man inte litar på den som gett ut dem är de inget värda. Med det i bakhuvudet så är det ingen skillnad på en elektronisk betalning eller en med sedlar, båda sker med pengar. Så nog tar SJ emot svenska pengar om än inte i alla former.

Som ett litet sidospår, det är väl ingen som tror att banken sitter med motsvarande bunt sedlar inlåsta när de säger att de har pengar på banken?
    Ja ja.....Mot dumhet kämpar själv gudarna förgäves, så även i Sverige !

Mynt + Sedlar kallas av oss mindre allmänbildade för pengar !
    Dessa pengar kommer ut av ett hål i väggen på särskild angivna platser, oftast märkt med Bankomat !
    Man kan även stoppa dessa märkvärdiga saker in i ett annat hål i väggarna, och som ett mirakel synes detta med siffror på din "o-smarta-telefån" i samma ögonblick som det rasslar till i väggen.
    Dessa konstiga saker som du kan få ut ur en sådan apparat är ett lagligt betalningsmedel, men det går snart inte att hitta en korvkiosk i detta land som tar emot klingande mynt eller prasslande sedlar.

Prova en nostalgitripp själv någon gång du ser en sådan mackapär, det låter så ljuvligt när du gnider tusenpengarna mot varandra.... !

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Aha, det var inte särskrivning. Tråden handlar uppenbarligen om ett kasst system och inte ett kassasystem.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Berggren Visa inlägg
    Aha, det var inte särskrivning. Tråden handlar uppenbarligen om ett kasst system och inte ett kassasystem.
    Jag utgick från att det var en avsiktktlig särskrivning för dubbeltydighetens skull.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Hur många år har inte detta varit ett problem egentligen? Som tur är drabbar det inte mig för jag är för snål för att handla i bistron...

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Instämmer till fullo! Jag tycker det borde vara lag på att alla samhällsviktiga verksamheter skulle vara skyldiga att acceptera kontanter. Inte minst kriget i Ukraina borde påminna oss om att vissa system är känsliga och faktiskt kräver en "plan B". Sign Kippu skrev i någon tråd att SJ är ett "solvädersföretag", vilket är illa i sig, men tyvärr är ju hela Sveriges betalsystem dessvärre också byggt på att det alltid ska vara vackert väder.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Hur många år har inte detta varit ett problem egentligen? Som tur är drabbar det inte mig för jag är för snål för att handla i bistron...
    Jag tror komedien startade rundt 2014 - 15, och blev uppdaterad i 2020 -21.
    Man skrotade fungerande system för att det krävdes mer moderna betallösningar då man nedbemannade snabbtågen.
    [Läs mer elektronik]
    Ratio var framtiden, hade någon bestämd sej för, och MTRX kom att bli förödande för SJs framtid.

Jag tror komedien startade rundt 2014 - 15, och blev uppdaterad i 2020 -21.
    Man skrotade fungerande system för att det krävdes mer moderna betallösningar då man nedbemannade snabbtågen.
    [Läs mer elektronik]
    Ratio var framtiden, hade någon bestämd sej för, och MTRX kom att bli förödande för SJs framtid.
    Hur mycket personal har MTRX och Flixtrain på sina avgångar i dagsläget? Har MTRX gått ner något i bemanningen sedan de började köra?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den mobila stämplingsautomaten tågvärdarna använder på Krösatåget kräver internetuppkoppling. De börjar lära sig att ta så många viseringar som möjligt innan tåget rullar in i skogen och radioskuggan.

Det finns ingen trängsel på järnvägen, bara för korta tåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Eh, Swish fungerar inte heller utan internetuppkoppling.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •