Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Slätte-Älgarås-Gårdsjö (VSB)

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Slätte-Älgarås-Gårdsjö (VSB)

Stopp på rubricerad sträcka i tre timmar nu pga spårledningsfel.
    Runt 15.30 parkerade 180 i Töreboda och fick sedan sällskap av 10440.
    Nu kl 18.30 är det fortsatt stopp i trafiken.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Slätte-Älgarås-Gårdsjö (VSB)

Trafiken igång 18.37.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Sammanfaller i tid med ett passerande åskoväder. Rättidigheten på Västra stambanan har varit extremt dålig idag för fjärrtågen, redan innan stoppet. Och en rivning igår i Gnesta-trakten med omledningar och trafikavbrott.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Stopp på rubricerad sträcka i tre timmar nu pga spårledningsfel.
    Runt 15.30 parkerade 180 i Töreboda och fick sedan sällskap av 10440.
    Nu kl 18.30 är det fortsatt stopp i trafiken.
    Åskan som ställer till det. Mängder med signalfel, beläggningar och liknande på Västra sidan. Felavhjälpning kan inte påbörjas på allvar förrän det dundrat färdigt enligt info.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Åskan som ställer till det. Mängder med signalfel, beläggningar och liknande på Västra sidan.
    Inte för att just jag är något sanningsvittne, men så här mycket problem orsakade väl inte åskan på den tiden allt var bättre..?

Har man i rask takt bytt till annan, åskkänsligare, teknik? Eller är nödrutinerna för att kunna hantera konsekvenserna otympligare idag?

"Det var inte alls bättre förr, men det var liksom sämre på ett bättre sätt!"

Senast redigerat av Bobo L den 2022-08-16 klockan 21:56:42.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Inte för att just jag är något sanningsvittne, men så här mycket problem orsakade väl inte åskan på den tiden allt var bättre..?

Har man i rask takt bytt till annan, åskkänsligare, teknik? Eller är nödrutinerna för att kunna hantera konsekvenserna otympligare idag?

"Det var inte alls bättre förr, men det var liksom sämre på ett bättre sätt!"
    Men snälla Bobo L...
    Åska är farligt, farligt för all teknik, särskilt vid fullträff. Då brinner det mesta upp, eller mer eller mindre sprängs.
    jag har själv varit med och reparerat det mesta som slagit ut av åska... Allt från enkla säkringsfel, till uppbrända likriktare och tråddragning i skåp, till sönderbränd telekabel (som teleavdelningen reparerade).
    Dessutom är det inte det minsta sexig att kliva omkring i spåret, när blixtarna bränner märken i rälen runt omkring en.

Tilläggas bör att det var "förr", mellan 20 och 30 år sedan. Teknik som pallar för åska, det kan du nog drömma om bara, tyvärr.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Men snälla Bobo L...
    Åska är farligt, farligt för all teknik, särskilt vid fullträff. Då brinner det mesta upp, eller mer eller mindre sprängs.
    jag har själv varit med och reparerat det mesta som slagit ut av åska... Allt från enkla säkringsfel, till uppbrända likriktare och tråddragning i skåp, till sönderbränd telekabel (som teleavdelningen reparerade).
    Dessutom är det inte det minsta sexig att kliva omkring i spåret, när blixtarna bränner märken i rälen runt omkring en.

Tilläggas bör att det var "förr", mellan 20 och 30 år sedan. Teknik som pallar för åska, det kan du nog drömma om bara, tyvärr.

Tro det eller ej, men jag vet det. Jag har dessutom suttit mer eller mindre mitt i ett rejält blixtnedslag som klöv ett stort träd och sen gjorde rykande aska av alla elinstallationer i det intilliggande huset. Jag är nog fasen fortfarande lomhörd av smällen. Jag har dessutom i tjänsten besökt teknikkojor av olika slag som fått fullträff av blixt. En svedd grop i marken återstod...

Numera åker jag tåg otroligt sällan så dagens situation kan jag inte värdera eller bedöma utifrån egna erfarenheter, men på 70- och 80-talen (är det förr?) åkte jag väldigt mycket tåg i i stort sett hela landet. Inte fan var det lika mycket tvärstopp då!

Alltså, har man gjort ett teknikskifte, tex i samband med övergång till 85-or och 95-or? Det känns som att situationer som möjligen överlevde "icke fullträffar" förr, med inga eller relativt små och hyfsat snabbreparerade skador, idag motsvaras av stora och omfattande skador även på större avstånd från fullträffar. Jag trodde ju att datorteknik, kretskort, opto mm skulle vara mindre känsligt för åska...

Hade man ett annat och mera flexibelt regelverk då, som lättare klarade få rull på tågtrafiken i sådana situationer? (Tänk på att jag examinerades i Säo 1959 första gången).

Eller är det så enkelt att då fanns mera personal, även signalare, och på så många platser i landet att de snabbare kunde gå igång med felsökning och lättare rep-åtgärder, så att de flesta gångerna då signaltekniken tagit skada kunde man reparera snabbt så länge inte skåpet förvandlats till aska.

Senast redigerat av Bobo L den 2022-08-17 klockan 17:02:44.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Både vägteknik och spårteknik motstår åska väldigt väl.

Medlem
    mar 2018

Tro det eller ej, men jag vet det. Jag har dessutom suttit mer eller mindre mitt i ett rejält blixtnedslag som klöv ett stort träd och sen gjorde rykande aska av alla elinstallationer i det intilliggande huset. Jag är nog fasen fortfarande lomhörd av smällen. Jag har dessutom i tjänsten besökt teknikkojor av olika slag som fått fullträff av blixt. En svedd grop i marken återstod...
    Men så bra då, frågan är bara varför det inte går att hålla en hyfsat seriös nivå på texten i så fall. Det skulle nog Postvagnen må bra av (gäller inte bara dej dessutom).

Numera åker jag tåg otroligt sällan så dagens situation kan jag inte värdera eller bedöma utifrån egna erfarenheter, men på 70- och 80-talen (är det förr?) åkte jag väldigt mycket tåg i i stort sett hela landet. Inte fan var det lika mycket tvärstopp då!
    Ja det var "förr" och nej det var inte lika mycket stopp då.

Alltså, har man gjort ett teknikskifte, tex i samband med övergång till 85-or och 95-or? Det känns som att situationer som möjligen överlevde "icke fullträffar" förr, med inga eller relativt små och hyfsat snabbreparerade skador, idag motsvaras av stora och omfattande skador även på större avstånd från fullträffar. Jag trodde ju att datorteknik, kretskort, opto mm skulle vara mindre känsligt för åska...
    Det är nog ingen större skillnad på tekniken förr och nu. Däremot finns det numer oftast "åskskydd" men inte ens dessa klarar ju några direktträffar.
    Opto-kablarna däremot, de lär inte dra till sig åskan, däremot så kan ju relativt långa kabelslingor ha den effekten.

Hade man ett annat och mera flexibelt regelverk då, som lättare klarade få rull på tågtrafiken i sådana situationer? (Tänk på att jag examinerades i Säo 1959 första gången).

Eller är det så enkelt att då fanns mera personal, även signalare, och på så många platser i landet att de snabbare kunde gå igång med felsökning och lättare rep-åtgärder, så att de flesta gångerna då signaltekniken tagit skada kunde man reparera snabbt så länge inte skåpet förvandlats till aska.
    Jo regelverket var nog mer tillåtande på den tiden, men samtidigt så var ju inte myndigheten (då SJ) lika skitnödigt livrädd för att göra något som helst fel. Med den "nollambition" man hart idag, så ställer man ju all trafik få fort något är bara lite lite fel. Vilket ju fört med sig att vi idag har en "lagomvädersjärnväg".
    Angående antalet signalare, så har det ju minskat kraftigt. Då jag började på SioNr 1978, så bemannade vi varje dag 5 bilar med 3-5 signalare i varje. När jag sluta 2001, så fick man nog vara glad om det fanns 2 bilar, med helst 2 man.
    Efter att underhållet lagts ut på kontrakt, så har ju även underhållsområdena blivit avsevärt större.
    Samtidigt har man ju under senare år (i princip sedan Banverket bildades) försökt att närma sig de regler som gäller ute i samhället för olika instalationer, in el-, tele- och signal-teknik. Under "SJ-tiden" var ju SJ egen myndighet och kunde då bestämma hur installationer skulle göras.
    Detta medför ju nu att man får besvärligt att reparera vid större skador, eftersom man då måste följa de nu gällande reglerna för nyinstallation.

Tramtrain - Bildgalleri

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är nog min åsikt också i grunden, men direktsmällar är inte roligt för signaltekniken.
    Som väl är är det ju oftast bara nån säkring som gått, men lite synd att Trafikverket inte vågar köra tåg (mot stopp), bara för att det är röd markering på deras bildskärmar. I detta fallet tog det ju typ 3 timmar att fixa, vilket jag tycker tyder på säkringsfel. Att det tar tid att komma på plats, får man förstå, sen brukar det gå snabbt när man väl funnit felet.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Eller hur... Om blixten slår ner i asfalt innebär det inte några större problem, men om den slår ner i en räl har du i bästa fall en knippe beläggningar på köpet. I sämste fall grillas rubbet i en kur vid en direktträff.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Det är nog min åsikt också i grunden, men direktsmällar är inte roligt för signaltekniken.
    Som väl är är det ju oftast bara nån säkring som gått, men lite synd att Trafikverket inte vågar köra tåg (mot stopp), bara för att det är röd markering på deras bildskärmar. I detta fallet tog det ju typ 3 timmar att fixa, vilket jag tycker tyder på säkringsfel. Att det tar tid att komma på plats, får man förstå, sen brukar det gå snabbt när man väl funnit felet.
    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Eller hur... Om blixten slår ner i asfalt innebär det inte några större problem, men om den slår ner i en räl har du i bästa fall en knippe beläggningar på köpet. I sämste fall grillas rubbet i en kur vid en direktträff.
    Jag försökte vara tydlig med att själva spåret (banunderbyggnad, makadam, slipers, befästning och räler) är tåligt mot åska. Övrig järnvägsteknik är inte lika tålig.

Medlem
    mar 2018

Jag försökte vara tydlig med att själva spåret (banunderbyggnad, makadam, slipers, befästning och räler) är tåligt mot åska. Övrig järnvägsteknik är inte lika tålig.
    Då tycker jag att du var jäkligt otydlig i att påtala just denna självklarhet.

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Då tycker jag att du var jäkligt otydlig i att påtala just denna självklarhet.
    När det gäller väg räcker det att säga väg för att vara tydlig med att det handlar om vägbank och asfalt. När det gäller järnväg räcker det inte med att säga järnväg, det räcker inte att säga bana, det räcker uppenbarligen inte ens att säga spår. Finns det någon tydligare term för att åstadkomma denna avgränsning? Eller måste det till en längre beskrivning?

Medlem
    mar 2018

När det gäller väg räcker det att säga väg för att vara tydlig med att det handlar om vägbank och asfalt. När det gäller järnväg räcker det inte med att säga järnväg, det räcker inte att säga bana, det räcker uppenbarligen inte ens att säga spår. Finns det någon tydligare term för att åstadkomma denna avgränsning? Eller måste det till en längre beskrivning?
    Men även du vet ju (antar jag allafall) att signslanläggningen sträcker ut sig i den övervägande delen av spåret.
    Slår åskan i I-rälen kan det bli rejäl brasa, men slår åskan i S-rälen, kanske inget händer alls.
    Trodde ju du var väl insatt i sån problematik...

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Men även du vet ju (antar jag allafall) att signslanläggningen sträcker ut sig i den övervägande delen av spåret.
    Slår åskan i I-rälen kan det bli rejäl brasa, men slår åskan i S-rälen, kanske inget händer alls.
    Trodde ju du var väl insatt i sån problematik...
    Fast i så fall tillhör I-rälen signaltekniken och S-rälen kontaktledningsanläggningen, markdelen kanske slutar i slipers underkant. Då skulle spåret bestå av enbart slipers och befästning.

Banverket hade ett dokument där man dokumenterade olika delars tillhörighet, där angavs att rälerna är en komponent i banöverbyggnaden, dvs spåret. Sedan är det en annan sak att signal- och ktl också använder dem.

I ett projekt hade jag anledning att fundera över hur man signaltekniskt ska se på att ett spår byts ut så att det t o m kommer i ett nytt läge. Jag bestämde mig för att ur det perspektivet var det bara ett komponenbyte, ungefär som när man byter en lampa.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men så bra då, frågan är bara varför det inte går att hålla en hyfsat seriös nivå på texten i så fall. Det skulle nog Postvagnen må bra av (gäller inte bara dej dessutom).

Nåja, jag tyckte inte jag var så elak i mitt inlägg. I vart fall var det inte menat så.

Man måste väl inte i alla lägen utreda allt men jag blir inte alls gramse ifall du skulle förklara på vilket sätt jag var dum. Ta chansen att uppfostra mig, det kan jag behöva! Som gröngöling har man alltid mycket att lära.

Medlem
    mar 2018

Nåja, jag tyckte inte jag var så elak i mitt inlägg. I vart fall var det inte menat så.

Man måste väl inte i alla lägen utreda allt men jag blir inte alls gramse ifall du skulle förklara på vilket sätt jag var dum. Ta chansen att uppfostra mig, det kan jag behöva! Som gröngöling har man alltid mycket att lära.
    Nja, för mej är det där glömt nu, men känns nog som det var en samlad reaktion från många olika tidigare inlägg.
    Nu upplever jag att du fattat vinken och så får det bli nu. Sen gröngöling, nee du ligger på ungefär hälften av min mängd inlägg, så det stadiet är nog över. Men alla barn i början, så är det...

Tramtrain - Bildgalleri

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •