Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Fullstendig talentløst fra SJ kundeservice

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fullstendig talentløst fra SJ kundeservice

​Jeg har i lengre tid undret meg over hvor mye merkelige svar som man presterer å gi til sine kunder gjennom SJs sosiale medier.
    Denne dialogen besvares fullstendig talentløst, noe alle og enhver kan se i det fyldige svaret lengst ned.

Toget kom inn framlengs, og gikk ut baklengs, og det berodde på at man kjørte inn på feil spor i Herrljunga.............
    SUKK !

Forklaringen som geniet på SJ kundtjänst åpenbart ikke har hatt den minste lille anelse om er at toget gikk den ordinære veien til Herrljunga. Derfra går SJ snabbtåg via Borås til Göteborg. Det innebærer at det endres kjøreretning i Herrljunga, men også i Borås.
    Det siste har "Ante" åpenbart oversett !

Men jeg undrer på på hvilken planet SJs kundtjänst arrangerer sin opplæring i svensk jernbanegeografi !
    Jeg tror ikke det er på planeten jorden.

*​

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Fullstendig talentløst fra SJ kundeservice

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    ​Jeg har i lengre tid undret meg over hvor mye merkelige svar som man presterer å gi til sine kunder gjennom SJs sosiale medier.
    Denne dialogen besvares fullstendig talentløst, noe alle og enhver kan se i det fyldige svaret lengst ned.

Toget kom inn framlengs, og gikk ut baklengs, og det berodde på at man kjørte inn på feil spor i Herrljunga.............
    SUKK !

Forklaringen som geniet på SJ kundtjänst åpenbart ikke har hatt den minste lille anelse om er at toget gikk den ordinære veien til Herrljunga. Derfra går SJ snabbtåg via Borås til Göteborg. Det innebærer at det endres kjøreretning i Herrljunga, men også i Borås.
    Det siste har "Ante" åpenbart oversett !

Men jeg undrer på på hvilken planet SJs kundtjänst arrangerer sin opplæring i svensk jernbanegeografi !
    Jeg tror ikke det er på planeten jorden.

*​
    Svensk eller vilken som helst järnvägsgeografi. Han "har inte varit med om att man bytt håll mitt under resan"? Mycket tåg kan Andreas inte ha åkt i sitt liv.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dock var det lite olyckligt att just detta tåg blev 8 minuter försenat i Herrljunga med förseningskoden "Rangering/växling utöver plan". Troligen kom tåget in på fel spår (alla spår leder ju inte till Borås) och fick växlas om. Vid växling byter man ju ofta körriktning. Och eftersom jag själv jobbat med kundservice i några år vet jag att kunderna inte alltid har koll på läget, så SJ:s kundservice trodde säkert det var det frågeställaren menade. Hade kunden skrivit om Borås också, där det inte blev någon försening, hade nog kundservicemedarbetaren efterforskat vidare.

Att känna till riktningsbytet i Herrljunga är lätt för oss som varit där ofta. Själv har jag aldrig kört tåg till Borås och var därför tvungen att kolla på kartan hur spåren gick. Jag måste nog säga att järnvägsgeografi handlar mer om att veta hur järnvägslinjerna går än hur spåranslutningarna ser ut.

SJK-medlem Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Dock var det lite olyckligt att just detta tåg blev 8 minuter försenat i Herrljunga med förseningskoden "Rangering/växling utöver plan". Troligen kom tåget in på fel spår (alla spår leder ju inte till Borås) och fick växlas om. Vid växling byter man ju ofta körriktning. Och eftersom jag själv jobbat med kundservice i några år vet jag att kunderna inte alltid har koll på läget, så SJ:s kundservice trodde säkert det var det frågeställaren menade. Hade kunden skrivit om Borås också, där det inte blev någon försening, hade nog kundservicemedarbetaren efterforskat vidare.

Att känna till riktningsbytet i Herrljunga är lätt för oss som varit där ofta. Själv har jag aldrig kört tåg till Borås och var därför tvungen att kolla på kartan hur spåren gick. Jag måste nog säga att järnvägsgeografi handlar mer om att veta hur järnvägslinjerna går än hur spåranslutningarna ser ut.
    Det är endast spår 1-3 i Herrljunga som kan användas för tåg till/från Borås. Det korta (endast en X1x eller Y31 ryms) spår 2 slutar med en stoppbock. Det hände ett par gånger bara nu i helgen att det stått tåg på spår 1-3 så man fått ta in tåg från Stockholm på spår 4 för resandeutbyte och sedan låta det växla bort en bit i Alingsåsänden för att kunna komma in på spår 3 därifrån och sedan fortsätta mot Borås när det finns plats.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Påminner mig om när jag kontaktade SJ kundservice för att få en trafikstörningsbiljett för att åka länstrafik/Öresundståg Alvesta-Växjö när mitt anslutande SJ-tåg blivit stående mellan Limmared och Hestra: "Nej, men det har lämnat Limmared i rätt tid så det är inte försenat."

Jag fick informera om att tåget när jag ringde borde ha passerat Gnosjö.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Med all mulig respekt Tydal.
    Dette eksempel fra søndag er bare et enkelt Non Sense svar fra nevnte avdeling, dette er et i serien.
    Jeg er fullstendig klar over, hvilket jeg tror du vet, at järnvägsgeografi handler om mer enn hvordan sporene er lagt i Herrljunga.

Når vi vet at trafikken til Göteborg gjennom det meste av juli og august har vært kjørt via Älvsborgsbanan på vei nordover, og over Borås mot Göteborg, med lengre gangtider som resultat.
    Så bør det nok ringe en alarmklokke når et spørsmål av typen i eksemplet besvares.
    Dessuten så er det vel så at det er ved all avvik fra normalen, at informasjonen til kunden skal være pinsamt nogrann ?

Du får mene hva du vil, det står deg selvsagt fritt, men noen må sette seg ned å granske hva "Kundtjänst" skriver i Hytt & Gevär "

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En kundtjänst måste innefatta någon form av filter mot obefogade klagomål, dvs de måste kunna besvara vissa frågor med typ ”det ska vara så, men tack för att du hörde av dig” utan att koppla in experter varje gång. Som jag ser det är det naturligt att det någon gång blir en chansning. Optimalt sett nöjer sig kunden med den förklaring de får vare sig de tror på den eller inte, några inser förstås att det är struntprat men ger upp ändå, och endast ett fåtal börjar bråka så mycket att det krävs ytterligare utredningar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    En kundtjänst måste innefatta någon form av filter mot obefogade klagomål, dvs de måste kunna besvara vissa frågor med typ ”det ska vara så, men tack för att du hörde av dig” utan att koppla in experter varje gång. Som jag ser det är det naturligt att det någon gång blir en chansning. Optimalt sett nöjer sig kunden med den förklaring de får vare sig de tror på den eller inte, några inser förstås att det är struntprat men ger upp ändå, och endast ett fåtal börjar bråka så mycket att det krävs ytterligare utredningar.
    Varför har SJ ens kundtjänst på Twitter? Med tanke på hur publikt det är borde de ha en pressnisse istället som svarar där.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

ÖBB:s strategi verkar vara att vänta med svaret tills det hunnit bli meningslöst. Man svarar gör de.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Förlåt, men det där går nog hem i Sverige i de flesta fall, men du kan försöka svammel lösningen utanför Sverige.
    All information till kund skall vara kortfattad, förståelig och så korrekt som möjligt, i det ögonblick den ges till kund.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Varför har SJ ens kundtjänst på Twitter? Med tanke på hur publikt det är borde de ha en pressnisse istället som svarar där.
    Menar Mattias C att det skal sitta en "pressnisse" som svarar på alla frågor på Facebook och Twitter ?
    Varför inte då lägga till en sång och dansgrupp bestående av "fjortisar" på Tik - Tok som en extra infokanal ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dette eksempel fra søndag er bare et enkelt Non Sense svar fra nevnte avdeling, dette er et i serien.
    Jag vet, jag har ofta fått gå in och rätta dem på Twitter. Men jag tycker inte detta var ett bra exempel eftersom just detta tåg faktiskt körde in på fel spår och fick byta ände för att komma in på rätt spår, så det var inte helt taget ur luften. Jag har förståelse för just detta svar. Men det finns många andra svar som jag inte förstår var de fått det från.

Jag är helt enig med dig att kvaliteten i många fall är pinsamt dålig. Naturligtvis kan inte personalen på kundservice veta allt, men det som förvånar mig är att det känns som om de gissar ibland och de borde ju i stället ha kontaktvägar inom företaget så de kan ta reda på svaren.

Jeg er fullstendig klar over, hvilket jeg tror du vet, at järnvägsgeografi handler om mer enn hvordan sporene er lagt i Herrljunga.
    Naturligtvis, här blev det nog ett missförstånd, jag skrev "mer om", inte "om mer", dvs i järnvägsgeografi är det mer fokus på var stationer ligger och vilka järnvägslinjer som finns. Det är inte lika viktigt att veta i vilken ände av bangården som växeln ligger och åt vilket håll den leder - det kommer sen i platskännedom på de sträckor man åker.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Svensk eller vilken som helst järnvägsgeografi. Han "har inte varit med om att man bytt håll mitt under resan"? Mycket tåg kan Andreas inte ha åkt i sitt liv.
    Just därför måste han ha rätt att få ett vettigt svar på sin fråga!

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Andreas var han som svarade…

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ett sådant filter borde i första han sitta på insidan och avse utgående svar. Särskilt från den AI-tjänst som bara ger meningslösa svar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag vet, jag har ofta fått gå in och rätta dem på Twitter. Men jag tycker inte detta var ett bra exempel eftersom just detta tåg faktiskt körde in på fel spår och fick byta ände för att komma in på rätt spår, så det var inte helt taget ur luften. Jag har förståelse för just detta svar. Men det finns många andra svar som jag inte förstår var de fått det från.

Jag är helt enig med dig att kvaliteten i många fall är pinsamt dålig. Naturligtvis kan inte personalen på kundservice veta allt, men det som förvånar mig är att det känns som om de gissar ibland och de borde ju i stället ha kontaktvägar inom företaget så de kan ta reda på svaren.

Naturligtvis, här blev det nog ett missförstånd, jag skrev "mer om", inte "om mer", dvs i järnvägsgeografi är det mer fokus på var stationer ligger och vilka järnvägslinjer som finns. Det är inte lika viktigt att veta i vilken ände av bangården som växeln ligger och åt vilket håll den leder - det kommer sen i platskännedom på de sträckor man åker.

Jag tror vi är överens om at vi är överens om det vi är överens om, i sakfrågan.
    I bland blir jag helt gråtfärdig när jag ser vad som kommer ut genom Twitterkanalen till SJ!
    Jag törs då inte tänka på vad som kommer på Facebook, där tröskeln ät betydligt lägre för att delta för gemene man.

Rent personlig tycker jag att vi skal titta upp från läsplattor och mobiler lite oftare, det finnes en värld bortom skärmen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Där kom du på banan !
    Tack !
    Jag har saknat dej, Bengtsson !

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Där kom du på banan !
    Tack !
    Jag har saknat dej, Bengtsson !
    Jag med. Genast bättre motstånd att stångas med. Välkommen tillbaka efter var du nu varit.

Ska fira med en tut vid stugan i eftermiddag !

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Jag använder inte twitter, men jag får för mig att det är till för snabba väldigt korta meddelanden, samt att yngre människor väntar sig snabba svar var de än går in på nätet.
    Så, det kanske inte finns tid till att kontakta någon annan för att kolla upp saker mer i detalj, utan både SJ och den som skrev frågan väntar sig kanske ett väldigt snabbt svar.

Själv är jag förtjust i mejl, och tycker att det är synd att SJ inte prioriterar det, då kan de ju ta det i tur och ordning när det passar och kan bolla visa till en expert, och jag behöver inte sitta vid datorn och vänta på något chat-svar (eller ännu värre sitta och vänta på att ens bli insläppt i chaten; jag har inte provat just SJs men upplevt det på helt andra).

Senast redigerat av Ulf Broman den 2022-08-16 klockan 14:48:53. Anledning: Kompletterat sista meningen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Menar Mattias C att det skal sitta en "pressnisse" som svarar på alla frågor på Facebook och Twitter ?
    Varför inte då lägga till en sång och dansgrupp bestående av "fjortisar" på Tik - Tok som en extra infokanal ?

Svaret är ju lika publikt som när en journalist ställer en fråga och publicerar det i en tidning? Eller så slutar man helt, det är ju också ett alternativ. Ser bara inte att det är en lämplig kanal för kundservice.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •