Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 11]

Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 11]

Efter ett kortare besök än planerat i Prešov så fortsatte resan dagen efter, med sikte på Ungern. Prešov har ett rätt stort trådbussnät, men tyvärr hann det ju inte utforskas så mycket, så det får bli ett återbesök helt enkelt!

Häng med på en slovakisk järnvägskarta!
    Blå linjer

Tidigare delar:
    [1] Västerås - Bydgoszcz
    [2] Bydgoszcz - Toruń
    [3] Katowice I
    [4] Katowice II
    [5] Sosnowiec - Kraków
    [6] Kraków - Gdynia
    [7] Kraków - Busko-Zdrój med hyrbil
    [8] Przysieki - Tarnów med hyrbil
    [9] Tarnów - Muszyna
    [10] Muszyna - Prešov

2 april 2022

Morgonen började med att ta sig till stationen för att åka med Os 9111 från Prešov till Humenné, tåget skulle gått med lok och vagn, men var idag ersatt med dieselmotorvagn verkade det som, den som syns där i bakgrunden. På bilden syns annars ett gäng helguppställda loktåg.

Interiören i den rätt moderna 861-motorvagnen. Byggda av ŽOS Vrútky mellan 2011-2015 och 2019, och de med bara två vagnar är bygga mellan 2019-2021.

Efter en fin resa till Humenné, så var det dags att kika på trafiken där. Tåg åt alla möjliga håll

Uppställda vagnar i Humenné. En del kom med nattåget från Bratislava på morgonen.

ZSSK växellok.

Efter ett timmes långt byte i Humenné fortsatte resan, med REX 1910. Det må se ut som ett dubbelspår, men spåret till höger har spårvidden 1520mm. Banan går från Uzhhorod i Ukraina till Košice, och är elektrifierad. Tanken var att fotografera tåg längs den banan, men tiden blev tyvärr lite för knapp för att stå på nån station i kylan och vänta 2 timmar på något jag inte var säker skulle dyka upp.

Så istället blev det lite rälsbussåkning från Trebišov! Tåget jag kom hit med till höger, och det jag skulle fortsätta med till vänster.

Tåget till Michaľany utgjordes av två 812-motorvagnar, upprustade mellan 2001 och 2006 med bla nya motorer och ny interiör. Kikar ni på kartan så ser ni att linjen är elektrifierad, men troligen är det mer lönsamt att köra med dessa små motorvagnar jämfört med de annars rätt stora elektriska motorvagnar som ZSSK har.

Resan går snabbt, och efter en dryg halvtimme är resan slut, här framme i Michaľany.

Och efter en stund hoppar de flesta på det anslutande tåget till Košice, Os 8816.

Precis när jag skulle ta en bild på tåget framme i Košice så dyker denna 110 upp, ZSSK har två kvar, och både finns här. Bakom mig var det en stor byggarbetsplats, tydligen håller stationen i Košice på att få en rejäl upprustning.

Hade 12 minuter på mig att byta från lokaltåget till EC-tåget till Budapest. Att dessa tåg fortfarande kallas EC gör att jag undrar vad EuroCity ens står för..

EC 195 Hornád, med hela 3 vagnar, jag var ensam i 1 klass-vagnen större delen av vägen..

Efter några timmar ombord på tåget var jag äntligen framme i Budapest, och kunde få i mig en liten matbit innan resan fortsatte till Szeged. På bilden till vänster syns tåget jag precis kom dit med, och till höger syns blivande IC 473 Ister till Bukarest.

Hela tåget till Rumänien, de första vagnarna kopplas av i Lőkösháza, och där bör man inte sitta om man vill vidare till Rumänien, som min favorit-YouTuber gjorde

Och denna bild får avsluta denna del! Därefter tog jag mig till Nyugati och tog IC-tåget till Szeged, men det tar vi en annan dag hörni!

//Jocke

//Joakim Wahlberg
    Besök gärna min hemsida jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 11]

Att tåget visas som EC kanske mest betyder att det går i internationell trafik(med platsbokning?)?/Ulf

Obligatorisk platsbokling endast för inrikesresor.
    Man tar väl kriteria som i början gällde för EC-tåg inte längre på allvar.

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Precis, det krävs ingen platsreservation på EC-tågen i Slovakien ifall man reser internationellt. Det jag tänkte på med EC var att det förr fanns krav, som idag inte riktigt uppfylls. Detta tåg saknar tex. restaurangvagn (försvann från denna sträcka 2013). Ett annat exempel är ju tågen Prag - München som också kallas EC hos ČD, men saknar restaurangvagn (men har någon form av kiosk som brukar vara stängd när jag åkt). Men huvudsaken är ju att tågen går, och på denna sträcka går de nu varannan timme, jämfört med 2020 då de bara gick två gånger om dagen!

//Joakim Wahlberg
    Besök gärna min hemsida jowahlen.se!

Jag tänkte främt på Ungern sedan Košice är det enda stoppet i Slovakien för linjen.
    Lite synd att den där trevliga Zwölfstundentakt Budapest - Košice försvann.
    Som du säger: "Men huvudsaken är ju att tågen går", tågkategorin är väl ingentin som den gemene resenären är intresserad i.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Enligt Wikipedia ska det finnas ett 20-tal krav för att få kallas EC-tåg som väl i vart fall från början var lite av kvalitetsmärke och de kom ju att ersätta TEE fast med både 1 och 2kl.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/EuroCity

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •