Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Nya Viskadalsbanan - för tyst?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Nya Viskadalsbanan - för tyst?

Råkade snubbla på detta lilla reportage i Radio Sjuhärad.

Jag förstår om någon på Trafikverket tycker det är tröstlöst att bygga om spåren, när tågen blir för tysta.
    Sen förstår jag inte hur ett staket skulle byggas, det nämns några, och framförallt av vem, tomtägare eller staten.
    Eller tänker hon spärra vägövergångarna med staket, det vore kanske en idé för att kunna höja hastigheten?

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nya Viskadalsbanan - för tyst?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Jag förstår om någon på Trafikverket tycker det är tröstlöst att bygga om spåren, när tågen blir för tysta.
    Sen förstår jag inte hur ett staket skulle byggas, det nämns några, och framförallt av vem, tomtägare eller staten.
    Eller tänker hon spärra vägövergångarna med staket, det vore kanske en idé för att kunna höja hastigheten?
    Självklart måste Trafikverket omedelbart agera:
    "Halv 40 och stopp på halva siktsträckan" så är risken rejält minimerad, för mobiler och hörlurar på hög nivå, för bilister i Sjuhärad.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Självklart måste Trafikverket omedelbart agera:
    "Halv 40 och stopp på halva siktsträckan" så är risken rejält minimerad, för mobiler och hörlurar på hög nivå, för bilister i Sjuhärad.
    Brukar man inte tuta för osignalerade korsningar?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag har hittat huset på bilden i reportaget.

https://www.google.se/maps/@57.37517...7i16384!8i8192

Det verkar som om övergången vid huset har stängts och att en väg finns till riksvägen som mynnar på andra sidan dess plankorsning.
    Då blir det ingen osignalerad övergång just där, och inget behov av att tuta.
    Nu när hon anmält till media kanske man får sätta upp en skylt som får tågen att tuta?
    En princip är väl att man ska undvika passera järnväg till fots utanför markerad övergång och i så fall se upp.
    Hon oroar sig för barnen.
    Ska man tuta vid varje hus med järnväg bredvid, även utan övergång?

Antingen är tågen för bullriga eller så är de för tysta. Aldrig att alla är nöjda.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sedan nämns det om man lyssnar på reportaget att Trafikverkets projektledare säger
    att det finns kortsiktiga planer på plankorsningsåtgärder på Viskadalsbanan.

De väntar bland annat på beslut hos Lantmäteriet, som är känt som långsamma, de ska bara fatta beslut och dokumentera.

Hur mycket plankorsningsåtgärder är frågan, och om de ska sätta upp stängsel längs spåret för enstaka bostadshus på landsbygden är kanske tveksamt.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-08-12 klockan 07:26:30.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Sedan nämns det om man lyssnar på reportaget att Trafikverkets projektledare säger
    att det finns kortsiktiga planer på plankorsningsåtgärder på Viskadalsbanan.

De väntar bland annat på beslut hos Lantmäteriet, som är känt som långsamma, de ska bara fatta beslut och dokumentera.

Hur mycket plankorsningsåtgärder är frågan, och om de ska sätta upp stängsel längs spåret för enstaka bostadshus på landsbygden är kanske tveksamt.
    Det är inte bara tiden hos Lantmäteriet som spelar in. Först och främst krävs ju en alternativ lösning för de transporter som går över plankorsningen. I ett fall lyfte man en lösning som gick över en annan markägares mark. Denne markägare var ej intresserad av den lösningen då det påverkade deras verksamhet negativt. De andra alternativen var både kostnadsdrivande och gjorde stora intrång i åkermark så de var inte heller superbra.

Jag tror de säkerligen har samma problem på Viskadalsbanan. Det finns ”lätta” lösningar, men de är bara lätta tills någon helt plötsligt säger att ”nä, inte på min mark”.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Samtidigt var det väldigt oklart vad staketen skulle skydda emot, hon oroade sig ju för att barnen skulle bli påkörda.
    Och jag förstår inte hur det behovet påverkas av att tågen går tystare. Om någon vill gå över så är det ju lätt att titta åt bägge hållen (oavsett om det är vid en övergång eller på linjen (där man ju inte får gå över).

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det är inte bara tiden hos Lantmäteriet som spelar in. Först och främst krävs ju en alternativ lösning för de transporter som går över plankorsningen. I ett fall lyfte man en lösning som gick över en annan markägares mark. Denne markägare var ej intresserad av den lösningen då det påverkade deras verksamhet negativt. De andra alternativen var både kostnadsdrivande och gjorde stora intrång i åkermark så de var inte heller superbra.

Jag tror de säkerligen har samma problem på Viskadalsbanan. Det finns ”lätta” lösningar, men de är bara lätta tills någon helt plötsligt säger att ”nä, inte på min mark”.
    Det lättaste ur marksynpunkt är väl sätta upp bommar för osignalerade korsningar, men de kostar kanske så mycket att Trafikverket hellre bygger väg från annan väg med bomkorsning.

SJK-medlem Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Det görs om det är dålig sikt, annars skulle det på denna bana bli ett förfärligt tutande...

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Det verkar som om övergången vid huset har stängts och att en väg finns till riksvägen som mynnar på andra sidan dess plankorsning.
    Nu när hon anmält till media kanske man får sätta upp en skylt som får tågen att tuta?
    En princip är väl att man ska undvika passera järnväg till fots utanför markerad övergång och i så fall se upp.

Antingen är tågen för bullriga eller så är de för tysta. Aldrig att alla är nöjda.
    Tack för länken till kartor!
    Det gjorde mig först ännu mer förvirrad eftersom all vägtrafik över järnvägsövergången är förbjuden.
    Och att gå över järnväg där det inte är övergång är väl helt och hållet förbjudet, dvs inte bara undvikas.

Men sen börjar jag undra:
    Kan det vara kvar (eller uppfattas vara kvar) en övergång för gående (och kanske cyklar), och att den nu kan ha blivit lite farligare för barnen?
    Kan det vara så att den intervjuade önskar att den övergången spärras av helt med staket, så att barnen får gå samma väg som biltrafiken? I så fall är reportaget ganska otydligt. Samtidigt som föräldrar borde kunna säga åt barnen vilken väg de får ta.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Det lättaste ur marksynpunkt är väl sätta upp bommar för osignalerade korsningar, men de kostar kanske så mycket att Trafikverket hellre bygger väg från annan väg med bomkorsning.
    Kanske staket med grindar? som lokföraren manuellt, när tågfordonet stoppats, öppnas med en fjärrkontroll.
    Jämför gärna förfarandet vid tex Liseberg hållställe.
    När tåget sedan passerar ges "Tåg kommer" kontinuerligt tills hela fordonet har passerat.

Senast redigerat av 1524 den 2022-08-12 klockan 08:39:12. Anledning: Borttag och tillägg

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det finns ju självklart många ”om och men”. Men ja, bommar är dyrt. Ganska mycket dyrare än vad många tror. Var ju någon uppfinnare som skulle sänka kostnaderna avsevärt med sin lösning. Det sket sig dock för att han hade tydligen missat vilket otroligt jobb det var med signalåtgärderna. Det är inte själva bomanläggningen som kostar.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Samtidigt var det väldigt oklart vad staketen skulle skydda emot, hon oroade sig ju för att barnen skulle bli påkörda.
    Och jag förstår inte hur det behovet påverkas av att tågen går tystare. Om någon vill gå över så är det ju lätt att titta åt bägge hållen (oavsett om det är vid en övergång eller på linjen (där man ju inte får gå över).
    Man kan väl tänka sig att bullriga tåg skrämmer undan åtminstone små barn medan tysta tåg inte ens uppmärksammas.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det finns ju självklart många ”om och men”. Men ja, bommar är dyrt. Ganska mycket dyrare än vad många tror. Var ju någon uppfinnare som skulle sänka kostnaderna avsevärt med sin lösning. Det sket sig dock för att han hade tydligen missat vilket otroligt jobb det var med signalåtgärderna. Det är inte själva bomanläggningen som kostar.
    Det blev ju inte billigare med ALEX, dessutom verkar de behöva sanslösa mängder tider i spår när det väl ska på plats. Har fått höra 24 timmars totalavbrott där ett vägskydd ska ersättas av en ALEX-anläggning!

//Fredrik

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det gjorde mig först ännu mer förvirrad eftersom all vägtrafik över järnvägsövergången är förbjuden.
    Och att gå över järnväg där det inte är övergång är väl helt och hållet förbjudet, dvs inte bara undvikas.

Kan det vara kvar (eller uppfattas vara kvar) en övergång för gående (och kanske cyklar), och att den nu kan ha blivit lite farligare för barnen?
    Kan det vara så att den intervjuade önskar att den övergången spärras av helt med staket, så att barnen får gå samma väg som biltrafiken? I så fall är reportaget ganska otydligt. Samtidigt som föräldrar borde kunna säga åt barnen vilken väg de får ta.
    Den ser avstängd ut på streetview-bilden från maj i år, tydligare från denna vinkel:
    https://www.google.se/maps/@57.37602...7i16384!8i8192
    Dock inte på flygbilden, som nog är äldre.

Hon litar väl inte på barnen.
    Får man stätta upp ett litet staket själv längs järnvägen eller åtminstone taggtråd om man inte litar på sina barn?
    Kanske enklare på kort sikt att kräva via media att Trafikverket gör det.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-08-12 klockan 10:23:05.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mer staket längs med banan allmänt tror jag hon menar och kanske just där vid den borttagna övergången.
    Där var en olycka för något år sedan, nu är den väl borttagen helt och hållet ser det ut som. Här - googlelänk
    Sedan kan det väl vara media som letat upp just det här stället.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Det blev ju inte billigare med ALEX, dessutom verkar de behöva sanslösa mängder tider i spår när det väl ska på plats. Har fått höra 24 timmars totalavbrott där ett vägskydd ska ersättas av en ALEX-anläggning!

//Fredrik
    Det verkar inte vara någon kostnadsoptimering och annan optimering i ALEX.

Enligt bilden på ägovägskorsning behövs nio stolpar som ska grävas ned. Dessutom två färister, två stenbumlingar (eller betongsuggor) för att hindra körning runt bommen och sex signalskåp.
    https://bransch.trafikverket.se/cont...ovagsskydd.png

Samma antal för vanlig enkel bomkorsning med en bom per sida av järnvägen.
    https://bransch.trafikverket.se/cont...bom-210127.png

Dessa nio stolpar är för ägoväg en bom, ett kryssmärke, en vägsignal, en signal mot tågen. Detta upprepat för andra sidan. Plus en skylt på egen stolpe vid signalskåpen, troligen med text om tillträde förbjudet.
    (vägsignal och kryssmärke får inte vara på samma stolpe pga juridik att bommen och vägsignal ska vara utanför järnvägsområdet och kryssmärket innanför)

Vanlig enkel bomkorsning, en bom, två vägsignaler med kryssmärke (en per sida av vägen), en signal mot tågen, och upprepat på andra sidan.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-08-12 klockan 10:17:07.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det hörs ju på banans namn att tågen inte skall vara högljudda....

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Mitt förslag: Kör dit ett 1500-tons godståg med gjutjärnsbromsblock, draget av två Tb-lok, halv tre på natten. Stanna utanför gnällspikens hus. Ge "tåg kommer" några gånger och dra sedan iväg med full traktion. Upprepa tills gnället om "för tysta tåg" upphör.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om det nu är så lätt varför har vi då påkörningar och dödsfall bland oskyddade trafikanter som passerar järnväg och väg? Det lättaste borde vara att inse att människor inte alltid kommer agera såsom lagstiftaren och regelstiftaren vill.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •