Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Rakare spår Karlstad - Grums?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Rakare spår Karlstad - Grums?

Sträckan Karlstad - Kil säg ibland vara Sveriges mest trafikerade enkelspår. Om det verkligen är det eller inte spelar mindre roll, men det är iaf väldigt mycket trafik för att vara ett enkelspår.

Den enkla lösningen vore att bygga ut det till dubbelspår, men jag funderade lite på om en ny enkelspårig järnväg Karlstad - Vålberg i princip längs E18 skulle lösa trängseln tillräckligt bra samtidigt som tågen mot Säffle/Åmål/Göteborg skulle få en kortare sträcka. Det kanske till och med skulle gå att pressa ner restiden till nära två timmar Karlstad - Göteborg.

Dagens 356, som jag åkte med tog 2h32min varav 24 minuter var stillastående på stationer, så det är inte jättemycket som behöver kapas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rakare spår Karlstad - Grums?

Bra idé, då kan tåget stanna på fler stationer än idag.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg

Den enkla lösningen vore att bygga ut det till dubbelspår, men jag funderade lite på om en ny enkelspårig järnväg Karlstad - Vålberg i princip längs E18 skulle lösa trängseln tillräckligt bra samtidigt som tågen mot Säffle/Åmål/Göteborg skulle få en kortare sträcka. Det kanske till och med skulle gå att pressa ner restiden till nära två timmar Karlstad - Göteborg.
    .
    Tanken på bana Karlstad - Vålberg är gammal. Från början kallades förslaget 'Vålbergskurvan' tills man kom på att 'Vålbergsrakan' var ett bättre namn. Det har ritats förslag på sträckningar men det är nu flera år sedan som frågan har varit het. Nu har man man mera varit inne på dubbelspår mellan Karlstad och Kil i första hand.

Av en slump kom jag att hamna vid samma lunchbord som Kils dåvarande kommunalråd för en sådär 30 år sedan. Denne var inte alls pigg på ett rakare spår mot Göteborg som inte passerade Kil.....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, varje resa från Karlstad mot Göteborg inleds ju med ett par mils färd i motsatt riktning (norrut, ungefär). Det är många extra timmar per år på fordon, personal och för frekventa resenärer...

Karlstadsbor i de västra stadsdelarna kan tjäna tid (och bekvämlighet) på att ta bilen till Grums. Där finns bra parkering, nära plattform.

Åt motsatt håll så är man hemma tidigare, eller ungefär samtidigt som tåget rullar in på Karlstad C.
    Det gäller bara att välja tåg så att de har uppehåll i Grums, men det har de flesta.

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Tanken på bana Karlstad - Vålberg är gammal. Från början kallades förslaget 'Vålbergskurvan' tills man kom på att 'Vålbergsrakan' var ett bättre namn. Det har ritats förslag på sträckningar men det är nu flera år sedan som frågan har varit het. Nu har man man mera varit inne på dubbelspår mellan Karlstad och Kil i första hand.

Av en slump kom jag att hamna vid samma lunchbord som Kils dåvarande kommunalråd för en sådär 30 år sedan. Denne var inte alls pigg på ett rakare spår mot Göteborg som inte passerade Kil.....
    Vas var Vålbergssvängen då för förslag som diskuterades för 25-30 år sedan?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Berggren Visa inlägg
    Vas var Vålbergssvängen då för förslag som diskuterades för 25-30 år sedan?
    Helt rätt 'Vålbergssvängen' och inte 'Vålbergskurvan'. Minnet drar iväg lite vid stigande ålder..... Tack Peter!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke Carlsson Visa inlägg
    Det gäller bara att välja tåg så att de har uppehåll i Grums, men det har de flesta.
    Ja, det är ju bara några Tågab-tåg som inte stannar i Grums. Bl.a. 7010 som går idag och som blåser på sträckan upp mot Dalarna rätt bra som en modern 'GDG-express'. Dock är slutmålet Mora och det framförs med X10 i stället för X8!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

...
    .
    Det var t o m så att den kallades för "Vålbergssvängen" innan den fick heta "Vålbergsrakan".
    (Låter som en trevlig utflykt; Vi tar en sväng...)

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Vålbergsrakan var väl till och med i den nationella planen någon gång? Fast sen måste den ha halkat ut.

Karlstads kommun har i alla fall kvar ett par järnvägsreservat för en framtida sträckning där som, till vissas förtret, hindrar exploatering där. https://www.nwt.se/2021/10/05/jarnva...stora-omraden/

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg
    Vålbergsrakan var väl till och med i den nationella planen någon gång? Fast sen måste den ha halkat ut.

Karlstads kommun har i alla fall kvar ett par järnvägsreservat för en framtida sträckning där som, till vissas förtret, hindrar exploatering där. https://www.nwt.se/2021/10/05/jarnva...stora-omraden/
    Jag känner igen min tidigare arbetskollega på bilden. Han var med i ett liknande reportage ett antal år tidigare också om samma sak. Denna artikel är daterad 21-10-05 så jag antar att det är ny liknande artikel flera år senare. Det säger också en del om problemet. Vålbergsrakan har varit på tal i många år och Karlstad kommun har sedan länge ritat på ett par alternativa sträckningar. Inget händer men planerna finns kvar i några alternativ för att kanske genomföras om ett antal år eller så blir det inget. Kan ju då förstå de som äger mark som används och har byggnader där de föreslagna sträckningarna finns. Min f.d. kollega har sin bostad här och det är också en hästgård med flera byggnader och betes-/åkermark runt omkring. (På bilden i låsta artikeln som syns pågår ändå något slags grävarbete vad det verkar!)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Redan när jag började vid järnvägen 1981 pratades det om att man skulle bygga en "rak" bana till Karlstad.....Men det är nog bättre att lägga pengarna på att färdigställa dubbelspår Karlstad-Kil då det också skulle förbättra Norgetrafiken.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Redan när jag började vid järnvägen 1981 pratades det om att man skulle bygga en "rak" bana till Karlstad.....Men det är nog bättre att lägga pengarna på att färdigställa dubbelspår Karlstad-Kil då det också skulle förbättra Norgetrafiken.
    Den skulle ju förbättras även av ett spår direkt Karlstad - Grums då en hel del tåg skulle försvinna från sträckan Karlstad - Kil.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Sträckan Karlstad - Kil säg ibland vara Sveriges mest trafikerade enkelspår. Om det verkligen är det eller inte spelar mindre roll, men det är iaf väldigt mycket trafik för att vara ett enkelspår.

Dagens 356, som jag åkte med tog 2h32min varav 24 minuter var stillastående på stationer, så det är inte jättemycket som behöver kapas.
    Det finns ett annat projekt kallat Stockholm Oslo 2.55 dvs tåg stockholm Oslo på 2 tim 55 min, i detta projekt ingår utbyggnad till dubbelspår Kristinehamn-Karlstad-Kil-Arvika
    Om detta blir av faller projektet med genvägen

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Det finns ett annat projekt kallat Stockholm Oslo 2.55 dvs tåg stockholm Oslo på 2 tim 55 min, i detta projekt ingår utbyggnad till dubbelspår Kristinehamn-Karlstad-Kil-Arvika
    Om detta blir av faller projektet med genvägen
    Varför faller det i så fall? För behovet av snabbare resa Karlstad-Grums löses väl inte säkert av dubbelspår till Kil, det kan ju bli trångt på den biten om det går många snabba tåg till Oslo.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •