Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Öresundstågens efterträdare?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Öresundstågens efterträdare?

Hur borde kravspecifikationen se ut?

Ska nya fordon ha samma längd som de nuvarande?

Ska man ställa högre krav på antal resande per meter fordon (antingen det löses genom två våningar eller bredare fordon)?

Ska det finnas varuautomater ombord?

Krav på låggolvsdel och dörrkonfiguration?

Annat?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Öresundstågens efterträdare?

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Ska man ställa högre krav på antal resande per meter fordon (antingen det löses genom två våningar eller bredare fordon)?

Annat?
    Jag brukar ju säga att Öresundstågen(X31) är världens bästa tåg.

Reste med barnvagn här för någon vecka sedan och även det gick smidigt även om det var helt fullt.

Finns det ens tåg som klarar fler passagerare per meter (ink platser för stående)? Öresundstågen känns oerhört effektiva där. Längden känns också bra även om det troligtvis blir 120 meter på nästa tåg (om inte depån i Hässleholm ställer till det genom att vara för kort).

Aja, jag gissar på att det blir någon form av dubbeldäckare likt Er1. Sen vet man inte heller vilka sträckor framtidens Öresundståg ska gå, det lär ju spela in i val av fordon.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Annat?
    Man hade långt gångna upphandlingar av de nya Öresundstågen innan dessa avbröts p g a utslag i någon konkurrensdomstol innan pandemin. Eller kan man inte kalla dessa för nästa generations Öresundståg?
    Jim

Världens meste Rapidloksförare. Förste svensk att köra Krokodilen i Sverige.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Reste med barnvagn här för någon vecka sedan och även det gick smidigt även om det var helt fullt.

Finns det ens tåg som klarar fler passagerare per meter (ink platser för stående)? Öresundstågen känns oerhört effektiva där. Längden känns också bra även om det troligtvis blir 120 meter på nästa tåg (om inte depån i Hässleholm ställer till det genom att vara för kort).

.
    Ja dubbeldäckare av de typer som används i t.ex Tyskland, Schweiz har ju runt 50% fler platser

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Man hade långt gångna upphandlingar av de nya Öresundstågen innan dessa avbröts p g a utslag i någon konkurrensdomstol innan pandemin. Eller kan man inte kalla dessa för nästa generations Öresundståg?
    Jim
    Det var det som kallades System 3. Det var inte ersättare till Öresundstågen utan skulle bli ett komplement.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Aja, jag gissar på att det blir någon form av dubbeldäckare likt Er1. Sen vet man inte heller vilka sträckor framtidens Öresundståg ska gå, det lär ju spela in i val av fordon.
    Det är väl detta som är utmaningen. Till det som du redan nämnt kan läggas att man förmodligen inte kommer att kunna få tåg med genomgång mellan enheterna. Det känns som att nya tåg bara kan bli sämre. Därav frågan.

Själv skulle jag dock tycka om dubbeldäckare, främst för lite längre resor där man kan sitta lite mer ostörd på övervåningen.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Köps det nya Öresundståg idag så tror jag med att det blir dubbeldäckare. Och detta oavsett om man tänker sig at de nya tågen ska ersätta de nuvarande, eller om man köper in nya tåg för att utöka antalet Öresundståg. Och skulle de köpa in dem just nu så kan det nog bli från Stadler. Och i sådana fall blir det nog en variant på ER1, fast med anpassad inredning med mer, och så givetvis byggda för två strömsystem för att kunna gå i både Sverige och Danmark.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Köps det nya Öresundståg idag så tror jag med att det blir dubbeldäckare. Och detta oavsett om man tänker sig at de nya tågen ska ersätta de nuvarande, eller om man köper in nya tåg för att utöka antalet Öresundståg. Och skulle de köpa in dem just nu så kan det nog bli från Stadler. Och i sådana fall blir det nog en variant på ER1, fast med anpassad inredning med mer, och så givetvis byggda för två strömsystem för att kunna gå i både Sverige och Danmark.
    Det var väl exakt det man försökte för system 3 som inte ansågs vara rätt upphandlat för att det avvek för mycket från ramavtalet? Eller minns jag fel?

Medlem
    mar 2018

Det är väl detta som är utmaningen. Till det som du redan nämnt kan läggas att man förmodligen inte kommer att kunna få tåg med genomgång mellan enheterna. Det känns som att nya tåg bara kan bli sämre. Därav frågan.

Själv skulle jag dock tycka om dubbeldäckare, främst för lite längre resor där man kan sitta lite mer ostörd på övervåningen.
    Just möjligheten att gå genom tåget är ju helt fantastiskt. Jag kan ju jämföra med Pågatågen där man kan gå på ett knökfullt tågsätt för att sen se att de andra var typ tomt.

På Öresundstågen är det ju bara att traska och gå tills man hittar en ledig plats.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Annat?
    De existerande Öresundstågen X31/ET har väl kravsatts av danska staten?

Mycket bredare kan de nog inte vara, dansk lastprofil gäller.
    Att åka 2+3 i bredd Göteborg-Köpenhamn eller Kalmar-Köpenhamn fast smalare säten än Regina, mer i stil med X60, känns inte bra.
    Dubbeldäck kan man tänka sig.

Längden begränsas av ett antal stationer som inte planeras förlängas.
    Max 250 meter.
    I varje fall grenarna mot Kalmar och Karlskrona kräver kortare fordon pga plattformslängd, så man måste koppla från delar.

Ska Öresundstågen för nästan all framtid gå Østerport–Lund–vidare norrut, inte från Helsingør, då kanske danska staten inte har så mycket önskemål.

Låggolvsdel krävs enligt handikappanpassning "tillgänglighet", och cykeldel önskas.

Varuautomater vore väl trevligt, men det är väl en kommersiell fråga, dra in tillräckligt vinst för att betala sig, locka resenärer.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-08-05 klockan 20:21:18.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Just möjligheten att gå genom tåget är ju helt fantastiskt. Jag kan ju jämföra med Pågatågen där man kan gå på ett knökfullt tågsätt för att sen se att de andra var typ tomt.

På Öresundstågen är det ju bara att traska och gå tills man hittar en ledig plats.
    Med SL från Uppsala är det fullt vid de 2-3 bakersta dörrparen. Genomgående (i stället för två X60) tåg skulle inte hjälpa ett dugg.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    De existerande Öresundstågen X31/ET har väl kravsatts av danska staten?

Mycket bredare kan de nog inte vara, dansk lastprofil gäller.
    Att åka 2+3 i bredd Göteborg-Köpenhamn eller Kalmar-Köpenhamn fast smalare säten än Regina, mer i stil med X60, känns inte bra.
    Dubbeldäck kan man tänka sig.

Längden begränsas av ett antal stationer som inte planeras förlängas.
    Max 250 meter.
    I varje fall grenarna mot Kalmar och Karlskrona kräver kortare fordon pga plattformslängd, så man måste koppla från delar.

Ska Öresundstågen för nästan all framtid gå Østerport–Lund–vidare norrut, inte från Helsingør, då kanske danska staten inte har så mycket önskemål.

Låggolvsdel krävs enligt handikappanpassning "tillgänglighet", och cykeldel önskas.

Varuautomater vore väl trevligt, men det är väl en kommersiell fråga, dra in tillräckligt vinst för att betala sig, locka resenärer.
    Kravspecen för de nuvarande tågen togs fram i samråd Sverige/Danmark. Något som är anmärkningsvärt är att man från svensk sida ville ha ännu enklare (!) stolar, men det var man från dansk sida motståndare till, trots att det var betydligt kortare trafiksträcka på dansk sida.

Nu är det ännu mer en rent svensk affär. Man behöver inte uppfylla dansk profil mer än att det går att ta sig in till Hovedbanegården, möjligen även till Østerport.

BKB innebär nog att det måste vara möjligt att köra med tåg som inte är mer än obetydligt längre än 80 m, KTK och VKB klarar däremot 160 m. Skulle man kunna ha korta och långa enheter (80 resp 160 m)?

Låggolvsdel krävs, ja, men ska man bara ha precis så mycket som det måste? Eller mer?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Kravspecen för de nuvarande tågen togs fram i samråd Sverige/Danmark. Något som är anmärkningsvärt är att man från svensk sida ville ha ännu enklare (!) stolar, men det var man från dansk sida motståndare till, trots att det var betydligt kortare trafiksträcka på dansk sida.

Nu är det ännu mer en rent svensk affär. Man behöver inte uppfylla dansk profil mer än att det går att ta sig in till Hovedbanegården, möjligen även till Østerport.

BKB innebär nog att det måste vara möjligt att köra med tåg som inte är mer än obetydligt längre än 80 m, KTK och VKB klarar däremot 160 m. Skulle man kunna ha korta och långa enheter (80 resp 160 m)?

Låggolvsdel krävs, ja, men ska man bara ha precis så mycket som det måste? Eller mer?
    Västkustbanan klarar 250 meter, i alla fall om man får använda de spår på Göteborg C som har det (om 4 år blir det lättare att välja plattform på Göteborg C)
    Herrolsson nämnde längden 120 meter.
    Då får man väl förlänga Mörrum och Sölvesborg lite, övriga på Blekinge kustbana verkar enligt https://minkarta.lantmateriet.se/ klara 120 meter.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

D

.
    Byggs Hovedbanegården om som det är tänkt så ska Öresundståg och även andra tåg till Sverige vända vid just Hovedbanegården.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Håller med. Och på svenska perronger skyltas det ju inte om vilka vagnar som går vart så där är också genomgången till stor nytta för dom som hamnat fel.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det var väl exakt det man försökte för system 3 som inte ansågs vara rätt upphandlat för att det avvek för mycket från ramavtalet? Eller minns jag fel?
    Skulle System 3 vara loktåg eller motorvagnar?
    Jag har för mig att jag läst att det skulle vara loktåg, men hade då problemet att total vagnlängd skulle bli mindre pga att loket tar viss plats på plattformen (loket får ofta inte stå före plattform)

Medlem
    mar 2018

Jag har för mig att jag läst att det skulle vara loktåg, men hade då problemet att total vagnlängd skulle bli mindre pga att loket tar viss plats på plattformen (loket får ofta inte stå före plattform)
    Det har spekulerats i båda. Lok med manövervagn bland annat där man skulle tvingas flytta balliser och signaler på bland annat Triangeln. Det gjordes väl någon rapport om att loktågen skulle vara billigare, sen blev det politiskt beslut om motorvagnar, försökt till upphandling, upphandlingen sket sig, något privat hejsansvejsanbolag skulle köra egna tåg enligt ett bra upplägg, hejsansvejsanbolagets upplägg var visst inte så bra, pandemin kom och ingen skulle åka tåg igen och tåg var onödigt och nu är vi här!

Edit: Detta har jag missat innan. Men System 3 verkar vara dött!
    https://www.newsoresund.se/skanetraf...fora-system-3/

Senast redigerat av Herrolsson den 2022-08-05 klockan 22:00:59.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tanken var nog att den totala längden på alla tåg under en timme skulle öka, det är ju ständig vagnsbrist på Öresundstågen.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Om de är världens bästa tåg, så bör väl Öresundståg/Skånetrafiken köpa så många danska fordon de kan, och så fortsätta hyra in fordon att köra i insatståg som bara går på svensk sträcka, och skjuta på efterträdare så länge det går.
    Dvs vi kan bordlägga frågan, vem vet om det kommer nya möjligheter från fordonstillverkare, eller nya (eller lättade) regler från myndigheter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av anders5 Visa inlägg
    Och på svenska perronger skyltas det ju inte om vilka vagnar som går vart så där är också genomgången till stor nytta för dom som hamnat fel.
    Varför skyltar man inte med detta i Sverige? I Danmark lyckas man skylta Öresundstågens olika delar/destinationer även för sträckorna i Sverige.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •