Om kommunen avstår från att överklaga så innebär det att man accepterar Trafikverkets beslut. Men kommunen accepterar inte Trafikverkets beslut enligt information i massmedia. I stället för att överklaga så obstruerar man.
Men när färdiga järnvägsplaner presenteras i höst så lär kommunen utnyttja sin rätt att protestera. Vi får se.
Längst ned i rangordningen har vi fastighetsägarna, personer eller företag. Och det är framför allt fastighetsägarna som drabbas av bygge av ny järnväg. En stor fastighetsägare är Trafikverket som äger de större vägarna. Kommunerna själva behöver inte äga speciellt många fastigheter, framför allt inte utanför tätorterna.
Så jag ser rangordningen så här: EU - nation - kommun - fastighetsägare.
Jag tolkar att det som "inte följer den demokratiska processen" är att Härryda inte börjar arbeta med de lokala planer som behövs för ett genomförande (där Janne uppfattar detta som att Härryda obstruerar). Detta trots att Härryda indirekt accepterat järnvägen genom att inte överklaga redan fattade beslut (om jag fattat den delen rätt).
Någon skrev tidigare att Trafikverket vill bygga nya järnvägen, men jag tror snarare att Trafikverket planerar för byggandet för att vi medborgare genom våra demokratiskt valda riksdagsledamöter (och eventuellt av dessa vald regering) gett Trafikverket i uppdrag att göra den planeringen. Så, det är ju inte någon chef på Trafikverket som hittat på något, utan det är demokratiskt fattade beslut att göra planeringen.
Senast redigerat av Ulf Broman den 2022-08-07 klockan 15:04:13. Anledning: Finslipat sista meningen