Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Höga viten för MTR Mälartåg

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Höga viten för MTR Mälartåg

MTR Mälartåg har tvingats betala drygt tio miljoner kronor i viten till Mälardalstrafik för inställda tåg sedan MTR tog över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december förra året.
    13 procent av avgångarna har ställts in akut eller planerat.
    Av de tåg som skulle ha körts var 27 procent akut inställda eller försenade mer än fem minuter.

https://jarnvagar.nu/installda-tag-dyra-for-mtr/

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Sv: Höga viten för MTR Mälartåg

MTR använder ofta formuleringen "allmän lokförarbrist" när de uttalar sig i media. Om bristen är allmän, borde vi då inte se liknande problem hos andra operatörer? SJ har ju problem men hur är det med pendeltågen i Stockholm och Göteborg? Pågatågen och Öresundståg m.fl? Jag har inte läst några nyheter om att dessa ställer in tåg i samma omfattning som Mälartåg.

Hade varit kul att se en jämförelse och ett svar från MTR om varför de eventuellt är sämre än sina konkurrenter!

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Frågvis Visa inlägg
    MTR använder ofta formuleringen "allmän lokförarbrist" när de uttalar sig i media. Om bristen är allmän, borde vi då inte se liknande problem hos andra operatörer? SJ har ju problem men hur är det med pendeltågen i Stockholm och Göteborg? Pågatågen och Öresundståg m.fl? Jag har inte läst några nyheter om att dessa ställer in tåg i samma omfattning som Mälartåg.

Hade varit kul att se en jämförelse och ett svar från MTR om varför de eventuellt är sämre än sina konkurrenter!
    Problemet finns nog lite överallt:
    https://www.ltz.se/2022-08-06/person...er-in-tag-igen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En del av problemet gissar jag också på att vissa valde att stanna kvar hos SJ eller sökte sig någon annanstans. Något som jag inte tror att MTR hade räknat med

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Angående en delmängd av det du frågar ovan så var väl SL-pendeln till/från Gnesta inställd helt igår (åtminstone till framåt 17/18-tiden när jag tog ner radarn...).

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Antalet avgångar ökade med ca 30% vid MTR Mälartågs övertagande av trafiken vid starten av T22. Då går det åt mer förare än tidigare. Kan kanske ha bidragit!

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Finns säkert mycket att säga om ämnet! Hade gärna sett att Ulf eller någon annan verkligen gick till botten med det hela och ställde lite tuffa frågor till MTR och andra operatörer. Jag upplever att MTR kommer väldigt billigt undan och gömmer sig bakom lokförarbristen utan att någon ifrågasätter dem.

Men en genomlysning av situationen kanske ställer MTR i bättre ljus, då är jag inte sämre än att jag erkänner att jag hade fel. Min känsla just nu är att MTR borde försöka locka till sig personal genom höja löner och erbjuda bättre villkor men att de slipper göra detta eftersom Mälardalstrafik har accepterat lokförarbristen som något som inte går att påverka på kort sikt.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Finns säkert mycket att säga om ämnet! Hade gärna sett att Ulf eller någon annan verkligen gick till botten med det hela och ställde lite tuffa frågor till MTR och andra operatörer. Jag upplever att MTR kommer väldigt billigt undan och gömmer sig bakom lokförarbristen utan att någon ifrågasätter dem.

Men en genomlysning av situationen kanske ställer MTR i bättre ljus, då är jag inte sämre än att jag erkänner att jag hade fel. Min känsla just nu är att MTR borde försöka locka till sig personal genom höja löner och erbjuda bättre villkor men att de slipper göra detta eftersom Mälardalstrafik har accepterat lokförarbristen som något som inte går att påverka på kort sikt.
    Bättre löner och villkor hjälper inte på kort sikt om det finns färre lokförare totalt i Sverige än vad de svenska järnvägsföretagen behöver.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    MTR Mälartåg har tvingats betala drygt tio miljoner kronor i viten till Mälardalstrafik för inställda tåg sedan MTR tog över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december förra året.
    13 procent av avgångarna har ställts in akut eller planerat.
    Av de tåg som skulle ha körts var 27 procent akut inställda eller försenade mer än fem minuter.

https://jarnvagar.nu/installda-tag-dyra-for-mtr/
    5869 inställda avgångar och drygt 10 miljoner kronor i vite. Det blir drygt 1700 kr per inställd avgång. Om det är höga viten eller ej kan väl diskuteras. Motsvarar vitena ens MTR Mälartågs personalkostnad för att köra tågen?

Vi vet visserligen inte om det hat tagits ut viten från dag ett, men per inställt tåg tycker jag att vitena känns rätt så moderata.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Bättre löner och villkor hjälper inte på kort sikt om det finns färre lokförare totalt i Sverige än vad de svenska järnvägsföretagen behöver.
    För MTR skulle det hjälpa på kort sikt om man lyckades locka över förare från andra bolag. Sedan kan det bli så att man lyckas locka över förare från MTR pendeltågen och då har man bara flyttat problemet till ett annat bolag i koncernen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg
    5869 inställda avgångar och drygt 10 miljoner kronor i vite. Det blir drygt 1700 kr per inställd avgång. Om det är höga viten eller ej kan väl diskuteras. Motsvarar vitena ens MTR Mälartågs personalkostnad för att köra tågen?

Vi vet visserligen inte om det hat tagits ut viten från dag ett, men per inställt tåg tycker jag att vitena känns rätt så moderata.
    Är det säkert att alla de där inställda avgångarna är entreprenörens ansvar? Det kan ju vara så att garanti-fordonsfel mm också ingår i de 5869.

Dock låter det ändå som väldigt små summor per avgång. I tunnelbanan brukar en enda inställd avgång kosta ungefär som att bemanna en hel tjänst på övertid, man kan tycka att det borde vara ännu högre viten på Mälartåg…

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Är det säkert att alla de där inställda avgångarna är entreprenörens ansvar? Det kan ju vara så att garanti-fordonsfel mm också ingår i de 5869.

Dock låter det ändå som väldigt små summor per avgång. I tunnelbanan brukar en enda inställd avgång kosta ungefär som att bemanna en hel tjänst på övertid, man kan tycka att det borde vara ännu högre viten på Mälartåg…
    Jag nämnde i mitt förra inlägg att maximal böter kanske inte togs ut från början. Inställda avgångar som inte orsakats av MTR är en annan oklarhet. Å andra sidan borde vite också utgå vid förseningar, vilket jag bortsåg ifrån. Antal försenade tåg är ännu fler än antalet inställda!

Att bara dela de totala vitena med antalet inställda tåg är givetvis en väldigt grov förenkling, men det ger ändå en känsla för beloppen som i alla fall inte jag får av att bara se summan 10 miljoner.

Senast redigerat av pnott den 2022-08-06 klockan 13:30:45.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    En del av problemet gissar jag också på att vissa valde att stanna kvar hos SJ eller sökte sig någon annanstans. Något som jag inte tror att MTR hade räknat med
    ”Vad händer med personalen som jobbar på tågen?
    I upphandlingen har det varit ett krav att leverantören tar över personalen från nuvarande trafikföretag, så kallad verksamhetsövergång.”

Källa: https://via.tt.se/data/attachments/0...e42b5a6227.pdf

Upphandlaren tycks inte ha varit beredd på att alla inte skulle vilja följa med. Man har bara försäkrat sig om att de som VILL gå över får göra det.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Upphandlaren tycks inte ha varit beredd på att alla inte skulle vilja följa med. Man har bara försäkrat sig om att de som VILL gå över får göra det.
    Mer än så går inte att försäkra sig om.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Mer än så går inte att försäkra sig om.
    Nej, man kan ju inte tvinga över personalen.

Däremot kanske man skulle haft beredskap för utglesning av trafiken vid uppkomst av personalbrist. Eller helt enkelt kört vidare med T21-tabellen och sett till att man klarat av den innan utökning av trafiken (som dessutom inte behövs med allt hemmajobb efter pandemin).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, man kan ju inte tvinga över personalen.

Däremot kanske man skulle haft beredskap för utglesning av trafiken vid uppkomst av personalbrist. Eller helt enkelt kört vidare med T21-tabellen och sett till att man klarat av den innan utökning av trafiken (som dessutom inte behövs med allt hemmajobb efter pandemin).
    Att som beställare utgå från att leverantören inte kan tillhandahålla köpt tjänst känns inte speciellt seriöst. I sådana fall borde man väl köpt en annan tjänst?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Att som beställare utgå från att leverantören inte kan tillhandahålla köpt tjänst känns inte speciellt seriöst. I sådana fall borde man väl köpt en annan tjänst?
    Vi konstaterade nyss att man inte kan tvinga över personalen, så upphandlaren bör ha beredskap för ett sådant scenario.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi konstaterade nyss att man inte kan tvinga över personalen, så upphandlaren bör ha beredskap för ett sådant scenario.
    Man kan inte kontrollera allt. Om man ändå vill försöka, så finns ju möjligheten att köra i egen regi.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Man kan inte kontrollera allt. Om man ändå vill försöka, så finns ju möjligheten att köra i egen regi.
    Och på vilket sätt skulle "köra i egen regi" garantera att det blir bättre ?
    Snarare så att det är risk att man har samma problematik med alla personalgrupper då, även administration.

Eftersom all SJ-personal ville följa med över till Vy-nattågen, så kanske både Mälartåg och MTR borde ha funderat lite. Skulle det kunna hända igen ??
    Och det var ju exakt vad som hände, bara personalen på den enda åkstation som SJ lade ner följde med (+ en mindre mängd andra). SJ sa däremot att alla fick vara kvar, även de i Eskilstuna, men då placerade på annan ort.
    Sen trasslade ju SJ till det för sej själv, så det blev en viss eftersläpande övergång.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Och på vilket sätt skulle "köra i egen regi" garantera att det blir bättre ?
    Det har jag inte sagt. Jag sade: "Om man ändå vill försöka"...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •