Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Halva livet på järnvägen (18 bilder).

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Halva livet på järnvägen (18 bilder).

För ett par dagar sedan pratade jag och en kompis om våra respektive arbeten. Han frågade då hur många år jag är uppe i på järnvägen, vilket är 17 år om den betalda praktiktiden i gymnasiet räknas. "-Va, då har du ju jobbat med tåg under halva ditt liv nu!" påpekade han. Jaha, se där, tiden går snabbt och min polare är tydligen bättre på matematik än jag trodde...

Nå, idag har jag småtråkigt hemmavid, med ovanstående samtal i minnet fördrev jag tiden med att plocka fram en bild från vart år på spåren. Kanske någon eller några finner intresse i ett sådant bildsvep. Varning för övervägande motorvagnsrelaterade bilder, samt skiftande kvalitet p.g.a. diverse olika kameror.

2005. Soligt väder på Mörby verkstad, åt helsike för varmt för att stå ute och kasta klot vid växling (växelmotorer installerades sommaren därpå), så praktikant K fick ta hand om detta. "Han har ju både spårbehörighet och betalt", som det hette.

2006. En dag efter en snabbt avklarad översyn behövde ett tågsätt provköras, verkmästaren bestämde då att alla på verkstaden skulle åka på provtur till Vallentuna och äta glass. Trevligt beslut! Här närmar vi oss Täby kyrkby på återresan mot Mörby.

2007. Växling pågår. Dvärgen tillåter rörelse, men frontsignalen på vagnen visar lämpligt nog "stopp". Innan renoveringen av X10p var det inte alla vagnar som kunde visa ljustriangel när strålkastarna var i läge markeringsljus.

2008. LIA hos Stockholmståg under KY-utbildningen, här har jag och min körlärare hämtat X60 6010 i Tillberga.

2009. LIA hos Arriva, pågatåget Helsingborg-Kristianstad gör uppehåll i Hässleholm. Jag tyckas ha fifflat lite med originalbilden en gång i tiden...

2010. Tji jobb på normalspår efter ekonomikrisen, så det blev smalspårskörning till att börja med. På väg mot Åkersberga en tidig morgon, platsen är mellan Täljö och Runö med försignalen till infarten Runö i bild.

2011. Under den företagsspecifika utbildningen på pendeln ingår (ingick?) att tillbringa en övningskväll med växling fram och åter, hit och dit, upp och ned på Stockholm C, Tomteboda och Hagalund. Mycket nyttig övning. På bilden står vi redo att växla från spår 5 på Stockholm C. 3181 finns ännu kvar, men sist jag såg den stod den i Kristinehamn, iklädd rosa kostym och såg ledsen ut. Vagnen utgjorde också det specialarrangerade avskedståget för X10-epoken hos SL den 11 maj 2017.

2012. Dubbla regnbågar slog ned precis bredvid spåret norr om Ösmo när jag var på väg mot Stockholm. Men de borde ha reklamerats till SMHI, det fanns ju inte någon guldkruka där...

2013. Stopp i trafiken! Som tjänstetåg från Bro till Älvsjö är det lätt att bli något nedprioriterad, fick stå en god stund på sidan i Jakobsberg, ett spår som av rosten att döma inte användes särskilt ofta.

2014. Att en gång ha börjat på RB kan tydligen ge hemlängtan, det blev ett par år till där. Just här kör jag uppenbarligen inte, utan åker bara hemåt. Tåget innan oss fick dock problem i Rydbobacken och vi fick således agera hjälptåg. Lastbilschaffisarna vid Rydbokrossens plankorsning var icke glada... Den här delen av Rydbobacken och plankorsningen är f.ö. historia, banan kommer numera upp från Arninge och bör löpa någonstans i bildens vänsterkant.

2015. Fika i ljusens sken i förarhytten. Mysigt, eller hur? Så fan heller! En av mina sista dagar på RB drattade tråden i backen medan utomhustemperaturen låg på 18 minusgrader. Strax efter att resenärerna fått lämna tåget kom den yttre trafikledaren och bjöd på kaffe och frallor, schysst! Tilläggas bör kanske att jag avskyr kaffe, men just den där kvällen njöt jag av det (värmen, inte smaken).

2016. Tillbaka bland de normalspåriga pendeltågen. På bilden skulle jag klargöra ett gäng X10:r i Upplands Väsby, köra dem till Tumba, ställa av och åka hem. Lättjobbat!

2017. "Stjärnklar" vintermorgon i Älvsjö.

2018. Natt på fordonsreserven, en portabel DVD-spelare sparar mobildata på plattan. Disneys "Den stora lokomotivjakten" är en klassiker.

2019. Ett sommaromlett Tågab-tåg passerar Märsta medan min klargjorda motorvagn småningom ska växlas ned och multas med ankommet tåg.

2020. Märsta igen, har ställt av en av vagnarna i bakgrunden och ska fara hemåt.

2021. Ett södergående Arlandatåg får företräde förbi det då fördärvade spåret mellan Häggvik och Helenelund. Häggviks station syns på krönet.

2022. Från person- till godstrafik. Väntan på möte i Hasselfors.

Tack för titten!

Senast redigerat av Kristian den 2022-07-31 klockan 16:39:59.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Halva livet på järnvägen (18 bilder).

Trevlig exposé över stora variationer i arbetet som lokförare!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av bpn Visa inlägg
    Trevlig exposé över stora variationer i arbetet som lokförare!
    Tack så mycket!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Ett trevligt bildsvep! På en del bilden hajar man till lite. Det känns inte så länge sedan, men ändå fattar man att det är historiskt idag. Som X10 i SL-trafik som exempel, vilket verkligen är historiskt idag

Och så får jag säga Grattis!

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man känner sig gammal när man inser att vissa fordon man kört inte ens fanns kvar när Kristian började i Mörby… tack för bilderna Kristian!

Medlem
    mar 2018

Tack ska ni ha, kul att det uppskattades!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •