Se motion från Klimatriksdagen: Motion nr 12 – Skjut upp införandet av signalsystemet ERTMS.
Se motion från Klimatriksdagen: Motion nr 12 – Skjut upp införandet av signalsystemet ERTMS.
Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-05-06 klockan 14:41:09.
Jag ser att den inte rekommenderades av Transportutskottet, så den kanske inte antas.
Några som rekommenderats är Höghastighetsbanan ska lånefinansieras (nr 5) och Stoppa höghastighetstågen! (nr 116), vilket kan tyckas något motstridigt. Den senare motionen har inget riktigt bra motalternativ tycker jag.
En annan rekommenderad heter Samordnad tågtrafik inom EU (nr 41) , som vill kunna köpa biljetter på ett ställe för Stockholm till Barcelona (vilket jag tycker går idag om man t.ex. vänder sig till en resebyrå, i synnerhet om man inte jagar bästa pris) och vill ha en EU-myndighet (jag trodde det redan fanns en som heter ERA och som koordinerar mycket, t.ex. ERTMS).
Sen vet jag inte hur stor påverkan denna Klimatriksdag har, och jag hittar inte resultatet av omröstningarna som skall ha avslutats i förmiddags.
Det verkar som att de 12 motioner som fått flest röster skall lämnas över till politiker. Så, det verkar vara opinionsbildning, inga beslut.
De kunde lagt till att man ska upphandla ett nattåg t.ex. Stockholm-Hamburg (tar ca 11-12 timmar) eller liknande, så att det går att åka t.ex Stockholm-Bryssel över natten och lite på dagen.
Om man köper Interrail så har man en biljett och behöver bara köpa billiga platsbiljetter som det inte är hela världen att få köpa på nytt vid tappad förbindelse.
Men det går inga nattåg Malmö-Hamburg så politiker som vill resa får resa på värdefull dagtid.
Man kan ta nattåget Stockholm-Malmö ank 6:55, och fortsätta på dagen, men det går inte bra tåg vidare och man är framme sent på kvällen.