Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Malmö C från ovan

Malmö C från ovan

Jag har skaffat drönare igen (detta är min femte i ordningen) och jag måste säga att jag har saknat att ha en.

Det blev en Mavic Air, som inte är det bästa men inte heller det billigaste man kan köpa. En bra kompromiss.

Jag håller fortfarande på att damma av mina gamla flygfotokunskaper. Jag fångade Malmö centralstation från ovan under en arbetsrast:

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Malmö C från ovan

Fin bild. Mycket färger!
    Det syns väldigt tydligt på denna bilden att det finns ett gäng outnyttjade kvadratmeter till vänster om spår 10. Hade varit perfekt med något extraspår där. Växel dit fins ju redan....

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Jag har skaffat drönare igen (detta är min femte i ordningen) och jag måste säga att jag har saknat att ha en.

Det blev en Mavic Air, som inte är det bästa men inte heller det billigaste man kan köpa. En bra kompromiss.

Jag håller fortfarande på att damma av mina gamla flygfotokunskaper. Jag fångade Malmö centralstation från ovan under en arbetsrast:

/ Kiwi
    Bravo, bravissimo! En jättefin bild av Malmö C med härliga färger.

Plus lite tekniska frågor. Hur högt uppe över marken var drönaren när du flög över bangården? Hur riktar du in kameran och hur kan du garantera en vågrät horisontlinje? Måste du justera horisonten i efterhand så att säga?! Vad är det för brännvidd på kameraoptiken? Dvs. vad motsvarar det för vidvinkel på en vanlig digitalkamera? 😊👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Plus lite tekniska frågor. Hur högt uppe över marken var drönaren när du flög över bangården? Hur riktar du in kameran och hur kan du garantera en vågrät horisontlinje? Måste du justera horisonten i efterhand så att säga?! Vad är det för brännvidd på kameraoptiken? Dvs. vad motsvarar det för vidvinkel på en vanlig digitalkamera?
    Att skriva med liten text gör ditt inlägg mer svårläst.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Plus lite tekniska frågor. Hur högt uppe över marken var drönaren när du flög över bangården? Hur riktar du in kameran och hur kan du garantera en vågrät horisontlinje? Måste du justera horisonten i efterhand så att säga?! Vad är det för brännvidd på kameraoptiken? Dvs. vad motsvarar det för vidvinkel på en vanlig digitalkamera? 😊👍
    På vilket sätt tror du att folk tar till sig hela ditt inlägg genom att skriva med de där pyttebokstäverna?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Det syns väldigt tydligt på denna bilden att det finns ett gäng outnyttjade kvadratmeter till vänster om spår 10. Hade varit perfekt med något extraspår där. Växel dit fins ju redan....
    Vad nytta med extraspår där? Spår med plattform? Jag har aldrig sett alla befintliga spår upptagna.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    På vilket sätt tror du att folk tar till sig hela ditt inlägg genom att skriva med de där pyttebokstäverna?
    Nu var det förstås så att huvudorsaken till mitt svar ovan var att berömma signaturen SwedishKiwi för den fina drönarbilden från Malmö C. Det var huvudbudskapet som därför skrevs med normal textgrad.

Men sedan var den tekniska delen riktad som ett mer privat PS till Kiwi. Det är ju faktiskt endast han som kan svara på detaljerna kring den aktuella flygbilden.

PS. Man kan lätt förstora den här diskuterade textdelen med att trycka på Ctrl och + på tangentbordet om man är lite skumögd och/eller läser på smartfånens lilla display eller dito padda! Själv läser och skriver jag normalt på en 24 tums plattskärm.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nu var det förstås så att huvudorsaken till mitt svar ovan var att berömma signaturen SwedishKiwi för den fina drönarbilden från Malmö C. Det var huvudbudskapet som därför skrevs med normal textgrad.

Men sedan var den tekniska delen riktad som ett mer privat PS till Kiwi. Det är ju faktiskt endast han som kan svara på detaljerna kring den aktuella flygbilden.

PS. Man kan lätt förstora den här diskuterade textdelen med att trycka på Ctrl och + på tangentbordet om man är lite skumögd och/eller läser på smartfånens lilla display eller dito padda! Själv läser och skriver jag normalt på en 24 tumsplattskärm.
    Även Kiwi ska väl kunna läsa. Men altså nu är du ute och cyklar. Det man skriver i forumet ska naturligtvis kunna läsas av alla, annars kan man skicka privat mail. Och att man kan förstora upp texten på den plattform man använder känner nog alla till men det gör det inte mer lättläst att man måste göra knapptryckningar för att få läsbar text. Vill du att en del av texten ska markeras som lite speciellt kan du ju utmärkt börja med något som ”En fråga till Kiwi...”. o.s.v följt av normalstor text.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Även Kiwi ska väl kunna läsa. Men altså nu är du ute och cyklar. Det man skriver i forumet ska naturligtvis kunna läsas av alla, annars kan man skicka privat mail. Och att man kan förstora upp texten på den plattform man använder känner nog alla till men det gör det inte mer lättläst att man måste göra knapptryckningar för att få läsbar text. Vill du att en del av texten ska markeras som lite speciellt kan du ju utmärkt börja med något som ”En fråga till Kiwi...”. o.s.v följt av normalstor text.
    Tack! Jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vid en större störning vid fel tid på dygnet så fyller man alla spåren på 10-15 min. Nu tänkte jag mig mest uppställningsspår. Nattetid fyller man alla spåren med tjt, några st kunde ställts upp där istället.
    Oavsett vad man gör så blir det bättre än vad det är nu. En stor grushög på ett annars bra läge

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Vid en större störning vid fel tid på dygnet så fyller man alla spåren på 10-15 min. Nu tänkte jag mig mest uppställningsspår. Nattetid fyller man alla spåren med tjt, några st kunde ställts upp där istället.
    Oavsett vad man gör så blir det bättre än vad det är nu. En stor grushög på ett annars bra läge
    Rimligen borde väl markägaren (Trafikverket?) ha någon idé om vad man vill ha marken till. Undrar de tankarna är.
    Jim

Plus lite tekniska frågor. Hur högt uppe över marken var drönaren när du flög över bangården? Hur riktar du in kameran och hur kan du garantera en vågrät horisontlinje? Måste du justera horisonten i efterhand så att säga?! Vad är det för brännvidd på kameraoptiken? Dvs. vad motsvarar det för vidvinkel på en vanlig digitalkamera?
    Höjd: Vet inte exakt, men jag gissar på en 90-100 meter. Drönaren är inställd på att flyga till max 120 meter, då detta är gränsen som Transportstyrelsen har satt upp.

Hur rikta: Jag har en videolänk till min mobiltelefon (en gammal iPhone), så jag kan hela tiden se hur bilden är komponerad. Där får jag också information om exempelvis vilka foto- och videoinställningar jag för tillfället har, hur lång flygtid jag har kvar, höjd och avstånd med mera.

Vågrät horisont: Kameran brukar vara rätt bra på att få en rak horisont. Skulle kameran ändå hänga lite snett, så går det att finjustera den under flygning. Och i sista hand kan jag förstås fixa det i Photoshop.

Brännvidd: På en 35 mm-kamera motsvarar brännvidden 24 mm. Bländaren är fast 2,8. Notera dock att den här bilden är sammansatt av två bilder som jag sedan satte ihop i Photoshop.

/ Kiwi

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Höjd: Vet inte exakt, men jag gissar på en 90-100 meter. Drönaren är inställd på att flyga till max 120 meter, då detta är gränsen som Transportstyrelsen har satt upp.

Hur rikta: Jag har en videolänk till min mobiltelefon (en gammal iPhone), så jag kan hela tiden se hur bilden är komponerad. Där får jag också information om exempelvis vilka foto- och videoinställningar jag för tillfället har, hur lång flygtid jag har kvar, höjd och avstånd med mera.

Vågrät horisont: Kameran brukar vara rätt bra på att få en rak horisont. Skulle kameran ändå hänga lite snett, så går det att finjustera den under flygning. Och i sista hand kan jag förstås fixa det i Photoshop.

Brännvidd: På en 35 mm-kamera motsvarar brännvidden 24 mm. Bländaren är fast 2,8. Notera dock att den här bilden är sammansatt av två bilder som jag sedan satte ihop i Photoshop.

/ Kiwi
    Stort tack för de tekniska informationerna! Man blir sugen på att själv försöka flyga drönare när man ser sådana här resultat som Malmöbilden. Men det är nog inte så lätt; du har ju lång erfarenhet med dina fem drönare. 😊

Berätta gärna mer om hopfogningen av de två bilderna! Jag förstår inte riktigt hur det är gjort; vilka motivdelar är vilka så att säga i bilden av bangården. Att man kan 'smälta ihop' flera bilder i bildredigeringsprogrammet förstår jag men hur har du valt delbilderna? Är det en överdel och en nederdel av Malmö C och bakgrunden med staden och Turning Torso?

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Att skriva med liten text gör ditt inlägg mer svårläst.
    ...och ofoget med att citera en bild som redan visas i inlägget ovan. Helt meningslöst och gör tråden svårläst och tung att scrolla genom. Sluta med det.

Stort tack för de tekniska informationerna! Man blir sugen på att själv försöka flyga drönare när man ser sådana här resultat som Malmöbilden. Men det är nog inte så lätt; du har ju lång erfarenhet med dina fem drönare. 😊
    Det är faktiskt väldigt lätt! När jag började med drönare var tekniken helt ny för lekmän och det krävdes en hel del för att bemästra den. Numera har drönarna blivit mycket lättare att hantera, tack vare alla inbyggda funktioner. Start och landning kan ske automatiskt om man vill, du ser alltid var du är, släpper du fjärrkontrollen hovrar drönaren på samma plats även om det blåser, skulle kontakten mellan dig och drönaren försvinna så återvänder den själv och landar automatiskt... Dessutom har de flesta drönare avståndssensorer på en eller flera sidor, vilket gör att man i princip kan styra drönaren rakt mot ett träd eller ett hus och så stannar den automatiskt innan.

Det förekommer förstås fortfarande att folks drönare kraschar eller försvinner (det är bara att söka efter »drone fly away« på YouTube), men det är väldigt sällsynt om man bara följer de grundläggande instruktionerna: Ha alltid fulladdade batterier, kalibrera kompassen regelbundet, flyg inte tre kilometer bort, flyg inte nära starka elektromagnetiska fält (mobilmaster, högspänningsledningar etc) och en del annat.

Har du tid och råd, så köp en drönare. Jag tror inte att du kommer att ångra dig. Min kostar runt 8.000 kr helt ny. Det finns mindre och billigare, men då får man tänka på att dessa kan ha problem att klara sig även i måttliga vindar. Och det finns givetvis mycket på begagnatmarknaden.

Berätta gärna mer om hopfogningen av de två bilderna! Jag förstår inte riktigt hur det är gjort; vilka motivdelar är vilka så att säga i bilden av bangården. Att man kan 'smälta ihop' flera bilder i bildredigeringsprogrammet förstår jag men hur har du valt delbilderna? Är det en överdel och en nederdel av Malmö C och bakgrunden med staden och Turning Torso?
    Dessa var de två bilderna jag använde, lagda sida vid sida:

Jag hade kunnat använda enbart bilden till höger, men jag ville få med lite mer himmel så därför tog jag två bilder med olika vinkel på kameran (den går att justera under flygningen så att den pekar allt från rakt ner till en bit ovanför horisonten). Bilderna har förresten lite dassiga färger och dålig kontrast, men det beror på att jag fotograferar i ett läge som gör att så mycket bildinformation som möjligt sparas och så får jag justera efteråt i stället så att det liknar hur det såg ut.

Sedan handlar det bara om att ta in bilderna i Photoshop och be programmet sätta ihop dem till ett panorama. Det är en inbyggd funktion som sker halvautomatiskt; du ska bara berätta vilket sorts perspektiv du vill ha, så gör programmet resten. Tar bara några sekunder.

/ Kiwi

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •