Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Boka om samma dag

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Boka om samma dag

Ser att SJ nu gör det MTRX haft sedan starten – med en biljett "kan återbetalas" kan du boka om till annat tåg samma dag. Intressant det där – finns det risk att en köper biljett till billigaste avgången och sedan bokar om till en dyrare?

Postvagnen älskar ju principfrågor så varsågoda att bita i detta :)

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-05-04 klockan 22:15:31.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Boka om samma dag

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    finns det risk att en köper biljett till billigaste avgången och sedan bokar om till en dyrare?
    Det står i SJs pressmeddelande att detta är möjligt men att det ursprungliga biljettpriset inte ändras.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ser att SJ nu gör det MTRX haft sedan starten – med en biljett "kan återbetalas" kan du boka om till annat tåg samma dag. Intressant det där – finns det risk att en köper biljett till billigaste avgången och sedan bokar om till en dyrare?

Postvagnen älskar ju principfrågor så varsågoda att bita i detta :)
    Det var inte jättemycket information kring detta. Men om förutsättningarna är att det finns ledig plats på tåget samt att denna ombokning får ske först på torsdagen så torde det vara ett litet problem då de dyraste avgångna ändå sannolikt är fullbokade, de är ju dyrast av en anledning.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-05-05 klockan 10:31:55.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Så här står det på SJ:s webbplats om återbetalningsbara biljetter:

"Med denna biljett har du den högsta flexibiliteten. Behöver du avboka din resa får du pengarna tillbaka om resan avbokas före avgångstid. Bokningsavgiften återbetalas inte.
    I SJs app kan du även enkelt och smidigt byta till en ny avgång samma dag på samma sträcka och med samma komfort och klass eller lägre som den ursprungliga biljetten."

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-05-05 klockan 10:46:03. Anledning: Ändrat inlägget helt

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Red: Besvarat inlägg hann strykas.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-05-05 klockan 10:45:37.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Javisst finns den risken eller den möjligheten.

Prisskillnaderna är kanske inte så lika stora för just flexibiliteten Kan återbetalas för olika avgångar på samma sträcka, men det kan faktiskt skilja på 660 kr i 2 klass och 630 kr för avgångar fredag 25 maj Stockholm-Göteborg X2000. Avgången 7.11 är billigast, 15.16 är dyrast (om jag nu sett rätt).

Som påpekats är ju risken att det blir fullt på 15.16 stor. Tex. är det redan idag fullt på den avgången fredagen 18 maj.

Men, en person som inte vet säkert vilket tåg hen vill/kan ta, kanske väljer mellan avg 11.16 och 12.16 den 25 maj, så är det ju smartare att köpa 12.16 som just nu är 220 kr billigare i 1 klass, och blir hen klar tidigare så är det ju bara att boka om.

Samtidigt är det inte säkert SJ förlorar pengar på denna transaktion, eftersom om det blir fullbokat i något tåg så har resenärerna spridits ut bättre mellan tågen, dvs totalt högre intäkter.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Samtidigt är det inte säkert SJ förlorar pengar på denna transaktion, eftersom om det blir fullbokat i något tåg så har resenärerna spridits ut bättre mellan tågen, dvs totalt högre intäkter.
    Har det framgått om ombokningen måste ske före avhångstid för den ursprungliga biljetten? Om inte försvinner två platser till intäkten av en.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Har det framgått om ombokningen måste ske före avhångstid för den ursprungliga biljetten? Om inte försvinner två platser till intäkten av en.
    Nej, det tycker jag inte har framgått tydligt (eller snarast "inte alls").
    Å ena sidan står i pressmeddelandet "Slutar mötet tidigare eller senare än planerat är det enkelt att byta till en avgång som passar bättre.", men å ena sidan står det i vanliga reglerna att för återbetalning krävs avbokning före avgång, och det är ju fördelaktigt för SJ om ombokningen sker före avgång. Resenären vet ju i de flesta fall före avgång att en ombokning behövs, och appen finns ju tillhands oftast.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Svaret finns i mitt inlägg ovan (länk).
    PS I varje fall kan SJ:s text enligt min mening rimligen inte betyda annat än att avbokningen av den ursprungliga biljetten måste ske före avgångstid, även i det fall att man har SJ-appen och vill boka om under avgångsdagen.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-05-05 klockan 11:58:32.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Svaret finns i mitt inlägg ovan (länk).
    PS I varje fall kan SJ:s text enligt min mening rimligen inte betyda annat än att avbokningen av den ursprungliga biljetten måste ske före avgångstid, även i det fall att man har SJ-appen och vill boka om under avgångsdagen.
    Jag delar (som framgått av mitt inlägg precis före ditt) inte alls din uppfattning.
    Sen kanske det inte är så stort problem, de flesta vet säkert innan avgång att de vill åka med ett annat (och de är ju inte garanterade plats på ett senare tåg).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Här tror jag du är något på spåren. Till detta ska läggas att den avbokade platsen i bästa fall kan säljas till det högre dagspriset och därmed ge SJ ytterligare intäkt.

Medlem
    nov 2017

Jag delar (som framgått av mitt inlägg precis före ditt) inte alls din uppfattning.
    Sen kanske det inte är så stort problem, de flesta vet säkert innan avgång att de vill åka med ett annat (och de är ju inte garanterade plats på ett senare tåg).
    Du tycker alltså att SJ är otydliga, och jag tycker att deras text inte kan tolkas på mer än ett sätt. Men vi menar olika saker när vi talar om SJ:s text. Du syftar tydligen på deras pressmeddelande, medan jag citerar texten på SJ:s webbplats. Det må vara hänt att pressmeddelandet är otydligt, men det är väl ändå bäst att se på deras information på webbplatsen när man bedömer hur tvetydig informationen är. På webbplatsen säger SJ inga oklarheter som "tidigare eller senare än planerat", och därför tror jag man kan bortse från pressmeddelandet.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-05-05 klockan 15:25:15.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Boka om samma dag - SJs svar

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Du tycker alltså att SJ är otydliga, och jag tycker att deras text inte kan tolkas på mer än ett sätt. Men vi menar olika saker när vi talar om SJ:s text. Du syftar tydligen på deras pressmeddelande, medan jag citerar texten på SJ:s webbplats. Det må vara hänt att pressmeddelandet är otydligt, men det är väl ändå bäst att se på deras information på webbplatsen när man bedömer hur tvetydig informationen är. På webbplatsen säger SJ inga oklarheter som "tidigare eller senare än planerat", och därför tror jag man kan bortse från pressmeddelandet.
    Jag tycker att SJ:s text i reglerna du citerade inte var kristallklar, men efter att ha ställt frågan till SJ på deras Frågor och svar, så fick jag ett snabbt och tydligt svar som säger att din tolkning var rätt.

SJ skrev
    "Du behöver ha gjort bytet av resan innan avgångstiden på din ursprungsbiljett. Om vi tar till exempel, om du har en avgång klockan 15:00 men vill byta till 16:00 så behöver du har gjort byte av resa innan 14:59.
    Det är samma om du skulle ha en ombokningsbar eller återbetalningsbar biljett så behöver de avbokas innan avgången för att få ombokningsvärdet eller för att biljett ska bli återbetalad. För klockan 15:00 så är biljett förbrukad.
    "

Den texten kan nog inte misstolkas, och jag tycker att den är rimlig (med tanke på att kunna sälja den ursprungliga platsen en gång till).

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-05-05 klockan 15:39:28. Anledning: Förtydligat rubriken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •