Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: T43 231 i ny lack

T43 231 i ny lack

Idag råkade jag vara på plats när Tågkrafts 231 gjorde sin premiärtur i ny färgsättning. Nässjö tidigare idag.

Som jämförelse även en bild från Värnamo den 15 maj 2016.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: T43 231 i ny lack

Ja, det var ju ett lyft!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jättesnyggt.
    Tågkraft vet vad dom sysslar med./Ulf

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Som dag och natt! Vackert!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Fotade den i Falköping under eftermiddagen. Riktigt läcker målning! Vi får hoppas att Rc4:an får sig en dusch av färgsprutan med snart, tror den kan bli läcker i den färgsättningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Snyggt! Det enda man möjligen kan anmärka på är att det skulle räcka med "Tågkraft" på sidan och "STAB" i fronten. Det blir lite mycket med två loggor på sidan . Annars smakfullt färgval.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Har man målat om det rumänska loket?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Idag råkade jag vara på plats när Tågkrafts 231 gjorde sin premiärtur i ny färgsättning. Nässjö tidigare idag.

Som jämförelse även en bild från Värnamo den 15 maj 2016.

Lindman

Vilket vackert lok T43 är, ett stycke svensk ingenjörskonst.
    Loket är dock ännu mer linjeskönt med påmonterade sidokjolar.
    Jag antar att dessa kjolar plockats bort för att underlätta service och reparation?

/Erik

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av V1 Visa inlägg
    Vilket vackert lok T43 är, ett stycke svensk ingenjörskonst.
    Loket är dock ännu mer linjeskönt med påmonterade sidokjolar.
    Jag antar att dessa kjolar plockats bort för att underlätta service och reparation?

/Erik
    Ingenjörskonst? Brukar inte T43 ibland kallas "Världens enda feldimensionerade EMD-lok"?

Dessutom är väl delar av elanläggningen utförd "metriskt", där alla EMD-maskiner enligt originalritning självklart (USA, 50-70-tal) går i tum. Reservdelar för den Svenska serien sägs vara mångdubbelt dyrare än för exempelvis MX/MY som hållit sig till originalkonstruktion.

Rätta mig gärna om jag har fel, jag har nog läst detta "på Internet"...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det stora felet som begicks vid beställningen var väl att man till varje pris skulle tillverka så mycket som möjligt i Sverige. Bland annat traktionsmotorer blev på grund av detta underdimensionerade och känsligare än på My/Mx och T44. Men nu kanske loken kommer till sin rätt med lättare tjänst vid banarbeten och växling.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det stora felet som begicks vid beställningen var väl att man till varje pris skulle tillverka så mycket som möjligt i Sverige. Bland annat traktionsmotorer blev på grund av detta underdimensionerade och känsligare än på My/Mx och T44. Men nu kanske loken kommer till sin rätt med lättare tjänst vid banarbeten och växling.
    Men egentligen är väl felet inte landet för tillverkningen, utan att man ändrade i konstruktionen / dimensioneringen.

Om jag minns rätt (mycket tunn is här...) så tillverkades elen för MX/MY i Danmark, men enligt originalritning. Loken byggdes ju sedan av Nohab, inklusive dieslarna, inbillar jag mig.

Men jag håller med, helorange ser väl skapligt ut, även om den gamla röd-vit-blå varianten också är rätt trevlig (när den är tvättad...)

Jag gissar att "hytten i mitten"-konstruktionen var väldigt smidigt vid växling, rundgångar mm, liksom det ger lite mer marginal för föraren mot grävmaskiner och annat hårt elände, men samtidigt gjorde att sikten blev sämre än i tvåhyttslok. Och utseendet är verkligen ett annat än Mx/My! T43/44 tycker jag "håller" ännu, medan Mx/My känns gamla. (Inget ont om dem, eller deras underhåll, jag bara syftar på utseendet)

Vi hade ju samma "tänk" med mitthytt i en del ellok för växling och lättare linjedrift, där Hg väl är rätt "lik" T43 (1 m kortare, 8 ton lättare, 25% starkare, något lägre STH), och 15 år före T43. Skulle varit kul att se hur egenskaperna hade varit för en "Hh" med boogie-teknik från 60/70-talet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •