
Ursprungligen postat av
JDS
Jag vet inte precis vad som hände i just det fallet men i många andra fall har de små stegens tyranni varit en starkt inverkande faktor. Alltså först sker själva rivningen, sedan kommer det en rapport i taget och man fattar ett beslut i taget utan att från början ha någon aning om hur lång tid det hela kommer att ta, och plötsligt har det gått flera timmar. Det är ju ingen som kan säga vad den verkliga inställelsetiden kommer att bli förrän elpersonalen faktiskt är på plats, och redan där har du ett "träd" av olika förklaringar. Och när de väl är på plats, så kan det visa sig mer eller mindre komplicerat att vidta nödvändiga åtgärder. Sedan har ju även trafikledningen och järnvägsföretagen en inbyggd tröghet i sina beslut som har att göra med den övriga trafiken som trots allt fortfarande pågår. För att kunna genomföra evakuering på ett säkert sätt behöver man kanske frånkoppla ett ganska stort område och där krävs det lite mod för att bestämma att vi gör det NU, och inte om en liten stund, så att säga. Och det kan ju även hända att järnvägsföretaget avvaktar med en evakuering för att man inte vet var man ska göra av passagerarna när de väl kommit ut ur tåget, en fråga som är väl värd att beakta vid minusgrader i Norrland (men kanske mindre relevant en torsdag i storstockholmsområdet).
Sen kan man ju även diskutera vilka inställelsetider som är rimliga, men det är ju också en starkt kostnadsdrivande faktor. Det är ju inte precis jättelönsamma verksamheter vi talar om, så det är en rätt stor ekonomisk risk för entreprenören att gå med på en kortare inställelsetid vid vite, och det får man då betala för.