Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hallstavik - nya lastningsspåret i bruk

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Hallstavik - nya lastningsspåret i bruk

Idag passerade jag (med en lånad mobiltelefon) förbi lossningsplatsen i Hallstavik, som ju nyligen byggts om, och första gången jag såg ett tåg (ja, det är säkert en spärrfärd) där. Detaljer om ombyggnad finns i denna tråd.

En bild på håll, man ser att halva tåget ställts åt sidan, medan andra halvan är på lossningsspåret till höger.

Lite närmare.

Och loket från sidan så man kan skynta numret. Jag har kollat upp och det stämmer att det är ett Hector Rail-tåg från Borlänge. Det verkar vara samma upplägg som i våras, ett tåg går ner från Borlänge till Örbyhus torsdag förmiddag, och till Hallstavik, ett tåg går Borlänge-Örbyhus-Borlänge fredag morgon/förmiddag och ett tåg går Örbyhus- Borlänge natt mot lördag.
    Det är väl då ett ellok åtminstone det som går fredag förmiddag och att dieselloket möter det tåget och byter vagnar i Örbyhus.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Hallstavik - nya lastningsspåret i bruk - rapport 19 augsti

Igår och idag är det också timmerlossning, igår såg jag det på eftermiddagen och idag vid 10-tiden verkade tåget just kommit till Hallstavik och höll på att växla fram vagnar till lossningen. Det var en T66-a, förmodligen samma som i förra rapporten.
    Jag ser att igår kom vagnarna till Örbyhus (från Borlänge alltså) vid 11.18, och idag 7.02. I morse behövdes ju lite lokbyten (antar jag) innan spärrfärden till Hallstavik kunde börja, och tåget till Borlänge avgick sen 7.51. Sen i kväll är tåget till Borlänge planerat till 23.55.

Jag själv har inte sett något GC-tåg ännu, men jag ser på tracker.railit att det ska komma ett tåg på söndag till Örbyhus kl 8.47 och gå tillbaka 21.54.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Hallstavik - nya lastningsspåret i bruk - rapport 19 augsti

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag själv har inte sett något GC-tåg ännu, men jag ser på tracker.railit att det ska komma ett tåg på söndag till Örbyhus kl 8.47 och gå tillbaka 21.54.
    I eftermiddags åkte jag förbi, och det stod 2 Td-lok, med vagnar uppdelade på 3 spår, och det pågick lastning.
    Det verkar vara samma upplägg som tidigare med både lossning (av massaved) och lastning (av sågtimmer) till Braviken, för jag hittar att i morgon ska tåg 9783 gå från Gävle till Åby södra.

Så, trafikupplägget verkar nu vara samma som innan bangårdsombyggnaden började, och det är ju roligt att det går tåg 3 dagar i veckan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •