Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: "Europas vackraste tågstationer"

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

"Europas vackraste tågstationer"

Så lyder en rubrik i Svenska Dagbladet i dag. Själv brukar jag nöja mig med att läsa DN på morgonen, men hustruns utrop väckte givetvis min nyfikenhet.

Mycket riktigt. Artikeln handlade om järnvägsstationer, precis som jag gissade. I själva verket ett slags rankinglista med kommentarer över de 8 främsta.

Här är de i tur och ordning:

1. Gare de Lyon i Paris
    2. St. Pancras i London
    3. Bhf Zoo i Berlin
    4. Amsterdam Centraal
    5. Antwerpen Centraal
    6. Helsingfors järnvägsstation
    7. Estaciòn de Atocha i Madrid
    8. Gare de Strasbourg Ville

Som beresta postvagnsföljare omedelbart kan konstatera går listan att ifrågasätta utefter rubrikens kriterium. Kommentarstexterna visar också på viss oerfarenhet hos den freelanceskribent som lyckats sälja sitt alster till tidningen.

Men ändå, vilka av de uppräknade skulle hamna på din egen Topp 3-lista?

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: "Europas vackraste tågstationer"

Jag har personligen svårt att se varför St Pencras och Berlin Hbf är med på listan, men tex Söderbärke saknas. Smaken är som baken, antar jag.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Så lyder en rubrik i Svenska Dagbladet i dag. Själv brukar jag nöja mig med att läsa DN på morgonen, men hustruns utrop väckte givetvis min nyfikenhet.

Mycket riktigt. Artikeln handlade om järnvägsstationer, precis som jag gissade. I själva verket ett slags rankinglista med kommentarer över de 8 främsta.

Här är de i tur och ordning:

1. Gare de Lyon i Paris
    2. St. Pancras i London
    3. Bhf Zoo i Berlin
    4. Amsterdam Centraal
    5. Antwerpen Centraal

Som beresta postvagnsföljare omedelbart kan konstatera går listan att ifrågasätta utefter rubrikens kriterium. Kommentarstexterna visar också på viss oerfarenhet hos den freelanceskribent som lyckats sälja sitt alster till tidningen.

Men ändå, vilka av de uppräknade skulle hamna på din egen Topp 3-lista?
    Jag undrar om det är så att många järnvägsstationer är vackra, för jag tycker att alla av de nämnda är vackra på olika sätt (Amsterdam väldigt fin från gatsidan; Strasbourg modernt spacig med glastillbyggnaden, Helsingfors i en speciell stil).
    Men vilka som är de 3 vackraste har jag väldigt svårt välja ut, och även svårt att säga om det finns andra som är vackrare.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Jag har personligen svårt att se varför St Pencras och Berlin Hbf är med på listan, men tex Söderbärke saknas. Smaken är som baken, antar jag.
    Nja, nu är ju förstås inte Berlin Hbf med på listan. Men det du kan ha rätt i att Söderbärke saknas.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad som har kvalificerat Bhf Zoo förstår jag inte.

Men lägger gärna till Lisboa Gare do Oriente.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    "Åh, här är en station som det finns en film om! Jag har inte sett filmen men det måste ju vara en hyllning till en vacker station så då sätter vi den på listan!"

Kanske tänkte skribenten så.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Inte jag heller. Stationen har förvisso något slags charm, men den är rörig, ful och sliten. Och har det verkligen gått ett tåg till Novosibirsk från Zoo?

Senast redigerat av Jan L den 2018-05-06 klockan 12:04:00.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Och har det verkligen gått ett tåg till Novosibirsk från Zoo?
    I alla fall en kursvagn. Se https://www.tagesspiegel.de/berlin/b...89506-all.html för en reportage öven den sista avgången - självklart på tyska.

Stationen Berlin Zoo och vackert? Nja, det finns olika åsikter över vad som är vackert.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-06 klockan 15:22:21.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Inte jag heller. Stationen har förvisso något slags charm, men den är rörig, ful och sliten. Och har det verkligen gått ett tåg till Novosibirsk från Zoo?
    Om man med station skulle mena stationshus slås Bhf Zoo tvivelsutan av Alvesta, finns det egentligen något att kalla stationshus på Zoo?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om man med station skulle mena stationshus slås Bhf Zoo tvivelsutan av Alvesta, finns det egentligen något att kalla stationshus på Zoo?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Har stationshuset i Söderbärke kvar någon funktion som järnvägsstation? Eller, med andra ord, är väntsalen fortfarande tillgänglig för resande?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag skulle nog gärna sätta upp Venedig (S:ta Luzia) i alla fall känslan när man går ut från stationen. Sedan har jag oklara minnesbilder men tycker alltid att det är en härlig känsla med hög tågfaktor att besöka stationerna i Paris och London. Någon nämnde Lissabon och det kan jag också hålla med om. Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag skulle nog gärna sätta upp Venedig (S:ta Luzia) i alla fall känslan när man går ut från stationen. Sedan har jag oklara minnesbilder men tycker alltid att det är en härlig känsla med hög tågfaktor att besöka stationerna i Paris och London. Någon nämnde Lissabon och det kan jag också hålla med om. Mvh/Alex
    Ja upplevelsen att gå ut från Venezia SL är oslagbar, utanför stationer brukar det vara stökig trafik men här kommer man direkt in i Venedig med Canal Grande och all båttrafik. Den upplevelsen är oslagbar.
    Annars skulle jag nog vilja nämna Milano Centrale med sina magnifika proportioner. Och gärna Hovedbangården i Köpenhamn det är fin arkitektur. Berlin Zoo låter ju helt obegripligt, har man inte förväxlat med nya Hbf som ju är maffig medvsina nivåer. Funktionsmässigt gillar jag annars Jönköping C , med kryssväxlar kan även mötande tåg använda stamplattformen, Vaggerydstågen kommer till ett säckspår och även bussarna nås lätt och smidigt.

Medlem
    mar 2018

1. Gare de Lyon i Paris
    2. St. Pancras i London
    3. Bhf Zoo i Berlin
    4. Amsterdam Centraal
    5. Antwerpen Centraal
    Jag ville återge den lista som söndagens Svenska Dagbladet publicerade därför att jag vet att listor av det slaget stimulerar fantasin. Särskilt för oss som följer PV kanske.

Vilken är den vackraste stationen? Frågan går naturligtvis inte att besvara entydigt. Det visas ju inte minst av Svenska Dagbladets lista. Dess upphovsman hade ett säljande uppslag och spann på det. Han kanske inte ens hade besökt alla de uppräknade stationerna. Eller kanske han har en udda smak som inte delas av någon annan. Och vad ska man bedöma? Funktionaliteten som Jönköping C eller lantlig skönhet som Söderbärke? Själva byggnaden utifrån som Antwerpen Centraal, eller inifrån som St. Pancras? Eller bara en känsla kopplad till egna svunna minnen som Berlin Zoo? Eller järnvägsrestaurangen som Gare de Lyon?

Det hela beror på hur var och en känner.

Med det sagt vill jag härmed presentera min Topp 3-lista för Europas vackraste stationer.

1. Plzeň hl.n.
    2. Schaarbeek station
    3. Milano C.le

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Boden C 1980-07-29 - Foto - Micael Lindgren
    Jag var bara 10 år när jag tog bilden.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Micael Lindgren Visa inlägg
    Boden C 1980-07-29 - Foto - Micael Lindgren
    Skärpan är ju inte perfekt, men däremot perspektivet, funderade först på vart kontaktledningen tagit vägen.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-05-07 klockan 12:47:37.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Funktionaliteten som Jönköping C eller lantlig skönhet som Söderbärke? Själva byggnaden utifrån som Antwerpen Centraal, eller inifrån som St. Pancras?

le
    Låt mig bara få lyfta fram en liten sak, Antwerpen Centraal är inte bara exteriör utan har också en fantastisk järnvägsrestaurang som man inte ska försumma att se om man är på plats. Numera är stationen också lite märkvärdig eftersom det går järnvägståg på hela tre nivåer. Vad jag kan förstå handlar det mesta här om storstationer men det finns ju många små som kan vara mycket fina. En jag skulle nämna är Harlösa , numera utan spår (!) men med en unik arkitektur som förvandlar perspektivet så stationen ser mycket större ut än vad den är.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Venedig (Santa Luzia), absolut - och då bör inte dess anspråkslösare replik i Falköping glömmas!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Wejryd Visa inlägg
    Venedig (Santa Luzia), absolut - och då bör inte dess anspråkslösare replik i Falköping glömmas!
    Vad som är vackert ligger som bekant i ögonen på betraktaren. Att Venedigs 'Stazione di Venezia Santa Lucia' är vacker i en klassisk mening kan alltså ifrågasättas; det varierar från person till person. Det jag personligen tycker är 'vackert' med Santa Lucia är snarast järnvägsstationens läge med den stora öppna förgården till den låga, långsmala stationsbyggnaden med dess huvudentré och vidare ned till Canal Grande med den kända vaporettohållplatsen 'Ferrovia Santa Lucia'.

Det är en fantastiskt vacker tågankomst att en morgon anlända i det vackra, mjuka Venedigljuset – som fascinerat målare och fotografer i alla tider – till lagunstaden Venedig med dess alla båtar och dess stadsfärjor 'vaporetti' (egentligen de 'lilla ångbåtarna') på Canal Grande.

Järnvägsstationen i Falköping färdigbyggd 1934 brukar ju av många dras fram som ett lyckat exempel på svensk funktionalism. Stationen är förklarad som byggnadsminne år 1986. Funktionell ja, men direkt vacker?! Nja, det är inte riktigt min 'cup of tea'!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •