Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: En kamel i huvudstaden

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    En kamel i huvudstaden

    Innan Borlänge-Mora elektrifierades var Y3 en vanlig syn på Stockholm C.


    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: En kamel i huvudstaden

    Y3-or gick på linjen Stockholm-Mora i expresståget Siljan 1966-1972. Borlänge-Mora elektrifierades först 1978 så det var alltså ett antal år däremellan som man körde loktåg i Siljan. Då var det diesellok Borlänge-Mora.

    Sommaren 1972 omplacerades Hagalunds tre Y3-sätt till Malmö, där de övriga tre redan fanns.


  3. #3
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: En kamel i huvudstaden

    Hade gärna provåkt där uppe på övervåningen.
    Ser inbjudande ut. Hur var det att åka där uppe?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 496

    Sv: En kamel i huvudstaden

    Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Hade gärna provåkt där uppe på övervåningen.
    Ser inbjudande ut. Hur var det att åka där uppe?
    Som X40, men varmare.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    915

    Sv: En kamel i huvudstaden

    Som X9 men högre upp. Utsikten framåt var det inget att klaga på om man satt på rätt plats.
    Mvh/Alex


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: En kamel i huvudstaden

    Jag håller inte riktigt med Jan Bengtsson och Alex. I ändvagnarna fanns luftkonditionering. Utsikten var bättre än den i X40:s övervåning. Det vaggade en hel del. Gångegenskaperna i ändvagnarna var dock bättre än gångegenskaperna i X9. I mellanvagnarna däremot skakade det lika mycket eller mer än i X9-tågen. I likhet med i X9 var inte ryggstöden ställbara.

    Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-05-04 klockan 13:23:50.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    20

    Sv: En kamel i huvudstaden

    Y3 var ett roligt och bekvämt tåg att åka med. Visst gungade lite på övervåningen, men mjukt och behagligt. Långt ifrån det man upplever på X3000 söder om Falkenberg, till exempel.

    Att konstruktionen blev misslyckad, berodde nog mer på beställaren än tillverkaren i detta fallet. Följande är vad lokförare har berättat, inget jag har källforskat i:

    Från början var idén att köpa en replik av tyskarnas VT611 eller den östtyska efterapningen. Danskarna köpte ju några stycken. Men SJ:s konstruktörer gillade inte konstruktionen med en stor tung dieselmotor sammanbyggd med främre boggien. De ville motorerna traditionellt placerade. När Linke und Hoffman anpassade sig fick man för sig att det hade varit trevligt med två våningar. Det gjorde maskinrummet löjligt lågt, men tyskarna ville ha jobbet och anpassade sig, trots att de varnade för värmeutvecklingen när SJ ville ha högre maskinstyrka.

    Resultatet vet vi alla, bränder, haverier och nödlösningar med vrålande fläktar. Senare skrotning utan saknad.

    Det är synd tycker jag, det var ett enormt charmigt tåg att både se på och åka med. Ett nöje att köra, tyckte förarna.

    Vänliga hälsningar Micke S


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •