Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Öresundstågens efterträdare?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Öresundstågens efterträdare?

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Västkustbanan klarar 250 meter, i alla fall om man får använda de spår på Göteborg C som har det (om 4 år blir det lättare att välja plattform på Göteborg C)
    Herrolsson nämnde längden 120 meter.
    Då får man väl förlänga Mörrum och Sölvesborg lite, övriga på Blekinge kustbana verkar enligt https://minkarta.lantmateriet.se/ klara 120 meter.
    De uppgifterna på din länk kan knappast stämma. Jag mätte plattformen i Karlshamn med mätverktyget och fick den bara till ca 66 meter vilket är bra mycket kortare än vad en X31 är. Däremot kan jag säga att i fallet Sölvesborg så är det så att när man kört med dubbel X31 och man låter främre dörrparet hamna precis vid främre plattformskanten så är det faktiskt bara det bakre dörrparet som står utanför plattform.

Att förlänga plattformarna i Sölvesborg och Mörrum är i sig inte något större problem. Visst får man flytta signaler och balisers men i övrigt så finns det plats för en förlängning utan att justera spåren. Mörrums station är belägen på rakspår vilket underlättar en förlängning. Plattformen i Sölvesborg ligger delvis i kurva och jag tror även att ska man förlänga den plattformen så får man nog räkna med att den förlängda delen kommer vara tvungen att smalna av i slutet, men det kanske inte är några problem?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    De uppgifterna på din länk kan knappast stämma. Jag mätte plattformen i Karlshamn med mätverktyget och fick den bara till ca 66 meter vilket är bra mycket kortare än vad en X31 är. Däremot kan jag säga att i fallet Sölvesborg så är det så att när man kört med dubbel X31 och man låter främre dörrparet hamna precis vid främre plattformskanten så är det faktiskt bara det bakre dörrparet som står utanför plattform.

Att förlänga plattformarna i Sölvesborg och Mörrum är i sig inte något större problem. Visst får man flytta signaler och balisers men i övrigt så finns det plats för en förlängning utan att justera spåren. Mörrums station är belägen på rakspår vilket underlättar en förlängning. Plattformen i Sölvesborg ligger delvis i kurva och jag tror även att ska man förlänga den plattformen så får man nog räkna med att den förlängda delen kommer vara tvungen att smalna av i slutet, men det kanske inte är några problem?
    I vilket fall klarar nuvarande plattformar endast undantagsvis mer än en enhet.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Varför skyltar man inte med detta i Sverige? I Danmark lyckas man skylta Öresundstågens olika delar/destinationer även för sträckorna i Sverige.
    Trafikverkets system är inte utformat för sådan skyltning. Många plattformar har bara en display och finns det flera saknas system för att skylta olika på dem.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om de är världens bästa tåg, så bör väl Öresundståg/Skånetrafiken köpa så många danska fordon de kan, och så fortsätta hyra in fordon att köra i insatståg som bara går på svensk sträcka, och skjuta på efterträdare så länge det går.
    Dvs vi kan bordlägga frågan, vem vet om det kommer nya möjligheter från fordonstillverkare, eller nya (eller lättade) regler från myndigheter.
    Jag tror inte det är vidare framsynt att "bordlägga" frågan. Om det behövs en ny fordonstyp inom 5 år så behöver man börja tänka på det redan nu. Jag tror att dagens fordon inte kommer att vara tillräckliga mer än 5 år till.

Man kan ju också tänka sig att exempelvis Jönköping skulle vilja ha Köpenhamnstrafik. Då räcker dagens fordon definitivt inte till.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Karlshamn ska enligt underlaget till JNB vara 120 meter

https://bransch.trafikverket.se/cont...mar_e_am1.xlsx

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Karlshamn ska enligt underlaget till JNB vara 120 meter

https://bransch.trafikverket.se/cont...mar_e_am1.xlsx
    Karlshamn mäter jag mer noggrant på fiygbilden på https://minkarta.lantmateriet.se/ till 118 meter ±någon meter, mot 120 i xls-länken.
    Sölvesborg mäts till 110 meter mot 110,9 i xls-länken.
    Mörrum mäter jag till 99 meter mot 100 i xls-länken.

Alla de tre har en gångväg till plattformsövergång som nog egentligen inte duger för påstigande, men kanske kan användas för en förlängning (I Sölvesborg är den 13 meter lång)
    Två X31 är 158 meter vilket riskerar blockera plattformsövergången.

I alla fall, vad vi ville komma fram till:
    om man beställer 120 meters tåg borde dörrarna få plats inom alla plattformar utom kanske Mörrum.

Det syns inte på flygbilderna var utfartssignalen är och om tåg får stå med förarhytten framför plattform (alla dessa har två spår på enkelspårig bana så signal är nödvändig).
    I Sölvesborg, om föraren står vid plattformskant är det fåtal meter till plattformsövergången om tåget är 120 meter.

Det största problemet med att förlänga plattformar och flytta signaler är väl att få Trafikverket att göra det.
    Det kan innebära krav på att uppfylla nya regler så man får bygga in markeringsplattor och annat, samt i värsta fall uppfyller de inte breddkraven.
    Vågar länsbolagen beställa för långa tåg i förhoppning att Trafikverket fixar särskilt Mörrum?
    Men har man kört dubbla X31 förut så går det väl i framtiden också?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

De existerande Öresundstågen X31/ET har väl kravsatts av danska staten?
    Det brukar hävdas att det är så men dåvarande Länstrafiken i Malmöhus län var nog de som hade störst inflytande på hur det blev.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Angående Mörrums plattformslängd planeras för persontågstrafik på den kommande sträckan Olofström-Mörrum-Karlshamn. Pågatåg på sträckan Karlshamn-Mörrum -- Kristianstad. Mörrum är inte centralort. Syftet med tågstopp i Mörrum kan inte vara att få direktförbindelse med Köpenhamn.
    Öresundstågsstopp i Mörrum torde kunna utgå.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag funderar lite på de nya tåg från CAF som är beställda. Både SJ och Krösatågen har ju beställt nya tåg från CAF. Dessa är ju givetvis tänkta för inrikestrafik. Men om de inte är beställda med Reginabredd så borde de kunna gå att köra till Danmark. Då är det kanske lämpligt att utgå från dessa beställningar och ha en tvåströmsversion av dessa?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av anders5 Visa inlägg
    Tanken var nog att den totala längden på alla tåg under en timme skulle öka, det är ju ständig vagnsbrist på Öresundstågen.
    Vagnsbristen går ju att förändra till det bättre!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kravspecen för de nuvarande tågen togs fram i samråd Sverige/Danmark. Något som är anmärkningsvärt är att man från svensk sida ville ha ännu enklare (!) stolar, men det var man från dansk sida motståndare till, trots att det var betydligt kortare trafiksträcka på dansk sida.

Nu är det ännu mer en rent svensk affär. Man behöver inte uppfylla dansk profil mer än att det går att ta sig in till Hovedbanegården, möjligen även till Østerport.

BKB innebär nog att det måste vara möjligt att köra med tåg som inte är mer än obetydligt längre än 80 m, KTK och VKB klarar däremot 160 m. Skulle man kunna ha korta och långa enheter (80 resp 160 m)?

Låggolvsdel krävs, ja, men ska man bara ha precis så mycket som det måste? Eller mer?
    Plattformarna på BKB byggdes under elektrifieringen med en längd av 120 m för att passa två multade Kustpilar, ett fordon som skulle sluta gå där då. Trv i ett nötskal
    Jim

Världens meste Rapidloksförare. Förste svensk att köra Krokodilen i Sverige.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Plattformarna på BKB byggdes under elektrifieringen med en längd av 120 m för att passa två multade Kustpilar, ett fordon som skulle sluta gå där då. Trv i ett nötskal
    Jim
    Man kan kanske ha två multade X31 om man låser bakersta dörrpar?
    Sista vagnen är cirka 30 meter och låsning innebär väl troligen 35 meter från dörr till bakände och 123 meter från framände till öppingsbar dörr?
    Och stå på utsidan av plattform så man inte blockerar plattformsövergång.
    Det är väl inte säkert man får stå framför plattform överallt pga signaler?

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-08-07 klockan 21:33:22.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Även plattformen i Ronneby lär vara för kort för två multade X31

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Persson Visa inlägg
    Även plattformen i Ronneby lär vara för kort för två multade X31
    Ronnybys plattform är (enligt Herr Olssons dokument) 132 meter för spår 1 närmast stationshuset och 120 meter för öplattformen för spår 2 och 3.
    De flesta stationer längs Blekinge kustbana är för korta för två multade X31 som är 158 meter långa och runt 150 meter från förarplats till bakersta dörren.
    De flesta stationer bör gå att använda om bakersta dörren låses. Fyra är 120-137 meter och fyra är 150-177 meter.
    Mörrum och Sölvesborg är för korta för det också med 100 resp 110 meter.

Anledningen till att vi diskuterar längden på plattformar hos BKB är frågan hur långa motorvagnar de kan tänkas lämpligen köpa.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-08-08 klockan 16:23:06.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Ronnybys plattform är (enligt Herr Olssons dokument) 132 meter för spår 1 närmast stationshuset och 120 meter för öplattformen för spår 2 och 3.
    De flesta stationer längs Blekinge kustbana är för korta för två multade X31 som är 158 meter långa och runt 150 meter från förarplats till bakersta dörren.
    De flesta stationer bör gå att använda om bakersta dörren låses. Fyra är 120-137 meter och fyra är 150-177 meter.
    Mörrum och Sölvesborg är för korta för det också med 100 resp 110 meter.

Anledningen till att vi diskuterar längden på plattformar hos BKB är frågan hur långa motorvagnar de kan tänkas lämpligen köpa.
    Vid Nørreport (Köpenhamn) låser man både första och sista dörrparet vid körning med tre enheter. På motsvarande sätt borde man kunna vinna minst 40 meter oberoende av tåglängd, förutsatt att signaler för plattformsspåret placeras minst 20 m från plattformsänden och detsamma gäller eventuell plattformsövergång (i plan).

Eftersom alla plattformar på BKB är minst 120 meter skulle man kunna klara tåglängder på upp till 160 m om signalplacering och plattformsövergångar anpassas.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •