Lagom nivå är såklart omöjligt för mig att svara på. Men som så ofta är ingen av ytterligheterna optimal. Bra att kommuner och enskilda skall få säga sitt, men som det blivit på sistone där en (liten) kommun (Härryda var det väl?) kan försena och fördyra ett projekt av nationellt intresse för att man inte får som man vill när det gällen en station känns för mig fel. Det har varit en lång process där alla fått säga sitt, och nu har man kommit fram till den lösning som ur rikssynpunkt borde vara den optimala (om nu utredarna gjort sitt jobb, vilket man väl får hoppas. Hade där funnits ett enkelt sätt att få till en station hade man väl dragit järnvägen där?). Finns det ett behov av banan, så kommer den väl att byggas så småning om? Och då till (sannolikt) högre kostander. Det är många skattemiljoner vi skall bidra med för att kommuner som varit med i hela processen, nu skall få stoppa utbyggnaden i ett senare skede.
Lika fel som att en liten grupp människor i Trollhättan kan försena och fördyra (förmodligen) nya slussar, vilket resulterar i en potentiell katastrof för industrierna vid Vänern (även om vi nu lämnat järnvägen). I dessa båda fall (anser jag) att riksintresset borde få köra över de lokala önskemålen.
Likaså givetvis andra samhällskritiska funktioner av riksintresse! Järnvägar skulle givetvis inte ha något företräde framför annat av riksintresse, men jag förstår inte hur det står i konflikt i dessa fall... (stationen i Härryda räknar jag inte som riksintresse, även om den säkert betyder mycket för innevånarna där). Men det som krävs för att Sverige skall fungera och utvecklas måste kunna genomföras utan att enskilda intressen skall kunna stoppa det...
Men att formulera en generell formulering som täcker in alla olika möjligheter... njae.... Det lämnar jag till någon annan