Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Varför så många glest trafikerade spår i Stockholm

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför så många glest trafikerade spår i Stockholm

Reser ofta till eller från Stockholm. När lokaltrafiken flyttade ner i tunneln blev det fyra spår lediga. Har lagt märke till att det är få tåg som stannar vid dessa plattformar. Funderar på varför det är så många tåg som stannar vid det genomgående spåret närmast stationen och spåret längst bort. Ibland är trafiken så intensivt att det ser ut som om det är kö in till plattformarna. Ibland står ett tåg inne vid plattformen vid stationshuset och ett annat tåg smyger in bakom tåget som står stilla. Resultatet blir att två tåg avgår från samma spår men med enda skillnaden att det ena tåget skyltas med avgång från spår 11 plattform a och tåget bakom skyltas upp med spår 11 plattform b. För en ovan resenär borde det finnas en riska för att man kommer med fel tåg. Har vid några till fällen varit med om att X2 tåg blivit "snöväders" försenade och att två försenade X2 kört in till plattform 11 a+b
    Är de gamla spåren reserverade för SWB tågen, godståg och Sl tåg som ska tas ur trafik och väntar på att få Passera Getingmidjan?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Varför så många glest trafikerade spår i Stockholm

Det är väl delvis annan plattformshöjd + att man inte lagt om planen för hur spåren disponeras under T18, delvis på grund av den kommande renoveringen av getingmidjan. I T19 blir det väl förmodligen nya sorters bullar, dvs "andra"

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TMG Visa inlägg
    Det är väl delvis annan plattformshöjd + att man inte lagt om planen för hur spåren disponeras under T18, delvis på grund av den kommande renoveringen av getingmidjan. I T19 blir det väl förmodligen nya sorters bullar, dvs "andra"
    Fast jag har läst att (troligen till T18) så flyttade man Västerås-tågen till de gamla pendeltågsspåren, och de behöver vara där för att de skall få bra tågvägar både från och till Västerås. Genom att det är mycket pendlare så finns det ju stora fördelar med att de alltid går från samma plattform, även vid andra tågs förseningar, eftersom pendlare kan komma precis till avgång.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast jag har läst att (troligen till T18) så flyttade man Västerås-tågen till de gamla pendeltågsspåren, och de behöver vara där för att de skall få bra tågvägar både från och till Västerås. Genom att det är mycket pendlare så finns det ju stora fördelar med att de alltid går från samma plattform, även vid andra tågs förseningar, eftersom pendlare kan komma precis till avgång.
    Generellt sett är de mittersta spåren bra för vändande tåg om de inte ska till Norra bantorgets städanläggning.
    De påverkar inte mötande tåg, vilket annars gäller om de går in på t.ex. spår 10 från norr och ska köra tillbaka norrut och ska korsa motriktade spår 11-14.
    Vanligen har väl tåg från Västerås-Uppsala gått in på spår 1-7 men det blir lite korsande vägar där också, t.ex. om de går in på spår 7 och korsar tågväg från spår 3-6 eller nåt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om WRJ går av vid StockholmsCentral en vardageftermiddag så kan hen se att även spår 13-16 används rätt så frekvent då.../Ulf

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Om WRJ går av vid StockholmsCentral en vardageftermiddag så kan hen se att även spår 13-16 används rätt så frekvent då.../Ulf
    Inte bara en eftermiddag, utan även på kvällen går där en hel del tåg.

Bilder från ikväll, 245 körde jag själv... Foto 2018-05-07, Leif D.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag räknade i Trafikverkets trafikinfo när jag såg den här tråden förut idag (ungefär när Ulf gjorde sitt inlägg, tror jag) och då var det i storleksordningen 20 avgående tåg från de aktuella spåren fram till midnatt. Ankommande var nog strax under 15 tåg. Notera dock att jag inte kontrollerade hur många som eventuellt var genomgående och därigenom förekommer två gånger.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-05-07 klockan 21:30:04.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Varför så många glest trafikerade spår i Stockholm - Äntligen efter 61 år!

I går fick jag för första gången i ett tämligen långt liv nöjet att beträda ett fjärrtåg på spår 13. Härifrån har jag rest så många gånger med bruna och blå pendeltåg men nu blev det en X40 i 10257. Detta tåg hade en försening som slutligen blev 15 min i Linköping. I dag var det ännu värre med 109 min försening i Norrköping där tåget vände istället för att gå till slutstation i Linköping. Vad hände?

I bakgrunden ser vi tåget via Nyköping till Norrköping smyga upp och som också snodde vårt ordinarie spår 12A. Bifogar en stilstudie på Rc6 1405 som jag senare på dagen så även i Norrköping men hann inte få till en bild. I bakgrunden ser vi nattåget från Norrland som ska vidare till Göteborg. Det vill inte gärna hålla till på gamla pendelspår utan får det bästa i form av spår 10.

Bifogar till sist en bild på Snälltåget från 15 augusti 2017 alltså bara någon månad efter att pendeltrafiken övergav spår 13-16. Snälltåget var tidigt ute att använda dessa spår och visst då var det glesare trafik men nu tycker jag att det rullar på ganska bra från dessa spår. Tilläggas kan att även spår 14 var upptaget i går morse av ett ankommande X40 från Arboga via Västerås.

Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-05-08 klockan 20:35:13.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •