Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Att interraila sig genom Baltikum (ett dussin foton)

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Att interraila sig genom Baltikum (ett dussin foton)

Mellan Myrdal och Österrike ligger både Åland och Baltikum om man vill undvika den danska flaskhalsen och Tyskland. Kollektivtrafiken i Åland är mycket trevlig (och till största delen gratis) men saknar spåranknytning så till den grad att även den välvilligaste moderatorn inte kunde annat än att betrakta den som off-topic.

De baltiska länderna däremot har spår, och på somliga får till och med passagerare åka. När tågen väl kör (vilket inte förekommer så ofta) är de punktliga. Särskilt de lettiska motorvagnarna är imponerande. Högtalaren säger något, dörrarna stängs, tåget rullar omedelbart. Alt inom några få sekunder. Har noterat detta fenomen vid tidigare besök. Samtliga tåg har wifi, och nästan alltid lyckas man med att koppla upp sig.

Nu har Estland, Lettland och Litauen inte varit så länge med i Interrail. Jag var därför till en början lite orolig huruvida den informationen hade nått fram till ombordpersonalen. I mitt mycket mer järnvägsinriktade land vore det inte alls säkert, och nyss har jag varit med om en ombordare på ett västtågentåg som aldrig hört talas om Interrail. Vederbörande var uppenbarligen inte färdigutbildad – det var ett helt gäng killar som kollade biljetterna – men märkligt ändå. Men balterna är välinformerade, det är bara innebörden av ordet continuous som de inte alla har klart för sig. Sedan envisas de med att ge resenärerna en biljett. På biljetten står hur mycket det skulle ha kostat om det inte vore gratis pga Interrail. Kanske är det på det viset företagen får sina pengar. Intresset för listan som man bör fylla i är lika obefintligt som i Skandinavien. Allt bra alltså.

Först blev det ett tåg med många uppehåll från Tallinn till Dorpat (eller Tartu, som de inhemska säger).

Dorpat ska vara kulturhuvudstad tillsammans med min födelsestad och en norsk hamn. Man är förberedd.

Efter två nätter i Dorpat var det dags att åka vidare. På förmiddagen till Valga precis intill den lettiska gränsen

och på eftermiddagen till den lettiska huvudstan.

Över denna bro fick jag inte åka, inte den gången i alla fall. Vill man till Litauen då är det knappast någon idé att åka tåg från Riga. Sist jag var i trakterna gick det bra att åka buss från Jelgava, men utbudet verkar ha minskat till 1 Flixbuss sent på kvällen. Det fick alltså bli buss från Riga till Šiauliai istället.
    I Šiauliai var det precis lagom tid för att hälsa på i turistinformationen, säga Jag har varit här för fem år sedan och då rekommenderade din kollega en jättetrevlig restaurang, höra Det var då nog den här, få en papperslapp och en vägbeskrivning, njuta av den där kalla rosa soppan, ett par av dessa zeppelingrejer och ett stort glas kvass och gå till järnvägsstationen.

I Kaišiadorys var tåget för en gångs skull inte helt punktligt, men det gjorde ingenting eftersom det var 55 minuters bytestid till tåget till Kaunas.

Natten tillbringades i järnvägsknuten Kazlų Rūda. Vänster till höger: normalspåret från Kaunas mot Mockava och vidare till Suwałki, bredspåret mot Mockava, bredspåret mot Kybartai och vidare till Kaliningrad.

På andra sidan normalspårsplattformen stod några vagnar som tillhör det tyska försvaret. Vid detta tillfälle lärde jag mig det vackra ordet Flachwagenleitstelle. De saknar ingenting, tyskarna.

Och så var det dags för det berömda tåget som sammanknyter Litauen och Polen två gånger i veckan. Jo, tåget finns, det består av en polsk motorvagn som gungar makligt söderut. Här gör det tio minuters uppehåll i Trakiszki för personalbyte. Nån jävla turist kunde tydligen inte låta bli att kliva av och tå ett foto.

Och så var tåget slutligen framme i Białystok.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Att interraila sig genom Baltikum (ett dussin foton)

Tack för reportaget.
    En fråga inställer sig naturligtvis hur du kom till Tallinn?Via Finland eller direktfärja från Sverige?/Ulf

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Tack för reportaget.
    En fråga inställer sig naturligtvis hur du kom till Tallinn? Via Finland eller direktfärja från Sverige?/Ulf
    Stort fartyg till Mariehamn, buss till Hummelvik, ett antal mindre fartyg samt lite promenad, Buss från Galtby till Åbo, tåg till Helsingfors och till sist ett stort fartyg till.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Stort fartyg till Mariehamn, buss till Hummelvik, ett antal mindre fartyg samt lite promenad, Buss från Galtby till Åbo, tåg till Helsingfors och till sist ett stort fartyg till.
    Blev det en promenad från Kumlinge färjeläge till Snäckö färjeläge, och sen bytte du färja någonstans, vid Överö eller möjligen Långnäs? Jag har cyklat i de trakterna (och åkt ett antal färjor).

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Blev det en promenad från Kumlinge färjeläge till Snäckö färjeläge, och sen bytte du färja någonstans, vid Överö eller möjligen Långnäs? Jag har cyklat i de trakterna (och åkt ett antal färjor).
    Precis. Mycket vackert på Kumlinge, mycket tråkigt på Snäckö. Sedan blev det en natt på Seglinge och färja Snäckö - Överö - Kökar - Galtby.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ah,hoppas verkligen att du kunde njuta av skärgårdarna och utsikterna i dessa områden/Ulf

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ah,hoppas verkligen att du kunde njuta av skärgårdarna och utsikterna i dessa områden/Ulf
    Tack, det gjorde jag. På södra färjelinjen får man till och med varm mat till ett överkomligt pris. (På norra linjen anser man att man inte hinner i högsäsong.)

Medlem
    nov 2017

I startinlägget skulle det vara ett a isf ett å vid ett tillfälle. Jag ber om ursäkt och hoppas att inte ha trampat på någons tå.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •