Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Stopp i Tillberga

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Stopp i Tillberga

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ojdå! Ser att inga tåg har kört sedan 03:11 - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Tb

Tåg får ju passera felaktiga vägsignaler, efter ordergivning: stanna, titta, tuta, kör.

Är det mycket vägtrafik kan man placera en vakt i korsningen som hjälper förarna.

Edit: https://www.trafikverket.se/trafikin...e&Counties=19&
    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg

Sa ju det, de där kommer inte att bli så enkelt.
    Att stänga vägen och låta tågen gå mot stopp, är naturligtvis en sak som jag tror man måste överväga, om det ska ta så lång tid. Men då måste man troligen organisera upp med vägvakter osv. Frågan är om man vill det, för det är ju huvudvägen in i samhället och hur pass bra Kvistbergavägen är vet jag inte, däremot är inte den väg som går mellan Kvistbergavägen och Västeråsvägen inte mycket att hurra för. Nåja, det visar sig...

Rent teknisk, så är det väl troligen så att såväl infarten (Tb 21) som linjeblocket (Tb L42) är utslagna, då gissningsvis kablar dit går via vägkuren. Detta innebär ju då att det även måste bli stoppkörning mellan Västerås Norra och Tillberga, i vart fall till man får igång förbindelser. Dock är det ju riska att kablar skadats också, då de slitits av, så man måste ersätta delar genom om skarvning.

För min del, så ser jag det inte som någon större skandal ännu, men stänger man banan helt fram till 26 augusti, så är de väl snudd på. Får man igång trafik med stoppkörning snart, så tycker jag det är rätt lugnt. Men tyvärr verkar man ju vara hyfsat rädd för såna påhitt. Ska bli spännande se.
    De trafikmätningar som finns på Kvistbergavägen är gjorda runt skolan ca 500 meter söder om järnvägskorsningen. Medeldygntrafik 2522 fordon, vardagsdygnstrafik 2966 fordon. Problemet med att stänga vägen är att det är den enda passagen i samhället. Kommersiell och samhällelig service (t ex skolor) ligger på södra sidan om korsningen medan det finns en hel del bostäder norr om korsningen. Stor risk för spårspring skulle jag gissa.

Tidigare fanns en gångbro öster om stationen men den har varit stängd några år och revs för några månader sedan.

Senast redigerat av pnott den 2022-08-13 klockan 15:19:07.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg
    De trafikmätningar som finns på Kvistbergavägen är gjorda runt skolan ca 500 meter söder om järnvägskorsningen. Medeldygntrafik 2522 fordon, vardagsdygnstrafik 2966 fordon. Problemet med att stänga vägen är att det är den enda passagen i samhället. Kommersiell och samhällelig service (t ex skolor) ligger på södra sidan om korsningen medan det finns en hel del bostäder norr om korsningen. Stor risk för spårspring skulle jag gissa.

Tidigare fanns en gångbro öster om stationen men den har varit stängd några år och revs för några månader sedan.
    Perfekt timing.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Motsvarande hände för någon tid sedan i Sala där ett tåg som inte kunde stanna på grund av halka fortsatte "spårlöst" ut i korsningen och på väg dit tog med sig ett signalskåp.
    Hur lång tid tog reparationen då?

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Motsvarande hände för någon tid sedan i Sala där ett tåg som inte kunde stanna på grund av halka fortsatte "spårlöst" ut i korsningen och på väg dit tog med sig ett signalskåp.
    Hur lång tid tog reparationen då?
    Den reparationen gick ganska fort, men det kan detta också göra, förutsatt att det finns grejer och personal. Sämre med resurser mitt i sommaren dock, semester...
    Sen är Sala inte inte så jämförbar, där är det ställverk 65, så tekniken är annorlunda, då en utdel kan dö utan att dra med allt för mycket annat. I Sala kunde man om man stängt av ock spärrat vägen för biltrafik, sen med provisorier se till att vägen var i kontroll i fällt läge. Sen kan man köra tåg med full signalering bäst man vill och sen bygga ny kur i lugn och ro.
    59:an är har sina objekt inkopplade mer där det passar mot skåp och kurar. Men mycke hänger på vad man tillåter för provisorier osv vid såna här händelser.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Jag syftade på att ta sig till depån... Eller ska den verksamheten bara lägga ner så länge trafikverket påtar i ställverket?
    Går de inte att köra kan man ju alltid veva. Har svårt att se att TrV skulle neka trafik till och från 4:an.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    För mig är artikeln låst, står det något intressant i den?
    Det verkar fortfarande inte gått något tåg genom Tillberga.
    Den är låst. Bara bild gives. Någon västmanlänning kanske kan läsa för oss.
    Hittade en läsbar.. schhh tyst..

https://etidning.vlt.se/p/vlt/2022-0...64741/30121285

Det var en bil. Hittar ingen polisrapport om någon avåkning dock. Trafikverkets man har hittat en ny kur. Kommer på måndag (läs 15 augusti).

källan

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Prognosen är fortfarande 26:e augusti. Dock kommer enstaka godståg släppas förbi.

https://www.salaallehanda.com/2022-0...-kommer-ta-tid
    Betalvägg. Ingen idé att länka till tidningar längre

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ojdå! Ser att inga tåg har kört sedan 03:11 - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Tb

Tåg får ju passera felaktiga vägsignaler, efter ordergivning: stanna, titta, tuta, kör.

Är det mycket vägtrafik kan man placera en vakt i korsningen som hjälper förarna.

Edit: https://www.trafikverket.se/trafikin...e&Counties=19&
    Nu på torsdag 18 aug går ett och annat tåg, bland annat tåg 77.
    Dom tappar ungefär en kvart mot plan mellan Västerås och Ransta och v v.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
    Betalvägg. Ingen idé att länka till tidningar längre
    Det tycker jag visst att vi ska göra. På så sätt visar man källan till informationen och den som är intresserad nog kan skaffa sig access genom att betala. Det finns alldeles för många påståenden på internet som inte går att verifiera eftersom källa saknas.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg
    Det tycker jag visst att vi ska göra. På så sätt visar man källan till informationen och den som är intresserad nog kan skaffa sig access genom att betala. Det finns alldeles för många påståenden på internet som inte går att verifiera eftersom källa saknas.
    Ja då har man ju en källa. Sen är det ju inte helt lätt alltid att förutse vad som gäller.
    Rätt vanligt för tidningar är att man medger den tillfällige besökaren några fria inlägg sedan gäller betalning.
    Eller ibland ligger ett inlägg fritt i något dygn men halkar sedan bakom betalvägg.

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

Jag kan läsa ett 50-tal olika tidningar med en inloggning från Bonnier News. Är det verkligen så ovanligt att nån prenumererar på nån av dom?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av cyberfriend Visa inlägg
    Jag kan läsa ett 50-tal olika tidningar med en inloggning från Bonnier News. Är det verkligen så ovanligt att nån prenumererar på nån av dom?
    Det kräver ju fortfarande att man betalar. Jag slutade med dagstidning för över tio år sedan. Jag är inte ensam. Vi är tretton lägenheter i huset där jag bor. Tidningsbudet på morgonen levererar tidning till en lägenhet.

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

Jag tänkte bara att vissa kanske har missat att man kan logga in på mängder av andra tidningar än den man betalar för.
    Tex kostar en digital prenumeration på Ljusnan 59 kr i månaden första halvåret, och därefter 119 kr månaden. Jag tycker att det är ett ganska bra pris för att läsa så pass många tidningar. Man kan ju avsluta innan priset höjs till 119 kr, och eventuellt byta till en annan tidning. (Har dock inte testat om man kan få det lägre priset flera gånger)

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det kräver ju fortfarande att man betalar. Jag slutade med dagstidning för över tio år sedan. Jag är inte ensam. Vi är tretton lägenheter i huset där jag bor. Tidningsbudet på morgonen levererar tidning till en lägenhet.
    Det är väl en balansgång. Tidningsbranschen sliter hårt för sin överlevnad i all konkurrens från nätmedia. I början kunde man läsa allt gratis. När man insåg att det inte funkade ekonomiskt började man ganska logiskt att ta betalt.

Men man kanske skulle prova nya vägar att bli åtkomliga genom t.ex. Reader ? En tjänst där man till ett ganska lågt pris kommer åt mängder med tidningar. Genom ett stort antal användare kompenserar man det lägre priset. Spotify bygger ju t.ex. på samma princip.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Om du väljer att inte ta del av nyhetsflödet är din sak. Det betyder inte att vi ska slarva med källhänvisningar. Personligen har jag både tillgång till Bonnier News Local och Svenska Dagbladet i form av digitala prenumerationer. Ingen tidning i brevlådan, alltså. Detta dels för att jag vill hålla mig informerad dels för att jag anser att journalisterna gör ett viktigt arbete med att granska och rapportera.

Klubbmästare 1067s avatar
    Medlem
    mar 2018

[QUOTE=Leif D;227854]

Sa ju det, de där kommer inte att bli så enkelt.
    Att stänga vägen och låta tågen gå mot stopp, är naturligtvis en sak som jag tror man måste överväga, om det ska ta så

Bra karta med km-markeringar. Såna är uppskattade / 1067

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hur ser det ut på plats? På fredag ska tågen rulla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur ser det ut på plats? På fredag ska tågen rulla.
    För en halvtimma sedan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Då är trafiken igång, två dagar tidigare än prognostiserat.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Då är trafiken igång, två dagar tidigare än prognostiserat.
    Ganska precis prognos får man ju säga.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •