Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Än rullar lynetterna!

Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    feb 2018

Än rullar lynetterna!

Ännu kan man åka Lynetter i Danmark, på Lemvigbanen. Detta måste ju upplevas och fotograferas, vilket jag gjorde med början i Vemb, den 12 juli.

Här ansluter den till Den vestjyske længdebane, som just här också trafikeras av Midtjyske Jernbaner, fast med modernare Desiro-motorvagnar.

Ett tåg från Lemvig alldeles utanför Vemb.

Vid Balleby på norra banan.

Ibland kan det dyka upp moderna hemskheter även här, även om det inte är särskilt ofta. Här inne på Lemvig station.

Inne på stationen står även en modell av de batteritåg som skall ersätta Lynetterna. 2024 skall de vara i drift.

Och se, en MZ har kommit! Det kan bara betyda en sak...

...dags för veckans godståg till Cheminova i Rønland. Växeln omlagd, spårspärren nere och bilisterna på väg 180 får snällt vänta.

Det blir en del växling inne på området.

Det blev ett nätt litet godståg som här syns i strandlandskapet strax söder om Vrist.

Lemvig är lite som Nora, två linjer in från var sitt håll så man måste in och vända på stationen.

Till sist bär det av mot Vemb.

Nu är det den 14 juli, söder om Vrist. På andra sidan vallen ligger havet.

Möte i Lemvig.

Norra slutstationen Thyborøn. Avstängt hamnspår till vänster.

Lokföraren jag pratade med här verkade i alla fall inte sörja de gamla motorvagnarna utan såg fram mot de nya...

Vid Houe kirke.

Avslutningsvis en bild från Nejrup. Passa på och njut av klassiska Y-tog medans tiden finns!

SJK-medlem Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Än rullar lynetterna!

Tack för ett intressant bildreportage!

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Roy Mårtensson Visa inlägg

Ännu kan man åka Lynetter i Danmark, på Lemvigbanen. Detta måste ju upplevas och fotograferas, vilket jag gjorde med början i Vemb, den 12 juli.

Här ansluter den till Den vestjyske længdebane, som just här också trafikeras av Midtjyske Jernbaner, fast med modernare Desiro-motorvagnar.

Ett tåg från Lemvig alldeles utanför Vemb.

Vid Balleby på norra banan.

Ibland kan det dyka upp moderna hemskheter även här, även om det inte är särskilt ofta. Här inne på Lemvig station.

Inne på stationen står även en modell av de batteritåg som skall ersätta Lynetterna. 2024 skall de vara i drift.

Och se, en MZ har kommit! Det kan bara betyda en sak...

...dags för veckans godståg till Cheminova i Rønland. Växeln omlagd, spårspärren nere och bilisterna på väg 180 får snällt vänta.

Det blir en del växling inne på området.

Det blev ett nätt litet godståg som här syns i strandlandskapet strax söder om Vrist.

Lemvig är lite som Nora, två linjer in från var sitt håll så man måste in och vända på stationen.

Till sist bär det av mot Vemb.

Nu är det den 14 juli, söder om Vrist. På andra sidan vallen ligger havet.

Möte i Lemvig.

Norra slutstationen Thyborøn. Avstängt hamnspår till vänster.

Lokföraren jag pratade med här verkade i alla fall inte sörja de gamla motorvagnarna utan såg fram mot de nya...

Vid Houe kirke.

Avslutningsvis en bild från Nejrup. Passa på och njut av klassiska Y-tog medans tiden finns!
    Trevligt att få ta del av. Vad det för liten mackapär till höger om Mz-loket på bilden inifrån industriområdet ? En järnvägsgocart ??

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Trevligt att få ta del av. Vad det för liten mackapär till höger om Mz-loket på bilden inifrån industriområdet ? En järnvägsgocart ??

Det är en så kallad Köf. Det är en liten lågbyggd lokomotor av tysk typ. Just den som syns på bilden är begagnad från Tyskland.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det är en så kallad Köf. Det är en liten lågbyggd lokomotor av tysk typ. Just den som syns på bilden är begagnad från Tyskland.
    Ser smått frän ut. Men den pallar väl inte jättemycket i kroken ? Ser väldigt lätt ut.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Ser smått frän ut. Men den pallar väl inte jättemycket i kroken ? Ser väldigt lätt ut.

De är byggda för att växla på bangårdar. De är tänkta att växla enstaka vagnar i taget och inte långa tunga tågsätt. De har fått sitt lite speciella utseende genom at hytten är lågbyggd. Detta har fördelen att det då blir lättare för personalen att kliva in och ur hytten på bangårdarna.

Ett fåtal har faktiskt funnits även i Sverige, men ingen har tillhört SJ. De hade faktiskt fungerat lika bra även i Sverige om nu SJ hade intresse för dessa, men i Sverige fanns Lambert Bjurström istället och får ses som en konkurrent som helt enkelt såg till att inte släppa in Köf i någon större omfattning på svensk marknad.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Medlem
    feb 2018

De är byggda för att växla på bangårdar. De är tänkta att växla enstaka vagnar i taget och inte långa tunga tågsätt. De har fått sitt lite speciella utseende genom at hytten är lågbyggd. Detta har fördelen att det då blir lättare för personalen att kliva in och ur hytten på bangårdarna.

Ett fåtal har faktiskt funnits även i Sverige, men ingen har tillhört SJ. De hade faktiskt fungerat lika bra även i Sverige om nu SJ hade intresse för dessa, men i Sverige fanns Lambert Bjurström istället och får ses som en konkurrent som helt enkelt såg till att inte släppa in Köf i någon större omfattning på svensk marknad.
    Tack för trevlig kuriosa !

Passagerare
    Medlem
    maj 2022

Tack för mycket trevligt reportage.

Mvh

Christian

Intressant, detta visste jag inte om.
    Trodde Lynetter var borta sedan länge.
    Då är det bara Nästa år och 2024 kvar då. Bäst att åka medan det finns något intressant kvar.

https://www.tvmidtvest.dk/lemvig/dan...jylland-i-2024

https://www.midttrafik.dk/koreplaner...ske-jernbaner/

/Bussmicke
    www.bussmicke.se

Senast redigerat av Bussmicke den 2022-08-15 klockan 07:31:17.

Medlem
    sep 2017

Angående Lynetter så är det en sak som jag märkt att många inte tänker på, nämligen att de faktiskt byggdes i fyra olika varianter.

En version är den som syns på de här bilderna. Det är motorvagnar med en hytt. De kopplas då ihop med manövervagn och många gånger går det också mellanvagn i tågsätten. I hyttänden har de skruvkoppel och buffertar för att kunna kopplas ihop med fordon som vanligtvis annars går i loktåg.

Sedan byggdes en version med två hytter. Dessa är alltså byggda för att gå som ensam motorvagn och utan släp. Även här fanns det med skruvkoppel och buffertar.

Det fanns också en variant som såg ut som på bilderna bortsett från kopplen. Alltså inga skruvkoppel och buffertar utan istället försedda med scharfenbergskoppel.

Och så fanns det också då en tvåhyttsvariant med scharfenbergskoppel.

Olika banor valde olika lösningar. För min del tyckte jag alltid att de som hade scharfenbergskoppel var snyggare än de som hade buffertar. Det såg smäckrare ut helt enkelt. Och sedan mer typiskt ut för lätta motorvagnar av denna sort. Med scharfenbergskoppel ser de också mer ut som en uppföljare till de svenska X9-tågen.

Никлас Быгдестам

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Angående Lynetter så är det en sak som jag märkt att många inte tänker på, nämligen att de faktiskt byggdes i fyra olika varianter.

En version är den som syns på de här bilderna. Det är motorvagnar med en hytt. De kopplas då ihop med manövervagn och många gånger går det också mellanvagn i tågsätten. I hyttänden har de skruvkoppel och buffertar för att kunna kopplas ihop med fordon som vanligtvis annars går i loktåg.

Sedan byggdes en version med två hytter. Dessa är alltså byggda för att gå som ensam motorvagn och utan släp. Även här fanns det med skruvkoppel och buffertar.

Det fanns också en variant som såg ut som på bilderna bortsett från kopplen. Alltså inga skruvkoppel och buffertar utan istället försedda med scharfenbergskoppel.

Olika banor valde olika lösningar. För min del tyckte jag alltid att de som hade scharfenbergskoppel var snyggare än de som hade buffertar. Det såg smäckrare ut helt enkelt. Och sedan mer typiskt ut för lätta motorvagnar av denna sort. Med scharfenbergskoppel ser de också mer ut som en uppföljare till de svenska X9-tågen.
    Det var DSB som hade mellanvagnar till sina Lynetter och kunde så köra 4-vagnståg på,Lille Nord (Hillerød-Helsingør)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Mycket trevligt reportage.
    Är MZ enmansbetjänad,eller finns det en lokförare med också förrutom växlaren på fotsteget?/Ulf

SJK-medlem Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det var DSB som hade mellanvagnar till sina Lynetter och kunde så köra 4-vagnståg på,Lille Nord (Hillerød-Helsingør)
    Det fanns mellanvagnar på fler banor, t ex Lollandsbanen.

Riktigt trevliga och fina bilder! Dit måste man hinna åka nästa år

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Mycket trevligt reportage.
    Är MZ enmansbetjänad,eller finns det en lokförare med också förrutom växlaren på fotsteget?/Ulf
    Ser ut att vara nån som kikar ut genom fönstret där bak på loket

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

De är byggda för att växla på bangårdar.
    Det hindrade tyska Köf dock inte att dra persontåg i Tyskland. Bilder bl.a. här. Godståg på bibanor var inte ovanliga heller.

Tack för bildreportaget!
    Fint att du fångade godstoget,Roy.

Viele Grüße
    Sören

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Riktigt trevliga och fina bilder! Dit måste man hinna åka nästa år

Ser ut att vara nån som kikar ut genom fönstret där bak på loket
    Tänk vad du ser bra/Ulf

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Det fanns mellanvagnar på fler banor, t ex Lollandsbanen.

Ja. det där beställde ägarna efter sina egna önskemål. En del körde bara med ändvagnar och andra hade även mellanvagnar. Motorvagn hade litt YM, manövervagn litt YS och mellanvagn litt YP.

Om man hade ett tågsätt där det även ingick mellanvagn och dessutom hade scharfenbergskoppel i ändarna, så påminde tåget faktiskt en hel del om ett svenskt X9-tåg. Fast dieseldrivet då förstås

Senast redigerat av Niklas Bygdestam den 2022-08-15 klockan 23:15:03.
    Никлас Быгдестам

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Om man hade ett tågsätt där det även ingick mellanvagn och dessutom hade scharfenbergskoppel i ändarna, så påminde tåget faktiskt en hel del om ett svenskt X9-tåg. Fast dieseldrivet då förstås
    Ja en diesel X9 kanske. Och resenärerna sörjer nog inte Lynnetterna särskilt, lika lite som X9 saknas.
    Lite skakiga skrammelburkar med svaga motorer och lynnetterna har sth 80km/h . Vilket väl räckte för små avstånd på lokalbanorna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, det er en af VLTJ´s 2 tidligere DSB Køf som er bygget af Frichs i Århus.

Mvh Jørgen

SJK-medlem Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

En tumregel var, att lynetterna i Jylland hade/har normala stöt- och draginrättningar, medan de i öst hade automatkoppel.

Undantaget var OHJ-HTJ, med normala stöt- o drag istf automatkoppel. En gång för kanske 40 år sedan åkte jag från Slagelse vid åttatiden en morgon, med lynett och tillkopplad godsvagn.

Hemstation: Triangeln

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •