Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 8]

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 8]

Efter en natt i Busko-Zdrój bar det söderut på morgonen med bilen, nämligen mot bla. bana 108!

Tidigare delar:
    [1] Västerås - Bydgoszcz
    [2] Bydgoszcz - Toruń
    [3] Katowice I
    [4] Katowice II
    [5] Sosnowiec - Kraków
    [6] Kraków - Gdynia
    [7] Kraków - Busko-Zdrój

Så, efter att ha kört bil i ett antal timmar, längs väldigt platta landskap, som sedan blev en aning mer kuperade, hamnade jag i den lilla orten Przysieki! Tanken var att fotografera ett av banans dagliga persontåg, som trafikeras av TLK-tåg som går med en inhyrd motorvagn.

Väl på plats i Przysieki så hände inte mycket, ET41 084 stod och väntade på bättre tider, precis som jag.

Går jag lite längre fram, så tittar vi mot Stróże, dit återkommer vi i en nästa del.

Trafiken längs banan då? Jadu, ingen större trafik. Det går några tåg på fredagar och söndagar, vissa delar av året. Den här tidtabellen gällde i mars 2022. Den dagliga trafiken lades ner 2010, men återinfördes för några år sedan med dessa tåg som inte går så ofta. Annars är det två dagliga TLK-tåg som går, men de stannar inte vid dessa mindre hållplatser.

Så, vad var det då för inhyrd motorvagn som används? Jo, en SN84 från SKPL, ett litet polskt bolag som annars kör både smalspårståg och normalspårståg. Tror dock smalspårstågen de körde året runt förut (i Pleszew), är ersatt med en normalspårsrälsbuss. Men det får jag kika närmare på nån annan gång!

Efter ett kort besök längs bana 108, så tog jag mig vidare till en bana jag skulle åka dagen efter, bana 96! Tanken var att åka via Gorlice, där bana 108 har en liten sidobana ner till själva stan, men det hanns inte riktigt med då jag såg att tåget på bilden, TLK 33102 Małopolska, från Krynica Zdrój till Kraków var på gång.

Bilden på EU07-368 var tagen precis utanför station Wilczyska. Tåget stannade förstås inte vid stationen, men såhär ser den ut, inte mycket för världen, men säkert trevligt med lite tak för den som väntar på Polregio-tågen som stannar här rätt frekvent.

Och såhär ser det ut där tågen stannar.

Och stationshuset, det ser ut såhär. Igenbommat, såklart. Men inte sönderslaget, alla stationshus (som ser nästan exakt likadana ut på denna sträckan), var igenbommade men ej sönderslagna vad jag kunde se.

Därefter fortsatte färden längs bana 108, till Tarnowiec. Här går det dagliga persontåg, i form av små motorvagnar typ SA135 av vad jag kunde se. Persontågen går från Jasło till Sanok, och banan är som synes oelektrifierad från Jasło. Banan fortsätter efter Sanok mot Zagórz, och där delar sig banan mot Slovakien och Ukraina. Det förekommer en del trafik öster om Sanok, men det är väl mest TLK-tågen och en del Polregiotåg på helgerna, lite osäker nu när jag börjar titta i Koleo-appen (utmärkt app för att hitta persontåg i Polen) efter avgångar..

Därefter åktes det mot Jasło Fabryczne, där banan mot Rzeszów passerar (bana 106). Trafiken var när jag åkte inställd mellan Strzyżów och Rzeszów, så det var en och samma motorvagn som pendlade fram och tillbaka mellan Jasło och Strzyżów.

Därefter blev det ett litet stopp i Jasło, där sen lunch skulle intas på något lokalt kebabställe. Men först tog jag en liten kik på stationen, där det inte var någon större aktivitet.

Och därefter bar det vidare norrut, hyrbilen skulle lämnas tillbaka och jag åka vidare. Men ett stopp till hanns med i Wiśniowa, där samma SA135-motorvagn passerade ytterligare en gång. Banan har annars rätt hög standard, med höga plattformar och moderniserat spår. Därefter bar färden mot Rzeszów, där jag skulle ta ett kvällståg till Tarnów, där natten skulle spenderas.

Stationen i Rzeszów såg sådär omodern och diggabel ut på flygfoton och bilder, men, som vanligt i Polen var den riktigt modern och fräsch när jag väl tagit mig dit

Men vad passar bättre än att åka IC-tåg så man får äta gott i restaurangvagnen på vägen? Restiden mellan Rzeszów och Tarnów är drygt en timme, så det passade perfekt.

Det var allt för denna gång! Kommentarer och rättelser mottages tacksamt,
    //Jocke

//Joakim Wahlberg
    Besök gärna min hemsida jowahlen.se!

Sv: Polen och lite grannar i mars 2022 [Del 8]

Ja, stationen Rzeszów modernierades nyss.
    Och ja, pendeltåget i Pleszew går nu på normalspåret. F.d. tjeckoslovakisk rälsbuss troligtvis.

Tack för bilderna förresten!

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Ja, stationen Rzeszów modernierades nyss.
    Och ja, pendeltåget i Pleszew går nu på normalspåret. F.d. tjeckoslovakisk rälsbuss troligtvis.

Tack för bilderna förresten!
    Ja, det såg väldigt nytt och fint ut! Ahh, pendeltåget var det ja Tack själv Sören!

//Joakim Wahlberg

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

Så, vad var det då för inhyrd motorvagn som används? Jo, en SN84 från SKPL, ett litet polskt bolag som annars kör både smalspårståg och normalspårståg. Tror dock smalspårstågen de körde året runt förut (i Pleszew), är ersatt med en normalspårsrälsbuss. Men det får jag kika närmare på nån annan gång!
    Bild fyra hade visst fallit bort, hade stavat orten fel i filnamnet, men ändrat stavningen i texten på PV men inte laddat upp bilden med rätt stavning i bildgalleriet, men nu är det fixat..!

//Joakim Wahlberg

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •