Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 107

Ämne: Stora kapacitetsproblem på SSB

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Stora kapacitetsproblem på SSB

Postvagnens skribenter är i de flesta fall helt överens om att SSB har stora kapacitetsproblem i form av fullbokade tåg. Det har tidigare diskuterats om saken men i vissa fall har tråden spårat ur och man har gått ifrån själva frågan. Jag kan i skrivande stund konstatera att den som måste upp till Stockholm för en blixtvisit i helgen får vara beredd på att ta bilen alternativt flyga. Frågan är vad man kan göra åt problemet. En skribent föreslog en avbokningsbonus, något som jag absolut gillar. Jag är nämligen helt övertygad om att många som köpt en icke avbokningsbar biljett och som måste avstå från att resa helt enkelt inte avbokar pga att denna inte får något tillbaka ändå.

Men vad har vi för fler alternativ? Fler tåg kanske någon tycker, jo det är ju också ett bra förslag om det inte hade varit för den där lilla detaljen att SSB är fullproppad. Det finns helt enkelt behov av halvtimmes trafik mellan Malmö och Stockholm under vissa tider på helgerna trots att vi har både Snälltåget och SJ som kör. Detta är visserligen glädjande att folk vill åka så mycket tåg men behovet är så mycket större än vad det får plats med på spåren.

Så hur löser man det kortsiktigt i avvaktan på fler spår och annan infrastruktur? Avbokningsbonus är mitt förslag och som jag faktiskt tror hade hjälpt en del. Vad har vi mer vi kan göra kortsiktigt? Finns det X2 tillräckligt att man skulle kunna köra några avgångar i mult? Finns det fler sittvagnar, liggvagnar eller sovvagnar som SJ hade kunnat koppla in i sitt nattåg? Snälltåget kanske också hade kunnat koppla in fler vagnar i sina dagtåg? Finns det tillräckligt med liggvagnar hos Snälltåget att de hade kunnat börja köra nattåg mellan Malmö och Stockholm under veckosluten?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Stora kapacitetsproblem på SSB

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Postvagnens skribenter är i de flesta fall helt överens om att SSB har stora kapacitetsproblem i form av fullbokade tåg. Det har tidigare diskuterats om saken men i vissa fall har tråden spårat ur och man har gått ifrån själva frågan. Jag kan i skrivande stund konstatera att den som måste upp till Stockholm för en blixtvisit i helgen får vara beredd på att ta bilen alternativt flyga. Frågan är vad man kan göra åt problemet. En skribent föreslog en avbokningsbonus, något som jag absolut gillar. Jag är nämligen helt övertygad om att många som köpt en icke avbokningsbar biljett och som måste avstå från att resa helt enkelt inte avbokar pga att denna inte får något tillbaka ändå.

Men vad har vi för fler alternativ? Fler tåg kanske någon tycker, jo det är ju också ett bra förslag om det inte hade varit för den där lilla detaljen att SSB är fullproppad. Det finns helt enkelt behov av halvtimmes trafik mellan Malmö och Stockholm under vissa tider på helgerna trots att vi har både Snälltåget och SJ som kör. Detta är visserligen glädjande att folk vill åka så mycket tåg men behovet är så mycket större än vad det får plats med på spåren.

Så hur löser man det kortsiktigt i avvaktan på fler spår och annan infrastruktur? Avbokningsbonus är mitt förslag och som jag faktiskt tror hade hjälpt en del. Vad har vi mer vi kan göra kortsiktigt? Finns det X2 tillräckligt att man skulle kunna köra några avgångar i mult? Finns det fler sittvagnar, liggvagnar eller sovvagnar som SJ hade kunnat koppla in i sitt nattåg? Snälltåget kanske också hade kunnat koppla in fler vagnar i sina dagtåg? Finns det tillräckligt med liggvagnar hos Snälltåget att de hade kunnat börja köra nattåg mellan Malmö och Stockholm under veckosluten?
    En modifierad reseplanerare som hittar andra alternativ som inte är fullbokade utan filtrerande och annat trixande (t.ex. snabbtåg en delsträcka sedan regionaltåg, eller bara regionaltåg, eller resa via annan ort).

Det saknas också ett regionaltågskoncept mellan Linköping och Alvesta, det skulle också kunna avlasta fjärrtåg från resenärer som reser kortare sträckor samt ge alternativ för den som vill "hoppa" sig fram med regionaltåg. Kräver kanske nya fordon, men en liten rationalisering vore att JLT o Östgötatrafiken kom över en om att köra genomgående Mjölby-Nässjö istället för att mötas i Tranås.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    En modifierad reseplanerare som hittar andra alternativ som inte är fullbokade utan filtrerande och annat trixande (t.ex. snabbtåg en delsträcka sedan regionaltåg, eller bara regionaltåg, eller resa via annan ort).

Det saknas också ett regionaltågskoncept mellan Linköping och Alvesta, det skulle också kunna avlasta fjärrtåg från resenärer som reser kortare sträckor samt ge alternativ för den som vill "hoppa" sig fram med regionaltåg. Kräver kanske nya fordon, men en liten rationalisering vore att JLT o Östgötatrafiken kom över en om att köra genomgående Mjölby-Nässjö istället för att mötas i Tranås.
    Idag åker bortåt 100 ungdomar buss från Stockholm till Lund efter att ha åkt nattåg från Övre Norland. När nattåget (pga. banarbete?) väl blev bokningsbart fanns inga anslutande platser kvar på SSB.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg

Det sägs ju vara personalbrist, annars hade man kunnat sätta in längre och fler tåg på sträckan.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-08-13 klockan 06:33:08.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Annars kan man åka Stockholm-Malmö via Göteborg, där finns normalt plats på dels SJ snabbtåg med byte, eller MTR/Flixtrain till Göteborg och Öresundståg.
    Denna väg verkar inte dyka upp i SJ:s planerare om man inte väljer via Göteborg.
    Och SJ snabbtåg Stockholm-Göteborg är för imorgon söndag rätt utsålda, MTR/Flixtrain omnämns inte. De har plats.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Annars kan man åka Stockholm-Malmö via Göteborg, där finns normalt plats på dels SJ snabbtåg med byte, eller MTR/Flixtrain till Göteborg och Öresundståg.
    Denna väg verkar inte dyka upp i SJ:s planerare om man inte väljer via Göteborg.
    Och SJ snabbtåg Stockholm-Göteborg är för imorgon söndag rätt utsålda, MTR/Flixtrain omnämns inte. De har plats.
    På rätt spår. Om det inte är brist på personal och fordon utan "verklig" kapacitetsbrist, återstår endast att använda befintliga alternativa vägar, så fort som möjligt och alltså inte bara för omledning. Det betyder upprustning och underhåll av de alternativa vägarna. De gör man genom omfördela resurser och förmodligen måste nya också sättas in. Samtidigt kan man lägga ner kostsamma höghastighetsprojekt och frigöra resurser. Därmed inte sagt att man inte skall köra fort på järnväg, tvärtom. Men det kan man uppenbarligen göra genom anpassade åtgärder, t ex av plankorsningar och genom kurvrättningar m m. Mellan Linköping och Alvesta finns t ex redan en alternativ väg, som innebär åtgärder som nämnts och dessutom för viss sträcka förbättring enligt tidigare och övergång från smalspår till normalspår.

Jag hör redan protesterna i PV, om hur omöjligt det är p g a alla problem och kostnader. Är det billigare och mindre problem att bygga höghastighetsbanor? Jag vet inte. Men tänk så här om problemet. Istället för att tåg går i systemet, rinner det vatten i samma system i ledningar. Ledningarna SSB och VSB är så trånga, att man inte får igenom mer vatten. Då är det mycket naturligt att man öppnar kranarna till de alternativa ledningarna och vips minskar trycket i SSB och VSB och vi får istället vattengenomströmmning i de alternativa ledningarna. Man kan säga att istället för att bygga helt nya ledningar, så bör man först utnyttja och underhålla befintliga. Helt i överensstämmelse med Trafikverkets grundläggande princip. Kanske hade man tillämpat den också i praktiken, om inte politikerna hade distraherat dem med höghastighetsprojekten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att åka via Göteborg är nog inte heller så lyckat även om Öresundstågen aldrig blir utsålda på pappret.....Åkte själv i går 11.40 från Göteborg till Falkenberg och det var nog den trångaste resa jag varit med om. Folk stod som packade sillar i alla utrymmen och uppehållen på stationerna blev naturligtvis långa då folk fick tränga sig in uch ut. Inte frågan om att kunna gå till utgången i god tid....Nej lösningen måste vara längre tåg med mera kapacitet och då har ju SJ stora möjligheter om de bara vill genom att de har gott om lok och vagnar som bara står. Personal bör gå att lösa då det räcker med 1 säkerhetsutbildad tågmästare/tåg. Övriga personal jan vara tågvärdar.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Jag tror så här:
    - Mycket av trängseln på SSB beror på att järnvägsföretagen blivit överraskade av återhämtningen efter pandemin, samt att fler ville åka tåg redan 2019. Så, personalbrist förklarar en hel del, och borde vara det som löses först.
    - Såvitt jag förstått är det inte fullt på infrastrukturen. Flix har väl tåglägen i den ursprungliga tågplanen, och har inte SJ haft IC-tåg som de inte kör (och är det något direkt snabbtåg som inte körs). Har SKJB också haft några tåglägen?
    - Jag undrar därför varför järnvägsföretagen prioriterar VSB (både vad gäller personal och fordon). Även om jag har mina aningar: Flix/Hector har bas i Göteborg (men varför sökte de då tåglägen på SSB), SJ vill vara med i konkurrensen på VSB.
    - Att låta uppmuntra resenärer att åka med lokaltåg för att göra en fjärrtågsresa kan inte vara en lösning mer än en akut lösning för den som måste iväg.
    - Att platser avbokas kanske hjälper något, men jag vet inte hur mycket det skulle hjälpa, de platserna kanske är bra att ha för försenade resenärer.
    - SJ har ju i flera år försökt köpa nya kompletterande fordon, vilket förstås ger brist nu. Detta kombinerat med att ett antal X2 är under ombyggnad kan väl också vara en delvis förklaring.
    - Idag är det alltså inte fullt på spåret, men det kan bli. Alltså borde vi satsa på arbetet med nya stambanorna!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Samtidigt kan man lägga ner kostsamma höghastighetsprojekt och frigöra resurser.
    Vilka resurser? Finns väl inga pengar (mer än småpengar) avsatta till nya stambanor? Svårt att fördela om pengar som inte finns. Sedan är nya stambanor ett utmärkt sett att få både mer kapacitet och nya spår för omledning. Dock är detta och det du skrev i ditt inlägg inga kortsiktiga lösningar vilket var det som efterfrågades i trådstarten.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Det sägs ju vara personalbrist, annars hade man kunnat sätta in längre och fler tåg på sträckan.
    Ja, detta måste vara den "enkla" lösningen, eller annorlunda uttryckt: Alla andra förslag till lösning faller på att det saknas personal för att förstärka kapaciteten.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, detta måste vara den "enkla" lösningen, eller annorlunda uttryckt: Alla andra förslag till lösning faller på att det saknas personal för att förstärka kapaciteten.
    Men längre tåg kräver väl ingen extra förare? Tågvärdar kan ju inte vara varken svåra att hitta eller ha överdrivet lång utbildning?!

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Precis som någon tidigare sagt så är min bild att det ofta är tillgängligheten norr om Alvesta som begränsar. Malmö-Alvesta brukar ofta finnas lediga biljetter. Regionaltåg eller en utdragen länstrafikpendel skulle nog kunna avlasta Alvesta-Linköping.

Eftersom jag har årskort så kan jag pussla lite mer än andra. Idag åker jag Malmö-Linköping med X2000, men med tre olika biljetter på samma tåg, olika platser på olika delsträckor. Malmö-Linköping anges annars som slutsålt i appen. Det ska dock sägas att det inte fanns stora möjligheter till sådant här pusslande, pga nästan helt slutsålt Alvesta-Nässjö idag.

Avbokningsbonus kunde säkert vara en idé, men vore det inte enklare att bara sälja en biljettyp från början? Sedan tar man istället ut en omboknings-/avbokningsavgift. Det resulterar nog i lägre snittintäkt per biljett, men samtidigt kan man nog sälja fler biljetter.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Men längre tåg kräver väl ingen extra förare? Tågvärdar kan ju inte vara varken svåra att hitta eller ha överdrivet lång utbildning?!
    Så enkelt är det nog inte.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av AR79 Visa inlägg
    Precis som någon tidigare sagt så är min bild att det ofta är tillgängligheten norr om Alvesta som begränsar. Malmö-Alvesta brukar ofta finnas lediga biljetter. Regionaltåg eller en utdragen länstrafikpendel skulle nog kunna avlasta Alvesta-Linköping.

Eftersom jag har årskort så kan jag pussla lite mer än andra. Idag åker jag Malmö-Linköping med X2000, men med tre olika biljetter på samma tåg, olika platser på olika delsträckor. Malmö-Linköping anges annars som slutsålt i appen. Det ska dock sägas att det inte fanns stora möjligheter till sådant här pusslande, pga nästan helt slutsålt Alvesta-Nässjö idag.

Avbokningsbonus kunde säkert vara en idé, men vore det inte enklare att bara sälja en biljettyp från början? Sedan tar man istället ut en omboknings-/avbokningsavgift. Det resulterar nog i lägre snittintäkt per biljett, men samtidigt kan man nog sälja fler biljetter.
    Här är något som kopplar till vad jag föreslagit innan.

Jag tror att vissa stolar går tomma för att någon bokar Malmö-Linköping på stol 1 och någon bokar Linköping-Stockholm på stol 2. Sen går en av de tomma om man inte lyckas matcha med andra.

Just den matchningen skulle SJ kunna göra genom att göra så att man får sin plats först ett dygn innan avgång. Sen får man betala extra om man vill välja sin plats. Lite som flygen gör.

Sen i övrigt tror jag inte SJ vill köra loktågen på sommar för att inte svärta ner sitt varumärke. Vagnarna saknar ju AC och jag tror inte det vore acceptabelt en dag som denna. SJ får starta ett lågprisbolag. SJ Basic eller SJ Eldorado eller liknande. Eller köpa Snälltåget och för över vagnarna dit!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Folk säger det ja, allt verkar omöjligt i detta land.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Folk säger det ja, allt verkar omöjligt i detta land.
    ”I detta land”

Ja det är bara Sverige som har problem inom resebranschen i sommar!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Sen i övrigt tror jag inte SJ vill köra loktågen på sommar för att inte svärta ner sitt varumärke. Vagnarna saknar ju AC och jag tror inte det vore acceptabelt en dag som denna. SJ får starta ett lågprisbolag. SJ Basic eller SJ Eldorado eller liknande. Eller köpa Snälltåget och för över vagnarna dit!
    På Kust till kust-banan kör SJ loktåg.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Jag tror att vissa stolar går tomma för att någon bokar Malmö-Linköping på stol 1 och någon bokar Linköping-Stockholm på stol 2. Sen går en av de tomma om man inte lyckas matcha med andra.

Just den matchningen skulle SJ kunna göra genom att göra så att man får sin plats först ett dygn innan avgång. Sen får man betala extra om man vill välja sin plats. Lite som flygen gör.

Det nuvarande platsbokningssystemet är suveränt på att hålla stolen varm. Är plats 1 bokad Malmö-Linköping så prioriterar systemet den för resor Linköping-Stockholm. För kanske 7-8 år sedan gjorde jag en djupstudie av tåg fullbokade i ändpunkt för att se om delsträckepussel var möjligt. Jag tror det var mindre än 5% av de fullbokade tågen där man hade kunnat sälja ett par platser till med delsträckesök. Kalkylen var solklart negativt - den lilla intäkten skulle inte täcka kostnaderna för att utveckla en lösning.

I dag skulle det vara lite fler tåg där man skulle kunna pussla - platskartan (som få använder) gör att det förekommer något fler fall med pusslingsbara tåg.

Betydligt lönsammare och som skulle ge betydligt mer kapacitet tror jag är att göra alla biljetter ombokningsbara mot avgift. Men jag är ensam om den tron bland mina kollegor…

SJK-medlem Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg

Betydligt lönsammare och som skulle ge betydligt mer kapacitet tror jag är att göra alla biljetter ombokningsbara mot avgift. Men jag är ensam om den tron bland mina kollegor…
    Är det inte så det för en Prio-resenär är ren förlust att boka av en "ej avbokbar" tiljett? Det ända som händer är att man går miste om Prio-poängen. Ett tag fanns åtminstone en avbokningsbonus i form av ett antal Prio-poäng, men senast jag bokade av en sådan hade denna bonus försvunnit, och jag fick inte heller poäng för den ej genomförda resan. Detta är ett bra tag sedan, och ledde till att jag inte försökte igen, så jag vet inte säkert hur det fungerar nu.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Jag förmodar att SJ tillämpar visa strategier för att minska problemet med ineffektivt nyttjande av stolar. De åstadkommer detta genom att ge resenären ett förslag till sittplats som är så eknomiskt förmånligt för företaget som möjligt. Därmed har SJ uppnått att de enklaste alternativet för resenären är att välja de bästa alternativet för företaget. För de som inte accepterar SJs förslag ger dock bokningssystemet resenären alternativet att aktivt välja en annan sittplats utifrån en given lista.

Hälsningar
    Axel L

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •