Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 10]

Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 10]

Efter gårdagens kalla väder, lockade en jacka lite grann, så bara att fara upp till Krynica-Zdrój och försöka hitta något värmade.

Tidigare delar:
    [1] Västerås - Bydgoszcz
    [2] Bydgoszcz - Toruń
    [3] Katowice I
    [4] Katowice II
    [5] Sosnowiec - Kraków
    [6] Kraków - Gdynia
    [7] Kraków - Busko-Zdrój med hyrbil
    [8] Przysieki - Tarnów med hyrbil
    [9] Tarnów - Muszyna

1 april 2022

Dagen började med lite sovmorgon, och sedan kika på TLK 33102 Małopolska för en tredje dag på rad. Sammansättningen är densamma, men dagens lok har fått nån modernare typ av strålkastare Därefter var det bara sätta sig i kuren vid plattformen och äta lite frukost...

..i väntan på tåget som skulle ta mig till Krynica-Zdrój. Det var inte denna EN57, utan ett modernare fordon. Dagens resor gjordes med enkelbiljetter, som gick att köpa antingen i Koleo-appen eller ombord på de modernare tågen i en biljettmaskin.

Efter att ha hittat någon polsk klädbutik kunde jag värma mig i en varmare jacka, och även med lite varm mat inne i centralare delar av staden. Annars vart det blött, blött och ännu mer blött i Krynica-Zdrój..

Efter några timmar i Krynica-Zdrój så var det dags att åka tillbaka till Muszyna, där vi mötte denna motorvagn. Stationen i Muszyna var för övrigt den också stängd, någon väntsal finns inte, och biljettförsäljningen upphörde 2009. Nåja, efter en liten kylig promenad så var det dags att fortsätta resan till grannlandet Slovakien!

..som tyvärr får ske i Taxi under större delen av året. Dagliga trafiken på sträckan Muszyna - Plaveč lades ned runt 2010. Sedan några år så går det några tåg på helgen under sommaren och vintern. Men när jag var här, var det taxi från Muszyna till gränsen som gällde, och sedan promenad till första stationen på Slovakiska sidan. Taxin kostade runt 20 złoty om jag inte minns fel, var mina sista polska kontanter, som precis räckte..

Efter en 20-25~ minuter lång promenad var jag framme vid stationen som har två(!) tåg i veckan. Ett på fredagar, och ett på söndagar, och tågen vänder här.

Stationen är lyxigt nog utrustad med ett regnskydd! Att det regnar in i regnskyddet får ses som en bonus.

I riktning mot Polen. Tåget skulle ha varit här 16.47, men när klockan blev 17 började jag bli orolig, vad händer liksom? Här står jag, mitt i ingenstans, utan nån direkt plan B... Efter några samtal till ZSSK så lyckades jag till slut få reda på att tåget har gått sönder, men är på väg...

Så, till slut, en timme sent, rullade tåget in! Nu var det bara resan till Prešov kvar, som gick alldeles.. utmärkt!

...eller inte. Tåget stannade mitt i ingenstans två gånger, och lokföraren fick komma ut och rota i något skåp, och sedan fortsatte färden. Fram tills den tredje gången, mitt på en plankorsning vid byn Rožkovany, där tåget återigen gav upp. Och där stod vi, och stod, och stod... Jag tror vi stod stilla i strax över en timme, rakt över plankorsningen in till samhället. Till slut så kom en motorvagn av samma sort från Prešov och drog in oss till Prešov. Här håller alla resenärer på att byta från det felande tågsättet till det förhoppningsvis bättre fungerande.

Äntligen framme i Prešov! Klev av vid stationen Prešov mesto för att få närmare till hotellet. Jag skulle ha varit framme 18.37, men klockan var när bilden togs 21.20.

Det får bli allt för denna dag, blir lite för många bilder att även ta med morgondagens inser jag nu. Så vi säger som alltid, på återseende!
    //Jocke

(PS, tydligen finns inte Slovakien med som land att välja, är det avsiktligt eller inte? )

//Joakim Wahlberg
    Besök gärna min hemsida jowahlen.se!

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 10]

Fantastiskt!
    Tack för helt underbara bilder, det är detta som gör PV.
    Om du var missnöjd med Slovakien rekommenderas en tur med kuggstångsbanan från štrba till Strbské Pleso och vidare till Stary Smokovec

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Fantastiskt!
    Tack för helt underbara bilder, det är detta som gör PV.
    Om du var missnöjd med Slovakien rekommenderas en tur med kuggstångsbanan från štrba till Strbské Pleso och vidare till Stary Smokovec
    Tack, vad roligt att höra!

Onej, inte alls missnöjd med Slovakien, snarare tvärtom, ett av mina favoritländer att resa i! Men just denna gång fick det bara bli att resa på dessa banor, målet var att åka några banor i Ungern jag inte åkt tidigare, så mer hanns inte med tyvärr

Och visst är kuggstångsbanan helt klart värt ett besök, den öppnade igen nu i januari efter en upprustning sedan 2020, och trafikeras nu även av moderna Stadler-motorvagnar.

//Joakim Wahlberg

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

1 april 2022

Dagen började med lite sovmorgon, och sedan kika på TLK 33102 Małopolska för en tredje dag på rad. Sammansättningen är densamma, men dagens lok har fått nån modernare typ av strålkastare Därefter var det bara sätta sig i kuren vid plattformen och äta lite frukost...
    Alla fastnar vi för olika saker. Jag kan inte ens ana vad skyltkombinationen i förgrunden betyder. Jag är inte ens riktigt säker på att den tillhör järnvägen. Två snarlika skyltar underst, varför behövs båda?

Någon gissning?

Tack bilder och givande reportage!

Passagerare
    Medlem
    mar 2020

Tack för ditt fantastiskt engagerande reportage från av vacker del av Europa. Det ser väldigt trevligt ut trots grått och regn.
    Jag ser att varken Circ eller Muszyna marknadsför sig som några direkta vinterorter. Är det milt väder även på vintern trots att vi är så långt söderut i Polen?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av LäserMerÄnSkriver Visa inlägg
    Tack för ditt fantastiskt engagerande reportage från av vacker del av Europa. Det ser väldigt trevligt ut trots grått och regn.
    Jag ser att varken Circ eller Muszyna marknadsför sig som några direkta vinterorter. Är det milt väder även på vintern trots att vi är så långt söderut i Polen?
    Men Krynica-Zdrój verkar göra det, enligt Wikipedia, och på Google Streetview kan man se några skidliftar.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men Krynica-Zdrój verkar göra det, enligt Wikipedia, och på Google Streetview kan man se några skidliftar.
    Krynica är den tredje största skidorten i Polen efter Zakopane och Wisla.

SJK-medlem Anders.o93s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Alla fastnar vi för olika saker. Jag kan inte ens ana vad skyltkombinationen i förgrunden betyder. Jag är inte ens riktigt säker på att den tillhör järnvägen. Två snarlika skyltar underst, varför behövs båda?

Någon gissning?

Tack bilder och givande reportage!
    Jag hittade följande sida som förklarar polska järnvägssignaler:http://grzegorz.jagodzinski.prv.pl/kolej/signals.html
    Längst ner på sidan finns en liknande skylt; http://grzegorz.jagodzinski.prv.pl/kolej/images/w6a.png ,där den förklaras med "Do the signal “warning” (a long blast of the siren)".

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Jag hittade följande sida som förklarar polska järnvägssignaler:http://grzegorz.jagodzinski.prv.pl/kolej/signals.html
    Längst ner på sidan finns en liknande skylt; http://grzegorz.jagodzinski.prv.pl/kolej/images/w6a.png ,där den förklaras med "Do the signal “warning” (a long blast of the siren)".
    Aha, motsvarar svensk ljudsignaltavla med skylt "V". Tack!

Citat Ursprungligen postat av LäserMerÄnSkriver Visa inlägg
    Tack så mycket! Jo, tycker det är riktigt trevliga delar av Europa att resa runt i, med många tåg och fortfarande många mindre banor öppna (även om de börjar minska i vissa delar).

Noterade även en annan sak när jag kikade i slovakiska tidtabellen för 2023, att tågen till Čirč (som jag tydligen missade skriva att stationen i Slovakien heter!) dras in, och går istället till Stará Ľubovňa från Plavec, med samma turtäthet (2 tågpar/vecka).

//Joakim Wahlberg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag kan inte ens ana vad skyltkombinationen i förgrunden betyder. Jag är inte ens riktigt säker på att den tillhör järnvägen. Två snarlika skyltar underst, varför behövs båda?
    Tyvärr är det relativt många plankorsningsolyckor i Polen och i vissa fall konstaterar man att förarna tutade inte före korsningen som de skulle ha gjort enligt regelverket. Då kom man på att det ska göras ännu mer tydligt för förarna och numera finns dubbla skyltar isf en. Man kan se att den översta är nyare och den avviker lite gran, den blev eftermonterad när man ändrade regelverket.
    Den översta "kryssen" betyder ställe där loket borde stanna vid uppehåll - författaren har tveklöst stått på en plattform

Mvh mormax

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •