Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Omöjligt att köpa platsbiljett på sj.se

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Omöjligt att köpa platsbiljett på sj.se

Har köpt ett Interrailkort. Ska i morgon söndag resa med första möjliga tåg från Stockholm C till Köpenhamn. Behöver en platsbiljett men tyvärr kunde inte ens chatthälpen hjälpa till att lösa problemet och 0771 75 75 75 är tydligen obemannad lördagar.
    Första tåget går 08.20 och biljettförsäljningen öppnar troligen 08.00 så den här gången går det antagligen bra att finna plats på tåget.
    Men om det varit ett tidigt tåg, då biljettförsäljningen inte öppnat, hade det då tagits ut straffavgift för en platsbiljett om man gått ombord utan platsbiljett?

SJ hemsida kan uppenbarligen inte klara av alla förekommande ärenden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Omöjligt att köpa platsbiljett på sj.se

Under vem skall åka finns kundkort etc. Scrolla ner till Interrailkort. Hoppas Du redan fått hjälp. Hur/var har Du köpt Ditt Interrailkort och vad fick Du betala? Eventuell extra provision?

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Har köpt ett Interrailkort. Ska i morgon söndag resa med första möjliga tåg från Stockholm C till Köpenhamn. Behöver en platsbiljett men tyvärr kunde inte ens chatthälpen hjälpa till att lösa problemet och 0771 75 75 75 är tydligen obemannad lördagar.
    Första tåget går 08.20 och biljettförsäljningen öppnar troligen 08.00 så den här gången går det antagligen bra att finna plats på tåget.
    Men om det varit ett tidigt tåg, då biljettförsäljningen inte öppnat, hade det då tagits ut straffavgift för en platsbiljett om man gått ombord utan platsbiljett?

Under rubriken "Vem ska resa" klicka på länken "Lägg till SJ Prio / Kundkort" och välj Interrail/Eurailpass.

Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2018-05-05 klockan 13:12:25.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jodå, det finns beskrivet hur man gör på SJ.s hemsida under fliken Tågresan och därunder fliken Tåg utomlands. Och det är alltså precis som de andra redan svarat.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Så långt ja. Men nudå?

Sidan

Lör 5 maj
    Söndag 6 maj 2018
    Mån 7 maj

Inga tidigare resor
    Visa resedetaljer
    Filter
    2 klass
    1 klass
    08:20 – 13:20 Restid 5:00 h
    0 byten SJ Snabbtåg
    Välj biljett:

08:20
    Sthlm Central
    SJ Snabbtåg X 2000, Tåg 525 Bistro Rullstolslyft Internet ombord
    Restid 5:00 h
    13:20
    Koebenhavn H
    SJ kör hela sträckan. Välkommen ombord! Hela resan ger SJ Prio-poäng.
    Bra att veta om resa och symboler
    2 klass
    1 klass

335:-
    Kan ej ombokas
    Sista minuten
    1 120:-

Kan ej ombokas

787:-
    Kan ombokas
    1 203:-

Kan ombokas

905:-
    Kan återbetalas
    1 330:-

Kan återbetalas

I 1 klass reser du med extra benutrymme.

Du får gratis frukost i 1 klass.

Du kan förbeställa mat på resan i 1 klass.

I 1 klass bjuder vi dig på kaffebuffé

Om våra biljettyper

Jag slänger in handduken och handlar platsbiljetten i biljettluckan. Biljetten kostade 3405 SEK i infrmationskiosken på Cst.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Så långt ja. Men nudå?
    335:-
    Kan ej ombokas
    Sista minuten
    1 120:-
    Kan ej ombokas
    - - -
    Jag slänger in handduken och handlar platsbiljetten i biljettluckan.
    - - -
    Jag tycker du ska göra ett försök till och på samma rad där man väljer vuxen, pensionär etc klickar du på Kundkort. Då kommer en rullgardinsmeny, och längst ner finns Interrail. Välj den, så ska du se att tilläggsbiljetten till ditt tåg kommer att kosta 72 kr i 2 klass och 117 kr i 1 klass. Jag har nyss testat.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-05-05 klockan 15:32:23.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Biljetten kostade 3405 SEK i infrmationskiosken på Cst.
    Bad du dem om en fullprisbiljett, eller bad du dem om en Platsbiljett för att du hade Interrailkort?
    (eller köpte du Interrailkortet av dem?)

De (om några) borde ju veta hur de i sin proffsklient väljer Interrailkortsrabatt för att få priset 72 kr i 2 klass.
    Om du bett om Interrailrabatt så bör du kunna reklamera biljetten hos dem tycker jag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Bad du dem om en fullprisbiljett, eller bad du dem om en Platsbiljett för att du hade Interrailkort?
    (eller köpte du Interrailkortet av dem?)

De (om några) borde ju veta hur de i sin proffsklient väljer Interrailkortsrabatt för att få priset 72 kr i 2 klass.
    Om du bett om Interrailrabatt så bör du kunna reklamera biljetten hos dem tycker jag.
    Turistinformationen säljer själva Interrailkortet. Tror dock knappast att dom kan boka och sälja platser

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag fattar inte problemet. Jag gör följande på sj.se:
    Välj Stockholm och Köpenhamn. Tryck 6 för söndag den 6e.
    Jag trycker Lägg till SJ prio/kundkort.
    Där väljer jag Interrail/Eurail och Lägg till.
    Trycker Fortsätt och väljer 72:- för avgång 08:20.
    Trycker Fortsätt 3 gånger.
    Matar in namn och epostadress och leveranssätt e-biljett och betalsätt kontokort.
    Trycker Fortsätt.
    Längre går jag inte eftersom det nu förväntas ett kontokortsnummer, backar och trycker Avbryt.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag fattar inte problemet. Jag gör följande på sj.se:
    Välj Stockholm och Köpenhamn. Tryck 6 för söndag den 6e.
    Jag trycker Lägg till SJ prio/kundkort.
    Där väljer jag Interrail/Eurail och Lägg till.
    Trycker Fortsätt och väljer 72:- för avgång 08:20.
    Trycker Fortsätt 3 gånger.
    Matar in namn och epostadress och leveranssätt e-biljett och betalsätt kontokort.
    Trycker Fortsätt.
    Längre går jag inte eftersom det nu förväntas ett kontokortsnummer, backar och trycker Avbryt.
    Jag misstänker att problemet ligger i att det kan kännas främmande för många innehavare av Interrailkort att ta åt sig av rubriken "SJ Prio/Kundkort".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag misstänker att problemet ligger i att det kan kännas främmande för många innehavare av Interrailkort att ta åt sig av rubriken "SJ Prio/Kundkort".
    I och för sig. Men under frågor och svar så om man söker på Interrail får man upp ”hur bokar jag platsbiljett till Interrail/Eurail” med tydlig förklaring. I och för sig kan man ju jämföra med bahn.de där det i bokningen syns ”bara sittplats ingen biljett”.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Turistinformationen säljer själva Interrailkortet. Tror dock knappast att dom kan boka och sälja platser
    Men det kan de, de är en av de resebyråer som har rätt utbildning och rätt utrustning, för att sälja internationella biljetter.
    Min bror hade läst det i någon Facebook-grupp.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Eller så ligger problemet i att man tror att man först skall söka en förbindelse och sen ange rabatten. Jag gjorde själv fel när jag testade, och fick backa tillbaka till första-sidan och välja Interrail.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nu kan man kanske i det här sammanhanget undra vad som händer om man går ombord utan platsbiljett men har färdbijett som alltså kan vara IR , finns det någon organisation för att ta betalt ombord ? Att debitera 1200 när man har giltig färdbiljett verkar ju minst sagt oskäligt och det här problemet borde ju dyka upp framförallt med tillresta turister. På t.ex TGV är det inga problem, fråga konduktörn om det finns plats ombord och det fixar sig. Och i Tyskland kan man ju oftast åka utan platsbokning och i övriga länder brukar det vara lätt fixat ombord. Så hur gör SJ ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Som det blev

Det kostar att inte kunna navigera i SJ labyrinter. Nu på morgonen fanns endast sex platser lediga och då i första klass.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det kostar att inte kunna navigera i SJ labyrinter. Nu på morgonen fanns endast sex platser lediga och då i första klass.
    Må så vara, men jag skulle gärna vilja höra dina svar på frågor som ställts till dig, för att förstå situationen och ge goda råd (åtminstone till nästa gång).
    - Var köpte du Interrailkortet och ville inte de hjälpa dig att boka sittplatserna? (det kan vara smidigt att välja någon närbelägen försäljare för att just få hjälp med helheten).
    - Förut skrev att biljetten kostade 3405 kr, vilket lät väldigt dyrt. Kostade den egentligen 405 kr, och det var ett tryckfel igår?
    - Du har köpt något väldigt konstigt, jag tror det är en uppgradering av en redan köpt 2-klassbiljett till en 1-klassbiljett, och det är inte alls det du borde ha fått, om du hade berättat att du hade ett Interrailkort. Din platsreservation borde kostat cirka 72 kr i 2 klass och 153 i 1 klass.
    - Eller är det så att du har Interrailkort i 2 klass, men det i morse var fullt i 2 klass? I så fall är biljetten inte fel, men jag är nästan säker på att igår när vi skrev våra tips så fanns det lediga platser i 2 klass.

Sen hoppas jag du nu har provbokat enligt de beskrivningar du fått och ser att du till nästa gång kan boka platsen själv (om du inte låter den som säljer Interrailkortet fixa det).

Trevlig Resa!

Medlem
    nov 2017

(bild)
    Betalade du 405 kronor fastän du hade Interrailkort? Hade du inte läst de råd som du har fått i den här tråden?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Betalade du 405 kronor fastän du hade Interrailkort? Hade du inte läst de råd som du har fått i den här tråden?
    Det ena utesluter nog inte det andra. Tydligen så är ju biljetten köpt idag, så uppenbarligen skedde ingen bokning via nätet igår. Dock så synes de 405 kronorna vara ett tillägg till biljett i 2 kl (pga att 2 kl var slut idag), så InterRail-biljetten ligger nog i botten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Resan bestämdes mycket hastigt i går lördag. För att inneha Interrailkortet till idag söndag kunde jag endast köpa i Informationskiosken på Cst. Priset var verkligen 3405 för sju resdagar under en månad. Då får man betala vad som krävs. Har dock ingen lust att flyga vilket säkerligen är billigare.
    Härnäst gäller att i Köpenhamn eller Hamburg få fatt på en sovvagnsbiljett till Wien eller Budapest.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Resan bestämdes mycket hastigt i går lördag. För att inneha Interrailkortet till idag söndag kunde jag endast köpa i Informationskiosken på Cst. Priset var verkligen 3405 för sju resdagar under en månad. Då får man betala vad som krävs. Har dock ingen lust att flyga vilket säkerligen är billigare.
    Härnäst gäller att i Köpenhamn eller Hamburg få fatt på en sovvagnsbiljett till Wien eller Budapest.
    OK, då börjar jag förstå.
    Eftersom 2-klass platserna tog slut så borde du ju bokat sittplatserna igår på www.sj.se (efter våra tips) och sen köpt IR-kortet på morgonen på Centralen och du borde (om du hade tid) bett dem försöka fixa sovvagnsbiljetten också.
    För jag har uppfattat att du kan boka sittplatserna utan att behöva ange några uppgifter från själva IR-kortet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •