Slutet av 1960-talet och någon sorts provkörning, får man anta?
Bild från Erik Johansson, samling Greger L.
Slutet av 1960-talet och någon sorts provkörning, får man anta?
Bild från Erik Johansson, samling Greger L.
Spännande bild och hoppas att vi får svar på denna bildgåta. Greger la ju ut en lika intressant bild på urspårade Rc1 1014 som inte fick någon lösning. Det kan inte vara dubbelspår även om det nu är betongslipers på bortre spåret och trä på det andra? Jag köper inte helt detta med Skåne utan vill gärna längre upp i Mellansverige med tanke på hus och omgivning. Det finns en sträcka efter VSB söder om Töreboda där järnvägen går alldeles invid Lv 200 men det finns ju förstås många fler sträckor där detta är fallet i Sverige men ändå inte oändliga alternativ men relativt stora och asfalterade vägar. I slutet av 60-talet vågade sig Rc-loken sällan eller aldrig norr om Stockholm utan vi bör vara mellan Stockholm-Göteborg eller Malmö. VKB är förstås också ett bra alternativ. Mvh/Alex
Det finns mer info på bilden. Framför loket syns en plattformskant så det måste vara en station. Vilket understryks av kontaktledningsbryggan med bangårdsbelysning. Lite lurigt med perspektivet men det verkar som om spåren divergerar mot vänster.
Nu finns det ju väldigt många sträckor av VKB som är flyttade så det kan ju vara någonstans där sista tåget gått för länge sedan..... Samtidigt tycker jag det är märkligt att marken i bakgrunden ser vit ut men förgrunden inte har den minsta spår av snö! Frågan är också om tåget ändå befinner sig på sidotågvägen på någon station utmed enkelspårig bana då det verkar vara plattform på insidan och man av kontaktledningsstolparna kan få intrycket att det blivit bryggor från att ha varit enkelstolpar!
Har vagnen kanske oplanerat växlats ur ett tåg, det sitter både nummer- och destinationsskylt i dörren? Det förklarar ju inte att loket har strömavtagarna nedfällda.
Hittade en bild till, sannolikt från samma tillfälle(och plats):
![]()
Jag går vidare med mitt spår söder om Töreboda och gissar på Fägre hållplats. Bifogar nedan en länk bild på Samlingsportalen tagen 1968-69. Det lilla stationshuset låg öster om järnvägen och vissa saker stämmer t.ex. att uppspåret har träslipers och nedspåret betong. Däremot stämmer inte det grå lilla huset så bra och svårt att få till det med kontaktledningsbryggan. Det hade annars passat bra med Lv200 i bakgrunden och skogsdungen i i norr på den senaste bilden finns kvar än idag. Jag tycker också att det står Göteborg på destinationsskylten i dörren på A2:an. Sedan kan undra varför den vagnen blev kvar när det var loket som behövde åtgärdas. Eller så är det någon form av provkörning eftersom man också kan fotograf Erik Johansson så påpassligt var på plats som han även varit vid tidigare bilder. Mvh/Alex
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAD00297
Senast redigerat av Alex den 2018-05-06 klockan 19:28:43.
Jag har nu också kikat lite på "street view" på Google Maps och jag känner mig nu ganska övertygad om att loket och vagnen står vid Fägre hållplats som låg 5 km norr om Moholm och 7 km söder om Töreboda. Flera detaljer stämmer bra men husen som syns på bilden har båda blivit röda. En kontaktledningsstolpe med sidostag som syns på bild var även med på "street view" bilden men är utbytt nu. På de Google bilderna ser man de nya kontaktledningsfundamenten. Mvh/Alex
https://www.google.se/maps/@58.64933...7i13312!8i6656
Jag tror du har rätt. Se på - Googles vy här
- Det måste vara huset med ladan, nu rödmålat och på andra sidan spåren, är där det nu lite ombyggda vita huset. Den lilla gården på gärdet bakom personvagnen har säkert skattat åt förgängelsen.
Den gamla kontaktledningsstolpen med stöd är med också på 2011 års bild.
![]()
Senast redigerat av Ville den 2018-05-06 klockan 20:35:03. Anledning: hittade mer i bilden
Vad bra, då är vi två som tror på saken.Bifogar ytterligare en bild (se länk) från Fägre hållplats tagen 1974. Båda spåren har nu betongsslipers, kontaktledningsstolpen med stag står kvar men stolparna strax norr om har blivit utbytta. Det lilla stationshuset ser slitet ut och 1974 stannade inga tåg längre här. Kanske var det för att huset skulle rivas som man tog bilden?
Nu får nästa gäng förklara varför loket stod still i Fägre i slutet av 60-talet med en ensam A2 i sällskap.
Mvh/Alex
http://www.samlingsportalen.se/getit...m_KBEA00231_01
Senast redigerat av Alex den 2018-05-06 klockan 20:54:18.