Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: När man får oväntat besök

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

När man får oväntat besök

Slutet av 1960-talet och någon sorts provkörning, får man anta?

Bild från Erik Johansson, samling Greger L.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: När man får oväntat besök

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg
    Slutet av 1960-talet och någon sorts provkörning, får man anta?
    Fin bild! Men nog är den lite märklig. Tåget förefaller befinna sig på huvudtågvägen (numera normalhuvudspåret) men mer än tillfälligt uppställt med tanke på den nedfällda strömavtagaren. Var är det? Jag får en känsla av VKB eller möjligen Hässleholm-Åstorp.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Spännande bild och hoppas att vi får svar på denna bildgåta. Greger la ju ut en lika intressant bild på urspårade Rc1 1014 som inte fick någon lösning. Det kan inte vara dubbelspår även om det nu är betongslipers på bortre spåret och trä på det andra? Jag köper inte helt detta med Skåne utan vill gärna längre upp i Mellansverige med tanke på hus och omgivning. Det finns en sträcka efter VSB söder om Töreboda där järnvägen går alldeles invid Lv 200 men det finns ju förstås många fler sträckor där detta är fallet i Sverige men ändå inte oändliga alternativ men relativt stora och asfalterade vägar. I slutet av 60-talet vågade sig Rc-loken sällan eller aldrig norr om Stockholm utan vi bör vara mellan Stockholm-Göteborg eller Malmö. VKB är förstås också ett bra alternativ. Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns mer info på bilden. Framför loket syns en plattformskant så det måste vara en station. Vilket understryks av kontaktledningsbryggan med bangårdsbelysning. Lite lurigt med perspektivet men det verkar som om spåren divergerar mot vänster.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu finns det ju väldigt många sträckor av VKB som är flyttade så det kan ju vara någonstans där sista tåget gått för länge sedan..... Samtidigt tycker jag det är märkligt att marken i bakgrunden ser vit ut men förgrunden inte har den minsta spår av snö! Frågan är också om tåget ändå befinner sig på sidotågvägen på någon station utmed enkelspårig bana då det verkar vara plattform på insidan och man av kontaktledningsstolparna kan få intrycket att det blivit bryggor från att ha varit enkelstolpar!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Har vagnen kanske oplanerat växlats ur ett tåg, det sitter både nummer- och destinationsskylt i dörren? Det förklarar ju inte att loket har strömavtagarna nedfällda.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Har vagnen kanske oplanerat växlats ur ett tåg, det sitter både nummer- och destinationsskylt i dörren? Det förklarar ju inte att loket har strömavtagarna nedfällda.
    Fast om den teorin stämmer skulle det kunna vara så att man fällt ned strömavtagaren för att byta strömavtagare beroende på att loket körts till platsen så att det nu ska återgå i motsatt riktning.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Sv: När man får oväntat besök - en bild till

Hittade en bild till, sannolikt från samma tillfälle(och plats):

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg
    Hittade en bild till, sannolikt från samma tillfälle(och plats):
    Här får man intrycket att det är loket som har problem som kräver svets-utrustning. Dessutom ser man tydligt att spåret har betongslipers av typ 101 (duo-block) med fistbefästning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag går vidare med mitt spår söder om Töreboda och gissar på Fägre hållplats. Bifogar nedan en länk bild på Samlingsportalen tagen 1968-69. Det lilla stationshuset låg öster om järnvägen och vissa saker stämmer t.ex. att uppspåret har träslipers och nedspåret betong. Däremot stämmer inte det grå lilla huset så bra och svårt att få till det med kontaktledningsbryggan. Det hade annars passat bra med Lv200 i bakgrunden och skogsdungen i i norr på den senaste bilden finns kvar än idag. Jag tycker också att det står Göteborg på destinationsskylten i dörren på A2:an. Sedan kan undra varför den vagnen blev kvar när det var loket som behövde åtgärdas. Eller så är det någon form av provkörning eftersom man också kan fotograf Erik Johansson så påpassligt var på plats som han även varit vid tidigare bilder. Mvh/Alex

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAD00297

Senast redigerat av Alex den 2018-05-06 klockan 19:28:43.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: När man får oväntat besök - Troligen Fägre hållplats söder om Töreboda

Jag har nu också kikat lite på "street view" på Google Maps och jag känner mig nu ganska övertygad om att loket och vagnen står vid Fägre hållplats som låg 5 km norr om Moholm och 7 km söder om Töreboda. Flera detaljer stämmer bra men husen som syns på bilden har båda blivit röda. En kontaktledningsstolpe med sidostag som syns på bild var även med på "street view" bilden men är utbytt nu. På de Google bilderna ser man de nya kontaktledningsfundamenten. Mvh/Alex

https://www.google.se/maps/@58.64933...7i13312!8i6656

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag går vidare med mitt spår söder om Töreboda och gissar på Fägre hållplats. Bifogar nedan en länk bild på Samlingsportalen tagen 1968-69. Det lilla stationshuset låg öster om järnvägen och vissa saker stämmer t.ex. att uppspåret har träslipers och nedspåret betong. Däremot stämmer inte det grå lilla huset så bra och svårt att få till det med kontaktledningsbryggan. Det hade annars passat bra med Lv200 i bakgrunden och skogsdungen i i norr på den senaste bilden finns kvar än idag. Jag tycker också att det står Göteborg på destinationsskylten i dörren på A2:an. Sedan kan undra varför den vagnen blev kvar när det var loket som behövde åtgärdas. Eller så är det någon form av provkörning eftersom man också kan fotograf Erik Johansson så påpassligt var på plats som han även varit vid tidigare bilder. Mvh/Alex

http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAD00297
    Jag tror du har rätt. Se på - Googles vy här
    - Det måste vara huset med ladan, nu rödmålat och på andra sidan spåren, är där det nu lite ombyggda vita huset. Den lilla gården på gärdet bakom personvagnen har säkert skattat åt förgängelsen.
    Den gamla kontaktledningsstolpen med stöd är med också på 2011 års bild.

Senast redigerat av Ville den 2018-05-06 klockan 20:35:03. Anledning: hittade mer i bilden

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vad bra, då är vi två som tror på saken. Bifogar ytterligare en bild (se länk) från Fägre hållplats tagen 1974. Båda spåren har nu betongsslipers, kontaktledningsstolpen med stag står kvar men stolparna strax norr om har blivit utbytta. Det lilla stationshuset ser slitet ut och 1974 stannade inga tåg längre här. Kanske var det för att huset skulle rivas som man tog bilden?

Nu får nästa gäng förklara varför loket stod still i Fägre i slutet av 60-talet med en ensam A2 i sällskap.

Mvh/Alex

http://www.samlingsportalen.se/getit...m_KBEA00231_01

Senast redigerat av Alex den 2018-05-06 klockan 20:54:18.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •