Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Jakobsberg, men när?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jakobsberg, men när?

Ja, inget särskilt egentligen. Att bilden är från Jakobsberg står ju klart, och bilden tagen ca 1971. Kan nån se vagnsnumret på den första vagnen i tåget?

Bakom tåget ser vi ett av de första matställena i Jakobsberg, öppnat på 1920-talet, dit även järnvägen personal understundom sökte sig. Matstället hette nog "Centrum-kiosken" eller något sådant, men kallades av allmogen något annat.

https://jkn.kulturhotell.se/objects/c48-12674/

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Jakobsberg, men när?

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Ja, inget särskilt egentligen. Att bilden är från Jakobsberg står ju klart, och bilden tagen ca 1971. Kan nån se vagnsnumret på den första vagnen i tåget?

Bakom tåget ser vi ett av de första matställena i Jakobsberg, öppnat på 1920-talet, dit även järnvägen personal understundom sökte sig. Matstället hette nog "Centrum-kiosken" eller något sådant, men kallades av allmogen något annat.

https://jkn.kulturhotell.se/objects/c48-12674/

Även om jag inte kan se vagnsnumret så tycker jag det ser ut som om det skulle kunna vara X9A 101. Vad jag kan se på bilden så har ändvagnen lite glesare sickar eller "rillor" på sidoplåten. Om detta stämmer kan det bara vara just X9A 101. De enda ändvagnarna till X9-tågen som såg ut just så var X9A 101 och X9B 102. När dessa vagnar levererades bestämmde SJ helt plötsligt av någon anledning att de ville ha tätare sickar eller "rillor" på X9-tågen.

I övrigt verkar 1971 stämma rätt bra. X9-tåget har originalmålningen och det var omkring 1971 som de sista var kvar i den målningen innan de målades om utan den vita randen.

Det är högertrafik på vägen, vilket tydligt visar att bilden inte är äldre än september 1967.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •