Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Klimatriksdagen: Motion nr 12 – Skjut upp införandet av signalsystemet ERTMS

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Klimatriksdagen: Motion nr 12 – Skjut upp införandet av signalsystemet ERTMS

Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-05-06 klockan 14:41:09.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Klimatriksdagen: Motion nr 12 – Skjut upp införandet av signalsystemet ERTMS

Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Jag ser att den inte rekommenderades av Transportutskottet, så den kanske inte antas.

Några som rekommenderats är Höghastighetsbanan ska lånefinansieras (nr 5) och Stoppa höghastighetstågen! (nr 116), vilket kan tyckas något motstridigt. Den senare motionen har inget riktigt bra motalternativ tycker jag.

En annan rekommenderad heter Samordnad tågtrafik inom EU (nr 41) , som vill kunna köpa biljetter på ett ställe för Stockholm till Barcelona (vilket jag tycker går idag om man t.ex. vänder sig till en resebyrå, i synnerhet om man inte jagar bästa pris) och vill ha en EU-myndighet (jag trodde det redan fanns en som heter ERA och som koordinerar mycket, t.ex. ERTMS).

Sen vet jag inte hur stor påverkan denna Klimatriksdag har, och jag hittar inte resultatet av omröstningarna som skall ha avslutats i förmiddags.
    Det verkar som att de 12 motioner som fått flest röster skall lämnas över till politiker. Så, det verkar vara opinionsbildning, inga beslut.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Klimatriksdagen: Motion nr 12 – Skjut upp införandet av signalsystemet ERTMS

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Sen vet jag inte hur stor påverkan denna Klimatriksdag har, och jag hittar inte resultatet av omröstningarna som skall ha avslutats i förmiddags.
    Det verkar som att de 12 motioner som fått flest röster skall lämnas över till politiker. Så, det verkar vara opinionsbildning, inga beslut.
    Vad jag förstår har den inget annat mandat än att den kan hänvisa till ett antal medlemmar resp ett antal deltagare i själva klimatriksdagen som grundlag för opinionsyttringen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag ser att den inte rekommenderades av Transportutskottet, så den kanske inte antas.

En annan rekommenderad heter Samordnad tågtrafik inom EU (nr 41) , som vill kunna köpa biljetter på ett ställe för Stockholm till Barcelona (vilket jag tycker går idag om man t.ex. vänder sig till en resebyrå, i synnerhet om man inte jagar bästa pris) och vill ha en EU-myndighet (jag trodde det redan fanns en som heter ERA och som koordinerar mycket, t.ex. ERTMS).

De kunde lagt till att man ska upphandla ett nattåg t.ex. Stockholm-Hamburg (tar ca 11-12 timmar) eller liknande, så att det går att åka t.ex Stockholm-Bryssel över natten och lite på dagen.

Om man köper Interrail så har man en biljett och behöver bara köpa billiga platsbiljetter som det inte är hela världen att få köpa på nytt vid tappad förbindelse.
    Men det går inga nattåg Malmö-Hamburg så politiker som vill resa får resa på värdefull dagtid.
    Man kan ta nattåget Stockholm-Malmö ank 6:55, och fortsätta på dagen, men det går inte bra tåg vidare och man är framme sent på kvällen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vad jag förstår har den inget annat mandat än att den kan hänvisa till ett antal medlemmar resp ett antal deltagare i själva klimatriksdagen som grundlag för opinionsyttringen.
    Jag hittar nu att en av de 12 som skall föras vidare till politiker är just motion 41, nämnd ovan.
    Jag tror inte att det leder så långt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •