Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lågt hängande frukter - Ändrade bromstabeller för godståg- Konsekvenser?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Lågt hängande frukter - Ändrade bromstabeller för godståg- Konsekvenser?

Jag hittade detta pressmeddelande från Green Cargo, som beskriver hur man genom att för några miljoner ändra bromstabeller kan få nästan alla godståg på Södra stambanan att gå i 120 km/h, vilket är bra för både godstrafiken (färre stopp i skogen, snabbare transport) och övrig trafik (alla tåg håller jämnare fart) plus att man inte behöver investera hundratals miljoner i långa förbigångsspår om man vill köra långa tåg för de rullar på mycket fortare. Allt detta enligt pressmeddelandet.

Jag blir ju nyfiken på vad man förlorar och hur förare kan kompensera så att förlusten inte märks. Det stod något om att man tar bort mjukare körning.
    Jag har inte hittat någon annan beskrivning av detta när jag googlat, men någon kanske vet vad som finns, eller kan förklara vad man förlorar, och kanske också varför man inte kommit på eller gjort detta tidigare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lågt hängande frukter - Ändrade bromstabeller för godståg- Konsekvenser?

Man påbörjade ett liknande arbete runt 2004, men någon satte stopp för det då ERTMS sades vara nära förestående och att det skulla lösa problemet. ERTMS kom dock aldrig och trots att branschen efterfrågat förändringen under lång tid har man tyvärr väntat tills nu med att göra det på allvar.

Förutom att det kommer krävas en viss anpassning, t ex flytta signaler på några platser sker det största förändringen i att man minskar de sk förvarningstiderna i ATC-systemet. Ponera följande exempel.

Föraren kör ett tåg och närmar sig en signal i stopp. Försten sätter sig med armarna i kors och låter tåget rusa framåt mot signalen. 13 sekunder innan ATC-systemet griper in med sk systembroms ges en förvarning till föraren att det börjar bli daga att bromsa. Om föraren ignorerar denna förvarning ges en ny när det återstår 8 sekunder innan automatisk bromsning. Ytterligare en förvarning ges 3 sekunder innan bromsingrepp och har föraren inte bromsat själv så utlöser ATC-systemet broms och tåget kommer att fullbromsa till stopp och stanna strax före signalen (oftast i alla fall).

Genom att kapa bort hela eller en del av dessa förvarningsintervall så kan man höja hastigheten på tåget. Konsekvensen blir att föraren inte kommer att få någon förvarning 13 sekunder innan bromsingrepp utan kanske i bästa fall får 2-3 sekunder på sig att reagera. Detta kan förstås motverkas genom att varaa extra vaksam på signalbildet längre fram på spåret när tåget ska gå in för möte eller förbigångar på driftplatser. Linjekörningen kommer inte påverkas då den aktuella sträckan är utrustad med sk genomsignalering vilket ger föraren restriktiva besked långt i förväg. Dock på sk avvikande huvudspår på driftplatser kan man råka ut för korta förvarningstider i ATC-systemet. Man kan t o m tänka sig att helt ta bort förvarningstiderna. Som förare måste man då vara extra vaksam eftersom att risken finns att man kommer direkt in i ATC-systemets bromsintervall och då tar det tvärstopp.

Det finns dock inga säkerhetsmässaiga risker med detta utan det är fullt möjligt, men kanske inte helt optimalt alla gånger.

En annan konsekvens blir att den sk ”mjuka övervakningen” som finns i ATC-systemet ej kommer att kunna användas.
    Den används ibland vid halka och under körningar med nattåg, då man i händelse av automatiskt bromsingrepp inte vill att bromsen går till med full kraft. Detta kräver dock att man har tillgång till längre förvarningstider än de nya bromsprocenttabellerna har utrymme för.

Jag tror att man som förare kommer uppleva allt detta som mycket mindre dramatiskt än det kan låta.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bloodonthetraxx Visa inlägg
    Jag tror att man som förare kommer uppleva allt detta som mycket mindre dramatiskt än det kan låta.
    Tack för en bra beskrivning, den besvarade just de saker jag undrade över.

Tolkar jag rätt att en förare bara behöver vara lika vaksam som man behövde vara innan ATC, men inte mera, om föraren vill (vilket säkert alla vill) undvika att ATC-n bromsar.
    Och nattågsföraren ser väl själv till att köra mjukt, i synnerhet vid stationer där tåget skall stanna eller ha möte, eller när försignaler visar på något extra.

Det nämndes vissa sträckor bara, men är det bara smärre arbeten som behövs på alla andra sträckor också för att kunna höja hastigheten där också?

För resultatet låter ju enormt bra, med jämnare fart på sträckorna, och snabbare godstransporter, och chans att man kan förlänga tåg utan att behöva tänka på längden på förbigångsspår är, eftersom förbigång troligen inte behövs så ofta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En ouppmärksam förare får idag hjälp via ATC-systemet genom förvarning 13 sek innan ingrepp. Samma förare kommer att få det lite problematiskt under stundom då denna inte kommer upptäcka sitt misstag förrän det är för sent, dvs då ATC redan börjat bromsa. Så en skärpt uppmärksamthet är på sin plats.

De aktuella sträckorna är södra stambanan följt av västkustbanan. Andra banor är inte aktuella. Troligtvis för att de fysiska ingreppet i signalanläggning skulle bli allt för kostsamma.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •