Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Flixbus köper Swebus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Flixbus köper Swebus

https://www.di.se/nyheter/nobina-sal...webus-express/ Har inte sett något här om detta tidigare. Frågan är hur det påverkar konkurrens och priser på sikt. Kommer Flixbus kanske börja köra tåg i Sverige också?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Flixbus köper Swebus

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    https://www.di.se/nyheter/nobina-sal...webus-express/ Har inte sett något här om detta tidigare. Frågan är hur det påverkar konkurrens och priser på sikt. Kommer Flixbus kanske börja köra tåg i Sverige också?
    Jag har en annan undran:
    Jag har läst här i PV att Flixbus bara säljer bussresorna, medan det är lokala bussbolag som sköter själva trafiken och tar affärsrisken (alltså franchising ungefär).
    Men det passar ju inte ihop med detta att Flixbus köpt Swebus, så antingen har Flixbus bytt strategi eller så har Flixbus även tidigare haft ett större ekonomiskt åtagande.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Kommer Flixbus kanske börja köra tåg i Sverige också?
    Man (Swebus) har ju samarbete med Tågab idag, "linje 930" (Falun - Karlstad - Göteborg och Karlstad - Göteborg via Skövde). Och man säljer även MTR (Stockholm - Göteborg)-biljetter på sin hemsida. Fast en fundering vad som händer när uppköpet slagit igenom.

Själv så gillar jag inte Flixbus, dels pga en biljettregel som jag tycker är fånig och dels pga avsaknad av linjetabeller/karta. Fast de är billiga.

Senast redigerat av pml den 2018-05-06 klockan 11:31:32.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har en annan undran:
    Jag har läst här i PV att Flixbus bara säljer bussresorna, medan det är lokala bussbolag som sköter själva trafiken och tar affärsrisken (alltså franchising ungefär).
    Men det passar ju inte ihop med detta att Flixbus köpt Swebus, så antingen har Flixbus bytt strategi eller så har Flixbus även tidigare haft ett större ekonomiskt åtagande.
    Vad är problemet? Hittills har andra kört trafiken. Nu utökar man verksamheten genom att köpa ett eget bussföretag. Vilket kan innebära vad som helst.

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Själv så gillar jag inte Flixbus, dels pga en biljettregel som jag tycker är fånig och dels pga avsaknad av linjetabeller/karta. Fast de är billiga.
    Vad är det för biljettregel som är fånig?
    Karta har de ju på sin hemsida med alla hållplatser. Här har du en PDF till deras linjenät https://meinfernbus.de/en/download/map/simple om du hellre vill ha det.
    Visst är de billiga och därav deras stora framgång i Europa.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag har en annan undran:
    Swebus skall åtminstone till en början fortsätta ungefär som nu men med Flixbuss som ägare till företaget i stället för Nobina. Swebus bussar går alltså över till Flixbuss. Flixbuss har också redan gått ut med att de tänker från december 2018 öka utbudet på Stockholm-Göteborg med cirka 25 procent.

Borås Tidning har i dag en intressant artikel om vad det kostar att åka buss mellan Borås och Göteborg. I sammanfattning gäller följande:
    - Nettbuss/Bus4You snittpris 69 kronor, 3-10 avgångar om dagen
    - Swebus snittpris 72 kronor, cirka 10 avgångar om dagen
    - Flixbuss snittpris 34 kronor, cirka 5 avgångar om dagen
    - Västtrafik 121 kronor (med köp i app eller med kontoladdning).

Artikeln finns bakom betalvägg men jag länkar till den ändå eftersom man kan prenumerera för en krona den första månaden och därigenom ta del av den.
    http://www.bt.se/boras/stora-prisski...ma-busstracka/

Swebus Express är en direkt fortsättning på SJ:s och GDG:s expressbusstrafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bakom bussbolaget FlixBus finns ett nätverk av de mest välrenommerade bussföretagen i branschen. (citat från hemsidan)

Flixbus samarbetspartners i Sverige är
    Larsson-Resman produktion i Värmland AB, Karlstad

samt

Molkom Buss AB, Molkom

samt ett trettiotal andra bolag i Europa och USA (inget danskt bolag)

I inlägget ovan framgår att Flixbuss ämnar öka utbudet Stockholm-Göteborg m 25% , avser detta det sammanlagda utbudet Flixbus+Swebus?

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg

I inlägget ovan framgår att Flixbuss ämnar öka utbudet Stockholm-Göteborg m 25% , avser detta det sammanlagda utbudet Flixbus+Swebus?
    Siffran avser den trafik som körs under namnet Swebus Express. Dessa kommer alltså att i övrigt fortsätta ungefär som nu men med annan ägare. Vid ännu en genomläsning visade det sig gälla 25 procent över hela nätet och inte bara Stockholm-Göteborg.

I praktiken är det ju också så att det är Swebus Express som kör busstrafiken mellan Borås och Landvetter flygplats. Flygbussarna lade ned den linjen för många år sedan och visserligen kan man åka med Västtrafik men det är minst ett byte med relativt dålig anslutning.

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2018-05-06 klockan 13:17:16.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Frågan är hur man kan få lönsamhet i att ta 34 kr för en sträcka på cirka 75 km (Borås-Göteborg) ? Att Västtrafiks kontantpris numera är alldeles för högt vet ju alla som åker då och då.... Med en billig bil kör man lätt på 20 kr/milen och då åker man ju när man vill. 121 kr för sträckan Borås-Göteborg är ju hur som helst för högt!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Frågan är hur man kan få lönsamhet i att ta 34 kr för en sträcka på cirka 75 km (Borås-Göteborg) ? Att Västtrafiks kontantpris numera är alldeles för högt vet ju alla som åker då och då.... Med en billig bil kör man lätt på 20 kr/milen och då åker man ju när man vill. 121 kr för sträckan Borås-Göteborg är ju hur som helst för högt!
    Västtrafik gjorde ju en schablonhöjning av alla priser för enkelbiljett via kontoladdning, detta för att locka folk att använda appen som har betydligt lägre kostnader för Västtrafik (inga kortläsare, ingen laddning i bemannad butik, utan via nätet i appen), men trots det mycket högre pris.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-06 klockan 14:42:22.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag har en annan undran:
    Swebus har också sådant. Senast åkte jag Oslo-Göteborg med Swebus (inte tåg för de är långsammare och dyrare och har färre avgångar, längre väntetid vid fast tid pga annat ärende, i detta fall ankommande flyg från Medelhavet)
    och då körde Ellös Buss denna tur, med en buss märkt Ellös Buss.

Medlem
    sep 2017

Det är väl en fråga om att sälja platser som annars skulle gått tomma. Expressbusstrafiken tar ju hem vinsten på dem som åker längre sträcka och kan därför sälja dessa korta sträckor väldigt billigt: "Vi får ju in det vi får in".

Sedan torde det vara så att linje 100 är en av de få av Västtrafiks busslinjer som inte är subventionerade. Jag har inga aktuella siffror på detta utan grundar det på att för cirka fem år sedan var täckningen av priset cirka 95 procent. Sedan dess har priset höjts kraftigt och resandet ökat om än i mindre omfattning.

Det borde alltså finnas ekonomiskt utrymme för en kraftig prissänkning på linje 100. Problemet är dock bara att då riskerar resandet under maxtimmarna öka oproportionerligt och det behövs alltså fler bussar för att klara behovet. Västtrafik kan ju inte som Flixbuss bara säga att vi tar med dem som får plats så får resten låta bli att resa (eller vänta ett par timmar). Flixbuss och de andra sätter ju inte in någon extrabuss om den ordinarie bussen skulle bli full Borås-Göteborg.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Fanns inte resealternativet Borås - Landvetter med?
    Där är ju Swebus suveräna.
    Skall man resa dit med Västtrafik blir det Borås - Göteborg Korsvägen och tillbaka till Landvetter med flygbussarna pris på SJ.se 248 kr Förmodligen aningen billigare via Västtrafik
    Tänk då 2 personer tur och retur då hamnar priset på 1000 kr. Man får lätt en parkering på Landvetter för 500/v.
    Anser Västtrafik är ute på ett gungfly när man kommer en bit utanför de större tätorterna. Allt kostar skjortan och resultatet blir i stort sett tomma bussar.
    Dessutom höjer man ofta varje år från ett redan för högt pris ett antal procent.
    Det är snudd på ren skandal att det inte förutom Swebus, och ett fåtal avgångar med Netbus, och Flixbus inte finns någon förbindelse till Landvetters flygplats öster ifrån. Borås, Ulricehamn, Kinna Skene och en mängd orter större och mindre.

Senast redigerat av 1524 den 2018-05-06 klockan 16:29:04.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Fanns inte resealternativet Borås - Landvetter med?
    Där är ju Swebus suveräna.
    Skall man resa dit med Västtrafik blir det Borås - Göteborg Korsvägen och tillbaka till Landvetter med flygbussarna pris på SJ.se 248 kr Förmodligen aningen billigare via Västtrafik
    Tänk då 2 personer tur och retur då hamnar priset på 1000 kr. Man får lätt en parkering på Landvetter för 500/v.
    Anser Västtrafik är ute på ett gungfly när man kommer en bit utanför de större tätorterna. Allt kostar skjortan och resultatet blir i stort sett tomma bussar.
    Dessutom höjer man ofta varje år från ett redan för högt pris ett antal procent.
    Det är snudd på ren skandal att det inte förutom Swebus, och ett fåtal avgångar med Netbus, och Flixbus inte finns någon förbindelse till Landvetters flygplats öster ifrån. Borås, Ulricehamn, Kinna Skene och en mängd orter större och mindre.
    Jo, det går åka med Swebus, Nettbuss och Flixbuss Borås-Landvetter flygplats och vice versa.

Det finns ett alternativ till att åka med Västtrafik och det är med linje 101 till Landvettermotet och där byta till linje 612 från Landvetter resecentrum. Det rör sig väl om cirka fem minuters gångväg vid bytet. Men jag håller med om att det är dåligt och oftast blir det väl taxi, som nu kostar cirka 600 kronor. Med fyra personer i bilen blir det ju dock överkomligt.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Vad är det för biljettregel som är fånig?
    Den här:
    Du får inte stiga av eller på på andra hållplatser än de du bokat. Detta gäller också för hållplatser i samma stad som ligger efter varandra. Du kan dock själv boka om resan på vår webbplats och på så sätt stiga på eller av vid önskad hållplats.

Från din sida:

Can I manage / cancel / rebook journeys by myself?
    Yes, in our “Change / Cancel booking” section on our website, you can take the following actions until 15 minutes before the departure of your bus

...

If you would like to change a trip, then please do the following:
    1. Check if the desired new connection is still available.
    2. Cancel the original journey by creating a voucher.
    3. Book your new journey and use the voucher you received after your cancellation

Låter jobbigt bara för man vill gå av på en tidigare hållplats (om bussen stannar där).

När jag åker tåg så bokar jag ibland till Stockholm (eller Flemingsberg) även om det händer jag kliver av i Södertälje. Ibland kan det vara så att om tåget är i tid (eller före tidtabellen) så kan det gå snabbare komma med pendeltåget om jag hinner med 754 eller Gnestapendeln i Södertälje Syd, men bommar man bussen så kan man lika gärna fortsätta och byta i Flemingsberg eller Stockholm C i stället. Om jag har betalat för hela sträckan Norrköping - Stockholm så tycker jag det är fånigt om jag inte får kliva av i Södertälje Syd (under förutsättning förstås att tåget stannar där). Frågan är om det är praktiskt möjligt att boka om resan efter att resan påbörjats...

Annars ser den här regeln rätt udda ut:
    5.5.5 För resor inom Polen finns det lagstadgade rabatter som beviljas berättigade personer enligt den svenska lagen om rätten till rabatterad transport på kollektivtrafik och andra bestämmelser.

Karta har de ju på sin hemsida med alla hållplatser. Här har du en PDF till deras linjenät https://meinfernbus.de/en/download/map/simple om du hellre vill ha det.
    Tack för tipset om den där. Men kartan på hemsidan ( https://www.flixbus.se/bussresor ) är ingen linjekarta utan mer en karta över var de har sina busshållplatser. Under "tidtabeller" hittar man bara en lista med orter, och klickar man på en ort får man bara upp en vanlig bokningssida.

Visst är de billiga och därav deras stora framgång i Europa.
    Liten konspirationsteori; frågan är om låga priser är något de kommer hålla inom överskådlig framtid, eller om de dumpar priserna för att bli av med dagens konkurrenter. Eller om det är dynamisk prissättning så att säga: Så länge de har få passagerare så är priserna låga, men när de får fler passagerare så går priserna upp; kanske samtidigt som de rensar bland olönsamma turer. En liten hint kommer nog när köpet är genomfört; om priserna i det nya bolaget sänks till Flixbusnivå, om "gamla" swebusturer har sitt pris och "gamla" flixbussturer behåller sitt lägre pris, eller om priset justeras uppåt till strax under övriga konkurrenter som Nettbuss.

Senast redigerat av pml den 2018-05-06 klockan 17:21:18.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Den här:
    Du får inte stiga av eller på på andra hållplatser än de du bokat. Detta gäller också för hållplatser i samma stad som ligger efter varandra. Du kan dock själv boka om resan på vår webbplats och på så sätt stiga på eller av vid önskad hållplats.
    När jag åker tåg så bokar jag ibland till Stockholm (eller Flemingsberg) även om det händer jag kliver av i Södertälje. Ibland kan det vara så att om tåget är i tid (eller före tidtabellen) så kan det gå snabbare komma med pendeltåget om jag hinner med 754 eller Gnestapendeln i Södertälje Syd, men bommar man bussen så kan man lika gärna fortsätta och byta i Flemingsberg eller Stockholm C i stället. Om jag har betalat för hela sträckan Norrköping - Stockholm så tycker jag det är fånigt om jag inte får kliva av i Södertälje Syd (under förutsättning förstås att tåget stannar där). Frågan är om det är praktiskt möjligt att boka om resan efter att resan påbörjats...

Jag tror inte flixbus-föraren hindrar dig att stiga av på en tidigare hållplats, på villkor att de stannar. Kanske ingen köpt biljett till/från den och då stannar de inte där. Är det motorväg, t.ex. förbi Södertälje Syd kostar det tid att köra av motorvägen.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-06 klockan 17:14:31.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jo, det går åka med Swebus, Nettbuss och Flixbuss Borås-Landvetter flygplats och vice versa.

Det finns ett alternativ till att åka med Västtrafik och det är med linje 101 till Landvettermotet och där byta till linje 612 från Landvetter resecentrum. Det rör sig väl om cirka fem minuters gångväg vid bytet. Men jag håller med om att det är dåligt och oftast blir det väl taxi, som nu kostar cirka 600 kronor. Med fyra personer i bilen blir det ju dock överkomligt.
    Men det är ju stollerier att jämföra buss med taxi.
    Visst borde det finnas en anslutning någonstans vid motorvägen för byte till linje 612 för resenärer som kommer österifrån till just Landvetter.
    Buss 100 och "typ" 300 borde ju kunna stanna där "för avstigande" och på det en anslutning till flygplatsen.
    Men Flygbussarna AB har säkert mera att säga till om trafiken till flygplatserna än vad vi anar.
    Ta ex Sturup där har man 100% täckning.
    Bussen till Lund har ofta bara en handfull resenärer och får väl betraktas som svindyr med en taxa på ca 100 kr.
    Samma som Landvetter - Göteborg City

Senast redigerat av 1524 den 2018-05-06 klockan 17:21:09.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

Jag tror inte flixbus-föraren hindrar dig att stiga av på en tidigare hållplats, på villkor att de stannar. Kanske ingen köpt biljett till/från den och då stannar de inte där. Är det motorväg, t.ex. förbi Södertälje Syd kostar det tid att köra av motorvägen.
    Precis. Till skillnad från tåget kan bussen gena förbi "onödiga" hållplatser. Speciellt om turen består av flera bussar. Inträffar t.ex. på Silverlinjen Öland-Kalmar- Stockholm. Om turen är dubblerad sparar bussen från Öland tid genom att inte köra in i Kalmar. Och om Kalmarbussen är fullbokad får du inte plats med en biljett från Borgholm. (Har sett just det inträffa. Men resenären hade tur, en Kalmarpåstigande dök inte upp.)

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Men det är ju stollerier att jämföra buss med taxi.
    Stolleri? Jag undanber mig rena oförskämdheter. Var det inte du som "jämförde" med vad en parkeringsplats vid Landvetter flygplats kostar.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Men som reglerna är skrivna så får man inte gå av tidigare om man inte har bokat om (vilket man inte kan göra senare än 15 minuter före avgångstid). Jag tänkte på diskussionen tidigare, om årskort, hur det sågs att hoppa av X2000 (X55) från Stockholm mot Sundsvall i Uppsala. (Fast regeln som säger det är ju att tåget bara har uppehåll för påstigande och att man därför inte "kan"/"får" kliva av där, medan det jag har synpunkter på är att gå av vid en hållplats där bussen ändå stannar och där avstigning generellt inte är förbjuden. Och kör bussen förbi en hållplats för att ingen bokat dit så är det bara så det är, om man ville vara säker på att få åka till Södertälje så skulle man förstås bokat in det.)

Senast redigerat av pml den 2018-05-06 klockan 17:42:40.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •